Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewiredisk försvinner i OS9

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har ett antal firewirediskar åt våra filmelever och det händer ibland att de slutar att dyka upp i OS9.2. Det har då visat sig att stoppar man i den i OS10 dyker den upp, även om båda OS:en finns på samma dator. Finns det några kända problem med Firewire-diskar i 9 och finns det i så fall någon lösning på det (förutom att uppgradera till 10)?

//Hans

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-14 08:54

Vad jag minns var det ngt med hur man ursprungligen formaterar dem.. om det nu var för X eller 9...

Kontakta tillverkaren o fråga...

Ursprungligen av hanscb:

Vi har ett antal firewirediskar åt våra filmelever och det händer ibland att de slutar att dyka upp i OS9.2. Det har då visat sig att stoppar man i den i OS10 dyker den upp, även om båda OS:en finns på samma dator. Finns det några kända problem med Firewire-diskar i 9 och finns det i så fall någon lösning på det (förutom att uppgradera till 10)?

//Hans

Se till att uppdatera till 9.2.2 och installera eventuella drivrutiner för FW-disken.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-15 23:28

om man formaterar en disk i OSX så måste man själv komma ihåg att se till så stödet för OS9 finns ibockat i programmet... Gör man inte det så syns Hd:n inte i OS9... Men det är fortfarande en fullt fungerande disk... bara att kopiera över det man vill spara på en annan hd, formatera (med OS9 stöd) och kopiera tillbaka alltihopa.

Kan vara drivisarna för HD:n också.
LaCie bland andra, har nyare drivisar som kan göra underverk med såna problem. Utan att man behöver formatera och stå i.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-15 23:52

uppdateringarna de släppt är väl firmwareuppdateringar tror jag...
jag vet inte men det känns som eftersom de syns fint i OSX så borde det vara någon som formaterat om disken under X och glömt klicka i OS9-kompatibilitet...
För själva drivrutinerna har väl apple hand om, firewire är ju rejält standardiserat...

Ursprungligen av Jonny Larsen:

uppdateringarna de släppt är väl firmwareuppdateringar tror jag...
jag vet inte men det känns som eftersom de syns fint i OSX så borde det vara någon som formaterat om disken under X och glömt klicka i OS9-kompatibilitet...
För själva drivrutinerna har väl apple hand om, firewire är ju rejält standardiserat...

Jag vet inte det lixåm, LaCie la ut uppdateringar på drivisarna för ett tag sen, ett bra tag sen kanske nu, men ändå. Och om diskarna syns ibland under OS 9 och ibland inte, så verkar det skumt.
Men det kan vara som du säger, att nån glömde kryssa i.
Fast jag tycker det mer lutar åt drivisarna.

1
Bevaka tråden