Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bill Palmer tycker inte att Mac Mini är en bra ide

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-13 22:09

http://www.billpalmer.net/2005/01/apple-can-take-its-idiot-box-and-stick.html

Tyvärr har han några bra punkter som jag håller med om. En person som inte vet något om datorer kan inte bara köpa en Mac Mini och räkna med att få med allt som behövs eller att det ska funka, något som borde vara självklart när man köper en mac.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-13 22:13

Som jag förstått det så är väl mac mini främst en switcherdator så du kan använda dina gamla tillbehör från PCn och behöver inte lägga ner stora summor på sånt.

Ursprungligen av jarviz:

http://www.billpalmer.net/2005/01/apple-can-take-its-idiot-box-and-stick.html

Tyvärr har han några bra punkter som jag håller med om. En person som inte vet något om datorer kan inte bara köpa en Mac Mini och räkna med att få med allt som behövs eller att det ska funka, något som borde vara självklart när man köper en mac.

Bill är nog ute och cyklar. Många butiker kommer ju sälja dem i prisvärda paket med skärm mus och keyboard. Plus en stor del av Mac Mini kunderna kommer vara mer datorvana än vad han verkar tro.
Det är nog mycket som Bill skrivit som han kommer att få äta upp.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-13 22:18
Ursprungligen av Errol Garner:

Bill är nog ute och cyklar. Många butiker kommer ju sälja dem i prisvärda paket med skärm mus och keyboard. Plus en stor del av Mac Mini kunderna kommer vara mer datorvana än vad han verkar tro.
Det är nog mycket som Bill skrivit som han kommer att få äta upp.

Jag hoppas att du har rätt, Apple borde erbjuda ett paket också, helst med en billig skärm.

Ursprungligen av jarviz:

Jag hoppas att du har rätt, Apple borde erbjuda ett paket också, helst med en billig skärm.

Tror nog att det kommer en Apple 17" skärm snart och kanske en riktigt liten typ 10" el 12" för de som vill montera datorn + skärm i bilen båten eller flygplanet.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-13 22:17

Problemet är att de flesta tangentbord som används till PC fortfarande har PS/2-kontakter

Ursprungligen av jarviz:

Problemet är att de flesta tangentbord som används till PC fortfarande har PS/2-kontakter

Fast ofta så följer det med en USB adapter. Jag har nåt keyboard med både USB och PS/2 kontakt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-13 22:23
Ursprungligen av Errol Garner:

Fast ofta så följer det med en USB adapter. Jag har nåt keyboard med både USB och PS/2 kontakt.

Självklart, men det här är ett extra steg för en nybörjare och dessutom kommer det fortfarande att vara ett windows-tangentbord med "fel" knappar. Manualen kommer att innehålla fel tecken för det tangentbordet.

Ursprungligen av jarviz:

Självklart, men det här är ett extra steg för en nybörjare och dessutom kommer det fortfarande att vara ett windows-tangentbord med "fel" knappar. Manualen kommer att innehålla fel tecken för det tangentbordet.

"Fel" knappar är nog inget större problem och nya mac USB keyboards säljs ju för 100-200 kronor så det är ju inget större problem.

Ursprungligen av Errol Garner:

"Fel" knappar är nog inget större problem och nya mac USB keyboards säljs ju för 100-200 kronor så det är ju inget större problem.

För oss vana användare är det inget problem, men jag lovar dig, är man ovan så blir det direkt jobbigt. Varje litet problem bygger upp frustration och negativa känslor. Och detta är något som Apple faktiskt kan åtgärda eftersom det verkar vara mer av ett politiskt än logistiskt/produktionsmässigt problem.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

För oss vana användare är det inget problem, men jag lovar dig, är man ovan så blir det direkt jobbigt. Varje litet problem bygger upp frustration och negativa känslor. Och detta är något som Apple faktiskt kan åtgärda eftersom det verkar vara mer av ett politiskt än logistiskt/produktionsmässigt problem.

Tycker man att bristen på medföljande keyboard till Mac Mini är ett problem trots att det hos Apple Store står tydligt att tangentbord inte inte ingår så kanske man inte ens ska köpa en dator. Till skillnad mot dig så tror jag förstagångsköparna nogrannt undersöker alternativen.
Nu tror jag iofs inte att Mac Mini blir en jättehit bland förstagångsköpare utan snarare hos switchers och mac-komplettister.

Många PCs säljs utan operativsystem , det måste vara frustrerande.

Ursprungligen av Errol Garner:

Tycker man att bristen på medföljande keyboard till Mac Mini är ett problem trots att det hos Apple Store står tydligt att tangentbord inte inte ingår så kanske man inte ens ska köpa en dator. Till skillnad mot dig så tror jag förstagångsköparna nogrannt undersöker alternativen.
Nu tror jag iofs inte att Mac Mini blir en jättehit bland förstagångsköpare utan snarare hos switchers och mac-komplettister.

Många PCs säljs utan operativsystem , det måste vara frustrerande.

Det har aldrig handlat om och handlar fortfarande inte om att dom inte skickar med tangentbord eller mus. Det handlar om frustrationen hos användaren som efteråt inser att dennes mus och tangentbord med PS2-kontakt inte alls fungerar och efteråt tingas köpa nytt ändå. Ingen bra start.

Sen har vi Option-knappen, är det ovana användare vi talar om så kommer det knappats bli lätt för dem att hitta dit. Ingen bra fortsättning. Som sagt, vill man tillverka en Mac för nybörjaren så hade det inte skadat att tänka efter på de punkterna också.

Att något annat är dåligt (inte säljs med OS) ursäktar inte att man inte gör sin egen produkt så bra som möjligt.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 10:51
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Sen har vi Option-knappen, är det ovana användare vi talar om så kommer det knappats bli lätt för dem att hitta dit. Ingen bra fortsättning. Som sagt, vill man tillverka en Mac för nybörjaren så hade det inte skadat att tänka efter på de punkterna också.

Då är det väl tur att företaget i fråga har stringens nog i användargränssnittet för att man inte skall behöva veta om "extraknappar".

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-14 11:32
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det har aldrig handlat om och handlar fortfarande inte om att dom inte skickar med tangentbord eller mus. Det handlar om frustrationen hos användaren som efteråt inser att dennes mus och tangentbord med PS2-kontakt inte alls fungerar och efteråt tingas köpa nytt ändå. Ingen bra start.

Sen har vi Option-knappen, är det ovana användare vi talar om så kommer det knappats bli lätt för dem att hitta dit. Ingen bra fortsättning. Som sagt, vill man tillverka en Mac för nybörjaren så hade det inte skadat att tänka efter på de punkterna också.

Att något annat är dåligt (inte säljs med OS) ursäktar inte att man inte gör sin egen produkt så bra som möjligt.

Ansvaret ligger nog på återförsäljaren att tala om att det behövs en adapter för att ps/2 tangentbord skall fungera. Om man har problem att fatta att alt=option och windows=apple så kan man väl sätta dit en klisterlapp?? Man kan väl knappast kräva att minin skulle ha ps/2-portar, därmeot kanske en ps2/->usb adapter borde följa med.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 22:28
Ursprungligen av jarviz:

Problemet är att de flesta tangentbord som används till PC fortfarande har PS/2-kontakter

ja det är ju ett tragiskt problem för en adapter för 50kr orkar nog ingen gå och köpa?
dock kan det vara förvirrande med ett PC-Tangentbord i OSX, för switchare då det komemr vara svårt för dem att vänja sig med volymkontroll, kontrast eller dylikt...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-13 22:29
Ursprungligen av jockeleu:

ja det är ju ett tragiskt problem för en adapter för 50kr orkar nog ingen gå och köpa?

Om du inte visste vad skillnaden mellan USB och PS/2 var så skulle det vara ett problem

Ursprungligen av jarviz:

Problemet är att de flesta tangentbord som används till PC fortfarande har PS/2-kontakter

Första träffen på Google: http://www.ramelectronics.net/html/usb-ps2-adapter.htm

Apple borde erbjuda en liknande lösning.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-01-14 09:40
Ursprungligen av Andersson:

Första träffen på Google: http://www.ramelectronics.net/html/usb-ps2-adapter.htm

Apple borde erbjuda en liknande lösning.

Det dröjer nog inte länge innan du hittar en liknande variant i borstad alu med texten "Belkin" på, på AppleStore...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-01-14 09:43

Vi lite mer vana mac-användare är det väll ingen fara med. Vi VET att det bhövs mer ram-minne, större hårddisk mm. Faran ligger nog snarare i att när en potentiell switcher fär hem sin "till lägsta pris" inköpta mini mac kommer att bli pissförbannade över hur seg den är. Har de köpt en sådan burk utan att konfigga den riktigt från början då blir det nog aldrig någon mer Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 22:24

Bah, ett tangentbord kostar ett par hundralappar.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-13 22:25
Ursprungligen av Mondo:

Bah, ett tangentbord kostar ett par hundralappar.

Visst, men poängen är att det är ett extra steg som kräver en del kunskap, det ingår inte i paketet.

Ursprungligen av jarviz:

Visst, men poängen är att det är ett extra steg som kräver en del kunskap, det ingår inte i paketet.

Hade tangentborden varit mindre så hade Apple säkert skickat med ett. Tror den lilla datorn i den lilla lådan är ett smart grepp.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-13 22:29

Jag hoppas verkligen att Bill Palmer har fel och själv så tror jag ändå att Mac Mini kommer att bli en succe men jag tror att vi bör vara medvetna om det kanske finns problem med den. Apple kan lösa det på flera olika sätt, paket är en lösning, en billig skärm skulle göra stor skillnad. Men det oroar mig ändå att Apple gör en konsumentdator som inte är en "hel" dator (för en nybörjare alltså).

"For the love of God, it doesn't even come with a keyboard or mouse. You have just got to be kidding me. This just might turn out to be the darkest day in Macintosh history. And yeah, I'm as aware as anyone just what a bloody history it's been. But this, I think, might top all of it."

LOL!!! Kan man ta honom på allvar? En man som verkar tro att folk inte vet att man behöver tangentbord och, mus och monitor till en dator! Tror han verkligen att någon kommer att köpa den utan att få den informationen innan? Sedan utgår han från PC-nissen som har en gammal low-end-maskin med 15" CRT och tangentbord med PS2. Den stackarn kommer ju att få en chock när han får veta vad Apples skärmar kostar!!! Stackars kille! Han är säkert för dum för att förstå att han kan köpa en billig skärm någon annanstans! Sådan är den kund Palmer utgår ifrån, och på grund av den påhittade kunden sågar han Mac mini. Jag skulle nog påstå att högst en kund på 1000 stämmer in på Palmers bild, medan det finns mängder av potentiella köpare som vet precis vad de vill ha. Titta lite här på 99mac, och ta sedan en sväng till SweClockers och läs diskussionerna där. Där finns verkliga kunder, inte någon lallande fåne som Palmer hallucinerade fram under en LSD-tripp. Stämmer Palmers påhittade kund in på många av de ni känner?

De flesta är nog överens om att Mac mini är det klokaste Apple gjort på länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 23:27
Ursprungligen av Nicklas Högås:

"For the love of God, it doesn't even come with a keyboard or mouse. You have just got to be kidding me. This just might turn out to be the darkest day in Macintosh history. And yeah, I'm as aware as anyone just what a bloody history it's been. But this, I think, might top all of it."

LOL!!! Kan man ta honom på allvar? En man som verkar tro att folk inte vet att man behöver tangentbord och, mus och monitor till en dator! Tror han verkligen att någon kommer att köpa den utan att få den informationen innan? Sedan utgår han från PC-nissen som har en gammal low-end-maskin med 15" CRT och tangentbord med PS2. Den stackarn kommer ju att få en chock när han får veta vad Apples skärmar kostar!!! Stackars kille! Han är säkert för dum för att förstå att han kan köpa en billig skärm någon annanstans! Sådan är den kund Palmer utgår ifrån, och på grund av den påhittade kunden sågar han Mac mini. Jag skulle nog påstå att högst en kund på 1000 stämmer in på Palmers bild, medan det finns mängder av potentiella köpare som vet precis vad de vill ha. Titta lite här på 99mac, och ta sedan en sväng till SweClockers och läs diskussionerna där. Där finns verkliga kunder, inte någon lallande fåne som Palmer hallucinerade fram under en LSD-tripp. Stämmer Palmers påhittade kund in på många av de ni känner?

De flesta är nog överens om att Mac mini är det klokaste Apple gjort på länge.

Exakt min tanke angående den totalt urblåsta och inkompetenta kunden. Uttalande vittnar mer om en väldigt nedlåtande syn på de egna användarna som han kommer att få käka upp i och med att den blir en succe.

Förundras över hur han ödslar så mycket text på att skriva ner hela Apple för en ny produkt när han påpekar att allt annat är så bra. Man kan ju bara låta bli att köpa just den... Dvs det finns egentligen ingen kritik mot själva produkten, bara ett evigt tjat om skärm och tangentbord som de flesta inte ens tänker på som ett problem. En tydligt desperat och orolig stackares försök att stoppa en snöboll som börjat rulla.

**Vilket genidrag av Apple, det här är ju ett allvarligt hot och jag måste komma på nåt sätt att försöka smutskasta dem...**

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 22:41

Jösses… "Anti switch"-argumenten blir allt mer desperata…

Helt sant att ett sånt där skrammeltangentbord som följer med en Dell är PS/2 och sant att det inte finns PS/2->USB-adaptrar. Men har man varit inne i en pezemånglares booutique så kan man knappt hitta något att köpa som inte har USB (och en USB->PS/2 adapter).

Sen är ju en annan sak att Apple säkert räknar med att tillbehör till Mac komemr dyka upp på samam sätt som de gjort till iPod… Om ett litet tag kommer vi se massa tangentbord, möss och monitorer från umpteen firmor som ser "Apple" ut. (Som det varit har det ju inte varit någon ide att göra Appletangentbord, dom är ju bra till skillnad från Dells skrammeltangentbord.) Säkerligen kommer vi oxå få se ricktigt smäckiga och fula tredjeparts tgntbord, möss och skärmat till Mac, precis som det funnits äckliga tillbehör till iPod, men de kommer nog fort försvinna (marknadsdarwinism).

Le grand finale är att när nu denna miniMac-ekonomi vuxit upp (parafras på Steves prat om "the iPod economy out there") så kommer det även andra nifty tillbehör och grunkor... Titta åter på iPod, tror ni Apple skulle gjort dessa saker (som solcelldrivna laddare…) och tror ni de skulle kommit fram om inte "basekonomin" runt iPod i form av "skins" och "lurar" funnits?

Men frågar man sig då, varför finns då inte alla dessa käcka tillbehör til lpeze idag? Well, hur sexigt och kreativt är det runt en peze? Noll! Det är ju bar att titta på MP3-spealre. "peze"-spelare säljer ju bara på funktioner (fm-radio hit och umptheen knappar dit) så "ekologin" för späjsade grejor finns inte… den är noll…
Kreativitet lika lite som rosor växer inte utan näring…

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-13 22:47
Ursprungligen av Pär:

Sen är ju en annan sak att Apple säkert räknar med att tillbehör till Mac komemr dyka upp på samam sätt som de gjort till iPod… Om ett litet tag kommer vi se massa tangentbord, möss och monitorer från umpteen firmor som ser "Apple" ut. (Som det varit har det ju inte varit någon ide att göra Appletangentbord, dom är ju bra till skillnad från Dells skrammeltangentbord.) Säkerligen kommer vi oxå få se ricktigt smäckiga och fula tredjeparts tgntbord, möss och skärmat till Mac, precis som det funnits äckliga tillbehör till iPod, men de kommer nog fort försvinna (marknadsdarwinism).

Det tror jag att du har väldigt rätt i, vi kommer antagligen att se en ännu större industri runt Mini Mac:en än iPod. Tänk dig tillbehör med samma grundform som man kan stapla på Mini Mac:en... Jag tror att det diskuterades i en annan tråd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-13 22:59

Hmmm, arg kille den där Bill Palmer...

Fattar inte... hur länge som helst nu har folk skrikit efter att apple ska erbjuda en "pizza-box"-mac. Utan skärm alltså, bara en låda. Just för att få ner priset och locka pc-folk till den ljusa sidan. Och nu när den väl kommer så klagar folk på att den saknar skärm och så.

Tror, som andra har sagt, att Apple inte riktar in sig på förstagångsköparen med denna dator, för det finns eMacen. Utan det är tänkt att man ska kunna använda sina gamla grejor... Ok, en ps/2 -> USB adapter hade dom kunna slängt med, det hade varit ok.

Men jag tror faktiskt inte att avsaknaden av skärm är ett så stort problem. Det slog mig precis att för ungefär 3-4 år sen slog hem-pc igenom riktigt rejält här i Sverige, många som skaffade sin första dator då. Dom burkarna börjar bli gamla nu, men skärmarna håller fortfarande bra klass. Min mamma t ex som har en fin 19" skärm hemma.

Sen får man ju hoppas att säljarna på Apple Store:s runtom i världen är så ärliga att dom säger att det finns billigare tangentbord, möss och skärmar i andra butiker... Fast det är väl ganska tveksamt iofs

För att återknyta till artikeln; herr Palmer uppmanar läsaren att gå in på Dell och HP:s hemsidor för att försöka hitta en dator som inte säljs med skärm, tangentbord och mus, och menar därmed att det är så datorer ska säljas. Då kan man ju även se det såhär, hur många datorer hos Dell och HP liknar iMacen, med datorn som i princip ser ut som en skärm? Näe, inte många. Ändå är just iMacen Apples mest sålda dator. Man kanske inte alltid ska göra som "alla andra", är det inte just det som Apple står för? "Think Different"

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-13 23:06

Det var värst värst vad den där människan flejmade. Det värsta är nästan att han påstår att det inte kommer bli som att köpa en PC, bara för att man inte får med skärm, tangentbord och mus. Han jämför bland annat med Dell, där han påstår att man endast kan köpa datorer som man får "kompletta". Men i alla fall i Sverige är det inte alls så längre. Även Dell säljer datorer som "bara lådan". Det kanske inte är de de gör mest reklam för - men eftersom det är så många som ändå har "gamla" skärmar stående och annars skulle köpa av kvartershandlaren så är de så illa tvungna att göra sådana förslag. Så länge allt marknadsföringsmaterial tydligt visar att man inte får med det - och din Apple-handlare antingen är sjysst nog och tar in tredjepartsskärmar också - eller hänvisar till PC-handlaren rakt över gatan så är det ju inga problem. Detta tycker jag framgår rätt bra också - bland annat på beställningssidorna på nätet.

Något som däremot inte framgår tydligt är att man inte kan använda PS/2-portar till en Mac. Visst - inmatningsutrustning med USB är inte mycket dyrare - men det många sitter hemma med är PS/2. Anledningen till detta är inte så mycket som skrivs i artikeln att det är aningen billigare - utan att alla PC (>99%) ändå har PS/2-portar. Då finns det absolut ingen anledning att blockera de USB-portar som finns och istället skulle kunna användas till saker som skrivare, scannrar, iPods... :rolleyes:

Detta problemet blir störst för möss tror jag. När det gäller tangentbord så skulle jag inte vilja sitta med ett tangentbord utan de särskilda mac-knapparna vid en mac. Som många sagt är det förvirrande. Det är lite förvånande att man inte kan välja endast tangentbord som tillbehör till Mac mini på beställningssidan, utan att välja till en mus också. Det lär vara många switchers som aldrig kan tänka sig att leva med mindre än en musknapp och kommer köpa musen från antingen Logitech eller Microsoft (och jag är en av dem, eller nja, den jag fått för mig att köpa ska få leka server så den får klara sig utan...). Visst, det går att lägga ett tangentbord i kundvagnen separat, men det är liksom inte att göra det så smidigt som möjligt för kunderna...

Slutligen tror jag till skillnad från Bill att Mac minin kommer bli en alldeles enorm försäljningssucce. Det jag däremot frågar mig är om verkligen Apple klarar av att leverera alla datorer de kommer lyckas sälja. Vad det verkar på forumet är det många som kommer att skaffa en extra antingen som miniserver eller som mediadator. Dessutom verkar det vara ganska många PC-användare som också funderar på att skaffa en - antingen bara för att testa, eller för att de helst vill använda Mac, men tidigare inte ansett sig ha råd. Kort sagt - jag tror den blir den mest sålda macen under 2005 om Apple bara klarar av det där med leveranserna. Skulle inte förvåna mig ens om mer än varannan såld stationär mac är en Mac mini...

Detta verkar också rimligt om man tittar på vilka datorer Apple sålt bra av. Visst, iMac går bra, men iBook går också väldigt bra. Dessutom - iBook går EXTRA bra bland personer som inte tidigare varit Mac-användare. Och det är Apples fd billigaste dator! (ev förutom eMacen, men den räknas knappt tycker jag). Vad kommer hända? Jo, eMac kommer marginaliseras till lite skolor och annat, där en Mac Mini skulle försvinna alldeles för lätt. iMacen kan mycket väl tappa lite grann, men inte så mycket. iBooken kommer gå fortsatt bra. Långsiktigt kommer förstås försäljningen av alla varianter öka...

Slutligen - de där alldeles totalt okunniga användarna, finns de ens? I Amerika kanske (de kan ju vara duktigt dumma där!) men här i Sverige tror jag de är infinitesimalt många. Och de flesta som inte är insatta i datormarknaden brukar ju fråga någon annan som har mer koll - vi har väl alla fått ställa upp med köpråd till kompisar vid ett eller annat tillfälle?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-13 23:19

Det bästa med Mac mini, förutom det låga priset, är ju att vi inte längre tvingas köpa en bildskärm, tangentbord och enknappsmus från Apple.

Men jag kan hålla med om att det kan bli lite svårt för säljarna i Apples egna AppleStores att förklara varför de inte har någon prisvärd 17"-19" TFT-skärm i samma prissegment.

Vanliga Apple-återförsäljare, som inte är begränsade till att enbart sälja Apples hårdvara, tycker nog att det är bra att kunna kombinera ihop olika paket så att de slipper att enbart konkurrera med priset.

Själv så funderar jag på om Mac mini får plats under en 17" Apple Studio Display? Ni vet den där på tre ben. Tangentbord och mus har jag redan.

En annan sak som tillkommer är ju högtalare. Varför slutade Apple sälja sina utmärkta Pro speakers? Och varför finns det inte stöd för dem på Minin? Av kostnadsskäl?

Senast redigerat 2005-01-13 23:36
Bevaka tråden