Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook G5 will be "mother of all challenges"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 00:36

Peter Oppenheimer om planerna såg ut för en en kommande G5 i powerbook
http://www.appleinsider.com/article.php?id=836
satt och lyssnade på det själv, så kankse är det så att vi får se freescale prossorer i framtida bärbar och IBM i dom stationära eller ? Eller så mörkar dom bara. Dock är dt så att Powerbook och PowerMac segmeten inte hänger med iMac iBook och iPods med lika fina siffror.

Varje fall öppnar detta att man skulle spendera lite på en mini ändå, i stället för att köpa firewire disk..
//Daniel som vill ha en bärbar 64bitars mac

Jag skulle precis posta en tråd om detta när jag såg denna. Det var en del debatt (se här, här och här t.ex.) innan MWSF om G5 i PowerBook och jag försökte förklara två saker då, som jag hoppas delvis blir tydligare nu i och med detta:

1) G5 i PowerBook är fortfarande en utmaning och inte redo.
2) G4 kommer att utvecklas och bjuda på förbättringar i framtiden. Det är inte en besvikelse om det blir G4 i nästa PowerBook, det är mycket troligt.

Och Apple mörkar inte. De gick ut redan i september 2003 och sa att det var en utmaning. Även då var en del kommentarer i stil med att Apple mörkade för att det var bra affärsmässigt. Men då har dom mörkat på rätt bra nu i ett och ett halvt år i så fall...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 08:39
Ursprungligen av Adrian B:

Jag skulle precis posta en tråd om detta när jag såg denna. Det var en del debatt (se här, här och här t.ex.) innan MWSF om G5 i PowerBook och jag försökte förklara två saker då, som jag hoppas delvis blir tydligare nu i och med detta:

1) G5 i PowerBook är fortfarande en utmaning och inte redo.
2) G4 kommer att utvecklas och bjuda på förbättringar i framtiden. Det är inte en besvikelse om det blir G4 i nästa PowerBook, det är mycket troligt.

Och Apple mörkar inte. De gick ut redan i september 2003 och sa att det var en utmaning. Även då var en del kommentarer i stil med att Apple mörkade för att det var bra affärsmässigt. Men då har dom mörkat på rätt bra nu i ett och ett halvt år i så fall...

Jag skulle snarar se det som om dom mörkade konstant på både gott och ont. eller för att citera Peter Oppenheimer igen från före gående kvartals resulthere is one more thingas rappotering.
-Apple has decided not to compete in the sub-$800 PC market and instead will focus its efforts in its booming music business and related products. "We don't think we can make a lot of money there." (http://www.appleinsider.com/article.php?id=690) Och Mac Mini är ju defenitivt sub 800$ Fast visst Apple har aldrig gått ut att lovat en Powerbook G5, som har faktis som du på pekar haft en ganska avisand ställing. Men nog är det så att Apple har tendenser att mörka. Och det är ju det som ger S.Jobs möjligheten att säga "There is one more thing" och världen väntar spänt.

//Daniel som både vill ha kakan av spänning om vad Apple kommer med här näst och veta allt långt innan alla andra ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 01:44
Ursprungligen av Adrian B:

Jag skulle precis posta en tråd om detta när jag såg denna. Det var en del debatt (se här, här och här t.ex.) innan MWSF om G5 i PowerBook och jag försökte förklara två saker då, som jag hoppas delvis blir tydligare nu i och med detta:

1) G5 i PowerBook är fortfarande en utmaning och inte redo.
2) G4 kommer att utvecklas och bjuda på förbättringar i framtiden. Det är inte en besvikelse om det blir G4 i nästa PowerBook, det är mycket troligt.

Och Apple mörkar inte. De gick ut redan i september 2003 och sa att det var en utmaning. Även då var en del kommentarer i stil med att Apple mörkade för att det var bra affärsmässigt. Men då har dom mörkat på rätt bra nu i ett och ett halvt år i så fall...

Här har du exakt det jag sa lite tidigare i den tråd du länkar till ovan, som du hetsat upp dig så mycket på och vill avfärda som ett icke existerande rykte. Åh ja just det, taget från Thinksecret...

(Inför MWSF 05) PowerBook G4 updates. Mobile warriors will be disappointed to hear that they'll have to wait a little longer for the already long-awaited PowerBook G5--expect an announcement, possibly, at WWDC in June, sources say--but the speed bump will breathe some life into a line that has gone without an update since April of last year.

(Ang att inget sades om PB på Keynoten) Some readers commented that with all the bigger announcements, it seemed unlikely that Apple would use its center stage to introduced marginally faster PowerBooks (while everyone in the audience would likely be disappointed by the lack of a G5). Oj, hela publiken!? Åk dit och berätta för dem hur svårt det är för Apple att göra en så komplicerad dator så släpper de nog förväntningarna...

Som man bäddar får man ligga.

Senast redigerat 2005-01-14 02:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 04:13

Haha vad prestigfylld du är Adrian... Varför tror du att de går ut vid presentationen av kvartalsrapporten och förklarar hur svårt det är? Jo för att marknaden har en uttalad förväntning på PB G5 och för att döda ryktena omkring att den borde komma snart så att besvikelsen inte blir för stor och påverkar företaget och aktien negativt.

Jag skrev i den där tråden att jag aldrig ifrågasatt ditt tekniska kunnande. Det jag påpekade var bara att det du säger inte spelar den roll du gärna vill att det gör. Jag förstår att det sårar din stolthet men du framstår som rätt fånig när du i veckor efteråt citerar saker jag sagt för att visa hur duktig du är. Ignorera mig istället eller gör nånting kreativt på din lilla iBook...

Ursprungligen av Earth:

Allt jag säger är att det länge funnits en allmän tro och förhoppning ("sant", "falskt", "trovärdigt" eller "osannolikt" enligt dina mått mätt, men trots allt ett rykte!) om att det ska komma G5 i PB snart och för varje gång det inte gör det så blir folk besvikna! Och att det inte betyder ett skvatt att du blir besviken på dem som blir besvikna trots att du gärna vill vara den odisputerade profeten i landet Apple och försvarar dem med näbbar och klor (fanatiker!?) Men ta det lugnt, Apples aktier kommer att fortsätta stiga (iofs inte tack vare datorerna) oavsett vad som händer i januari...

Jag hade förstås fel ang aktien... och Mac mini blir nog vid sidan om iPod nu en betydande inkomstkälla för dem.

Jo, det där med sub-$800 är ju en sak som talar för att han inte riktigt ger hela bilden vid dessa finansmöten. Men allt tyder på att just i fallet PowerBook G5 så är det ett reellt problem. Och det är ju inte bara Oppenheimer som sagt så, även Jon Rubinstein och David Russell har gått ut och sagt att det är ett stort problem och att det dröjer. Apple må ju mörka strax innan en lansering för att inte gå händelserna i förväg, men att göra det i ett och ett halvt år... näe. Dessutom är det ytterst ovanligt att Apple alls kommenterar kommande uppdateringar av produkter.

Earth. För att vara ngn som tycker ngn är prestigefylld får man ju säga att din nit inte är ringa själv...

1
Bevaka tråden