Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beslutsångest! ska jag beställa en Ibook

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-01-13 23:17

Nu har jag äntligen fått min PC såld så jag kan switcha över till mac.
Så då är det vell egentligen bara att lägga en beställning på en Ibook som jag tänkt... eller?
Egentligen vill jag ju ha en Powerbook men dom är ju för dyra för mig helt enkelt.
Men... Men så dyker dessa frågor upp i mitt huvud precis innan jag ska beställa

1. Håller en Ibook? Eller kommer den va helt glapp å pajj dan efter att garantin gått ut. PB verkar ju mycket rejälare..

2. Kommer det komma en ny Ibook? designen är ju från 2001... kommer apple släppa en ny ibook helt plötsligt i vår som gör att man kommer ångra sitt köp?

3. Kommer man att störa sig på den undermåliga prestandan hoss Hddn?

4. Kommer jag bli besviken på skärmen? färgåtergivning, betraktningsvinkel osv?

5. Kommer grafikkortet duga fullt ut till tiger?

6. Duger ljudet i det inbyggda ljudkortet för mig? Är det bättre i PB?

7. Kommer Apple droppa priset ytterligare på Ibook för att göra den ännu attraktivare för PC-användare som köpt Ipod?

8. Funkar DVD-läsaren med alla format? DVD+/-R DVD+/-RW och alla regionskoderna?

9. Duger prestandan fortfarande om 1,5-2år? eller kommer jag bara sitta å beklaga mig över hur segt allt går i OSX 10.6

Hjälp mig att övertyga mig själv om att en Ibook 12" 1,25Ghz 768Mb-ram är det rätta för mig..
Jag ska ju bara göra allt det vanliga (surfa, ordbehandla, lyssna på musik osv.) + redigera lite bilder..

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 23:37

1. Tror nog inte det… Mångas håller ju läge, vissas har "generalfel" som Apple tagit hand om. Jag tycker det låter tryggt.

2. Den uppdaterades ju i höstas, och PB står ju först på tur. Visserligen kommer det alltid något som gör att man ångrar sig. Men risken med iBook är nog inte större än med något annat.

3. Beror lite på internminne etc. men på en bärbar är den nog ganska typisk. Skall man vara petnoga så skyfflar den ju ganska många MB/s och med hyfsat låga "medeltider". Den är ju på nivå för vad som satt i en stationär (IDE - mind you) för några år sedan.

4. Möjligen betraktningsvinkeln, men det är ju inget problem för den som använder den. Möjligen för den som står bredvid och "beundrar". Man sådana är TFT:er av lite lägre pris. För användaren har jag svårt att se något problem. Har inte en utan har bara varit och ryckt i en "tusen gånger" (men vad skall jag med en till?)

5. Svårt att veta eftersom Tiger inte är slutgiltigt satt ännu. Men det vore ju ren idioti av Apple att släppa en ny dator (miniMac) som inte skulle klara alla "gôtter" i Tiger, så det är nog liten risk (man kan kanske sätta ett frågetecken runt 9200:ans hantering av "pixel shader" men det går ju i så fall över på CPU:n. För att vara bärbar i den prisklassen är det ju inte någon trist grafik direkt, sällan på den nivån i motsvarande peze.

6. För ljud ut? (Ljud in är väl rejält sådär ) Beror på vad du förväntar dig. Det är 2-kanal, men bra tvåkanal.

7. Möjlig förlängning om miniMac slår väl ut, men eftersom PB (m.fl.) är högre prioriterade att uppgradera så är det nog inget som kommer ske inom rimlig tid. (Men du kan ju få en femtiolapp i ränta under tiden )

8. Vet inte, men det verkar ju så på de flesta Apple-burkar idag. Vad står det i specen?

9. Tror Apple kommer dra ner rejält på nya versioner av OS X iom 10.4 (Tiger). Det borde inte behöva vara samma fokus på operativet längre (det var väl först runt 10.2.4 som det blev "helgjutet"). Fast får man utgå från historik så kommer ju 10.6 rulla som hejsan på iBooken Nä, så blir det ju inte men 10.3 är ju snabbare än 10.2 på en dator som kom innan OS X ens var påtänkt (233 iMac )

Det är inte bara det rätta för dig… Det fullkomligt skriker DIG!

Har du kollat på miniMac?

p.s. Förväntar mig att iBook-ägare fyller på så det inte blir "mac-talibaner" som jag som tycker d.s.

Ursprungligen av Pär:

Har inte en utan har bara varit och ryckt i en "tusen gånger" (men vad skall jag med en till?)

Om du inte redan har en bärbar kan jag bara säga att du behöver en. Trodde inte heller att jag "behövde" bärbar innan jag bytte en gammal pc mot min pc laptop. Men det gjorde jag. Surfa i soffan, har med den till skolan osv. Och så är ju iBooken fin!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 11:37
Ursprungligen av Carl Bjerkert:

Om du inte redan har en bärbar kan jag bara säga att du behöver en. Trodde inte heller att jag "behövde" bärbar innan jag bytte en gammal pc mot min pc laptop. Men det gjorde jag. Surfa i soffan, har med den till skolan osv. Och så är ju iBooken fin!

Fasen, då måste jag ju börja skolan igen och köpa mig en soffa...

[Har haft bärbar, någon som behöver en 520?]

Ska förmodligen också köpa ibook de närmsta veckorna och det som får mig att tveka är absolut hårddisken. Känns som en onödig begränsning att man inte kan välja 5400 rpm. Enligt vad jag har hört så orkar den spela upp cirka 25 kanaler i logic och det är för lite för mig. På firewireporten ska jag ha mitt ljudkort och det är klart att man kan koppla en disk i serie men det känns inte så kul det heller. Vet någon om det finns återförsäljare som levererar ibooks med snabbare diskar eller vad monteringsarbetet kostar hos någon firma i stockholm? Själva disken i sig är ju inte så dyr.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 17:10
Ursprungligen av KG 16:e bernadotte:

Ska förmodligen också köpa ibook de närmsta veckorna och det som får mig att tveka är absolut hårddisken. Känns som en onödig begränsning att man inte kan välja 5400 rpm. Enligt vad jag har hört så orkar den spela upp cirka 25 kanaler i logic och det är för lite för mig. På firewireporten ska jag ha mitt ljudkort och det är klart att man kan koppla en disk i serie men det känns inte så kul det heller. Vet någon om det finns återförsäljare som levererar ibooks med snabbare diskar eller vad monteringsarbetet kostar hos någon firma i stockholm? Själva disken i sig är ju inte så dyr.

Det är inte så överdrivet svårt att byta på en Ibook. http://www.pbfixit.com/Guide/

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-01-14 19:14
Ursprungligen av G.Lindqvist:

Det är inte så överdrivet svårt att byta på en Ibook. http://www.pbfixit.com/Guide/

Och inte överdrivet onödigt heller. Du kommer inte att märka någon skillnad.

Ursprungligen av Pär:

Fasen, då måste jag ju börja skolan igen och köpa mig en soffa...

[Har haft bärbar, någon som behöver en 520?]

Detaljer, detaljer....

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 07:38

Kolla på den här sidan för att se hur produkterna från Apple ligger i produktcykeln: http://buyersguide.macrumors.com/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-14 09:21

På frågan om den kommer duga om 2 år.
Jag har en ibook 500mhz G3. Varje ny version av OSX rullar bättre och snabbare än förra. Så den dugar till allt det jag gör än idag. Jag kan inte lira Call of Duty eller jobba med GarageBand, men det e inget som stör mig, datorn är från år 2000, sånt får man räkna med om man har en 4år gammal dator

Sen att jag blev överkåt på PB 12" och köpte den oxo för pengar jag inte har är en annan femma

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-01-14 11:28

Tack för dina svar och åsikter Pär... Och ja jag har kollat in Mini Mac.. Blev assugen va nästan på g att beställa en bara för dom var så billiga men sen insåg jag att jag bara behöver en dator och den måste vara bärbar.
Tack för länken oxå Lindqvist även fast den kanske inte övertygade mig mer om att beställa en ibook.. Ev. Ibook G5 under andra kvartalet löd ryktet.. Det innebär alltså juni om det är som apples datumangivelser brukar vara... Men jag kan ju inte vara utan dator i 6 månader så det kanske vara bra att jag tog del av det ryktet.
Och att livlängden är lång på macar är ju bra... Men jag inbillar mig att OSX är betydlig roligare på en "ny" mac än på min mors ibook 500a med 312 i ram.... Fast 1,25Ghz måste ju räcka ett bra tag ändå... Och andrahandsvärdet är ju skrämmande högt på macar och det är ju bra när man skall köpa en PB G5 eller vad det kan bli om några år

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 17:50
Ursprungligen av torten:

Ev. Ibook G5 under andra kvartalet löd ryktet.

Det är tyvärr ett rykte som man kan avfärda. Det dröjde betydligt längre för iBooken att bli G4 än för PowerBooken. Att vi skulle se en iBook G5 innan ett år gått sedan första Powerbook G5 släppts, tror jag är mycket otroligt. Däremot är det nog rimligt att vi får se en speed bump på Ibooken till sommaren eller hösten.

//Erik

Ursprungligen av torten:

Nu har jag äntligen fått min PC såld så jag kan switcha över till mac.
Så då är det vell egentligen bara att lägga en beställning på en Ibook som jag tänkt... eller?
Egentligen vill jag ju ha en Powerbook men dom är ju för dyra för mig helt enkelt.
Men... Men så dyker dessa frågor upp i mitt huvud precis innan jag ska beställa

1. Håller en Ibook? Eller kommer den va helt glapp å pajj dan efter att garantin gått ut. PB verkar ju mycket rejälare..

De jag känt på i senaste utgåvan har kännts solida iaf.

2. Kommer det komma en ny Ibook? designen är ju från 2001... kommer apple släppa en ny ibook helt plötsligt i vår som gör att man kommer ångra sitt köp?

Designen kan vi snart kalla tidlös tycker jag, pc tillverkarna har haft 4 år på sig att komma ifatt, de är inte ens nära iBook och PB. Samt att en ny säkert prishöjs, iaf initialt, utan att prestandan springer cirklar runt den gamla (om det inte är G5 dags snart....knappast)

5. Kommer grafikkortet duga fullt ut till tiger?

Jag FÖRUTSÄTTER att hårdvara som säljs ett halvår innan Tiger kommer funka prickfritt med Tiger.

7. Kommer Apple droppa priset ytterligare på Ibook för att göra den ännu attraktivare för PC-användare som köpt Ipod?

Finns nog inte så mycket marginal kvar att skära i, den ÄR billig.

9. Duger prestandan fortfarande om 1,5-2år? eller kommer jag bara sitta å beklaga mig över hur segt allt går i OSX 10.6

Generellt har apples hårdvara lång livstid, så det funkar nog, men upplevs säkert lite segare. Men det gäller nog ALLA datorer som säljs idag. Nästan iaf...

Hjälp mig att övertyga mig själv om att en Ibook 12" 1,25Ghz 768Mb-ram är det rätta för mig..
Jag ska ju bara göra allt det vanliga (surfa, ordbehandla, lyssna på musik osv.) + redigera lite bilder..

Den är inte bara rätt för dig. Den ropar även mitt namn!

Det enda jag har emot Ibook är att den är väldigt begränsad om man skall koppla till en extern skärm.
Dels går den inte att köra stängd med extern skärm och t-bord, dels klarar den inte så höga upplösningar. så har man råd så köp en PB 12". min går som smort i alla lägen.

örjan

  • Medlem
  • 2005-01-14 19:34
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Det enda jag har emot Ibook är att den är väldigt begränsad om man skall koppla till en extern skärm.
Dels går den inte att köra stängd med extern skärm och t-bord, dels klarar den inte så höga upplösningar. så har man råd så köp en PB 12". min går som smort i alla lägen.

örjan

Trist för dig om du betalade extra bara för det. Screen spanning doctor har fixat det åt glada iBook-ägare sedan Hedenhös tid.

Någon som kan berätta mer om screen spanning doctor. Jag kunde enkelt ladda ner det från nätet men hur fungerar det. Har tre användare med Ibook

Örjan

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 20:44

Det är enkelt. Ta hem det, installera och koppla in en extern skärm. Klart. Trixa lite i skärminställningarna för att ställa in upplösning etc. Funkar hur bra som helst!

/Fredrik

1
Bevaka tråden