Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

airport-basstation i blandat nätverk?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej är det någon som vet om man kan använda Airport för trådlös nätverkskommunikation i blandat nätverk. Dvs kan en PC fångas upp av Airport-stationen?

I mitt fall har jag en DHCP-router i vilken en airportstation är inkopplad. Jag skulle gärna flytta på en PC som idag är kopplad till routern med hederlig ethernetkabel och skulle vilja att den kommunicerade med routern via AIrportstationen istället, så att jag slipper lägga en lång kabel. Det känns dumt att behöva köpa en "access point" för PC när jag redan har en apparat (nämligen airport) som står och sänder ut signaler.

Har någon gjort detta? Eller vet någon att det garanterat ej går?

Jag tror det ska fungera..
Du behöver bara ett Wi-Fi kort till din PC.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-17 11:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Leander Lindahl:
Hej är det någon som vet om man kan använda Airport för trådlös nätverkskommunikation i blandat nätverk. Dvs kan en PC fångas upp av Airport-stationen?

I mitt fall har jag en DHCP-router i vilken en airportstation är inkopplad. Jag skulle gärna flytta på en PC som idag är kopplad till routern med hederlig ethernetkabel och skulle vilja att den kommunicerade med routern via AIrportstationen istället, så att jag slipper lägga en lång kabel. Det känns dumt att behöva köpa en "access point" för PC när jag redan har en apparat (nämligen airport) som står och sänder ut signaler.

Har någon gjort detta? Eller vet någon att det garanterat ej går?

Det fungerar alldeles utmärkt. Om du har en "silvrig" originalbasstation, kan du med fördel köra Orinoco-kort, för det är vad Apples Airport egentligen är. Om du har köpt den nya basstationen; se föregpende inlägg.
Jag har själv satt upp en site med fem Airport Base Station som roamar. För Mac och Windows samtidigt. Mycket smidigt för användare att kunna gå genom lokalen och bli automatiskt omkopplad mellan basstationerna.

Tack för svaren. Ska kolla upp Wi-Fi kort och det andra. Kan man söka på det i nätbutiker? FInns det något bra PC-kort ni rekomenderar om man skaffar en PC-laptop?

Min Airportstation är "silvrig" (tror jag), det är en slags matt silvrig yta och den ser ut som en blandning av en överdimensionerad puck, ett toppigt kvinnobröst och ett flygande tefat. Applelogon är "grafitgrå" i samma material, som men större än G4:an första generationer. Den är väl kanske 2 år gammal... Visste inte att det fanns någon annan sort...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-18 19:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Leander Lindahl:
Tack för svaren. Ska kolla upp Wi-Fi kort och det andra. Kan man söka på det i nätbutiker? FInns det något bra PC-kort ni rekomenderar om man skaffar en PC-laptop?

Min Airportstation är "silvrig" (tror jag), det är en slags matt silvrig yta och den ser ut som en blandning av en överdimensionerad puck, ett toppigt kvinnobröst och ett flygande tefat. Applelogon är "grafitgrå" i samma material, som men större än G4:an första generationer. Den är väl kanske 2 år gammal... Visste inte att det fanns någon annan sort...

Då är det originalbasstationen du har. Den stödjer inte WiFi.

Tack för hjälpen, det är sådant här som gör att man älskar 99mac, man skulle aldrig reda ut det på egen hand.

Då blir det alltså ett Orinoco-kort som gäller...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-19 13:26
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Leander Lindahl:
Tack för hjälpen, det är sådant här som gör att man älskar 99mac, man skulle aldrig reda ut det på egen hand.

Då blir det alltså ett Orinoco-kort som gäller...

Jag tror någ att du kan köpa vilket 802.11b-kort som helst. Förutsatt att drivrutinerna finns. Orinoco Guld är annars ett säkert val.

Det du behöver göra, om nätet är lösenordsskyddat, är att öppna airport admin och, i basstationens inställningar, klicka på det stora hänglåset i verktygslisten. Då får du nätverkslösenordet i form som pc:n klarar av, då den behöver en ren wep-nyckel och inte fixar klartext, som exempelvis "hockeyvm".

  • Oregistrerad
  • 2003-01-19 14:57

Sen finns ju alltid MacWindows.
En guldgruva för frustrerade nätverkstekniker i blandade nätverk. Ett tips är att ladda hem Windows-programvara som kan styra Airport-basen, tex FreeBase eller KarlNet

1
Bevaka tråden