Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

trött på quicktime! kan man kasta det utan att lida?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 15:32

Nu börjat jag bli riktigt trött på quick time!
Jag har ställt in allt i inställningar som tar bort quicktimes rättigheter att har som förhandsval.
Alla filer som hade quicktime som förval är ändrade till vlc och Real one!
Dom har der rätta codex och funkar! Men ändå dras quicktime igång. Det hade var lite ok om då fimen hade funkat, mn det gör den ju inte! "saknar behörig codec" får jag upp!

Sen att quicktime är så sjukt segt å stannar upp hela datan gör ju inte saken bättte! Ungeför som om du vill förhandsvisa en bild så dras Illu igång! Sjukt irriterande! Ibland dras både vlc och quicktime igång med samma fil!

Så du undrar jag om jag, utan några efterskalv, kan kasta Quicktime?

//tobias

QT-spelaren kan du nog kasta, men det känns lite fel måste jag säga. QT är ju så mkt mer än bara spelaren, men prova. Du kan ju packa den först och se vad som händer.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 15:37

Själva applikationen kanske man kan ta bort, men mycket av quicktimefunktionerna används annorstädes (iTunes ex.v.)

Men det var en kille som tog bort alla QT-libs härom dagen, kolla i den tråden och fråga honom

Kasta allt som har med QuickTime att göra, så får du garanterat problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 15:40

Jag menar sjävla QT videospelaren!

Inte alla .app.

Då fattar jag att det blir jidder! haha

//tobias

packar ner den å ger vägvisning sen

Håller med om att quicktime kan vara irriterande ibland, särskilt då man browsar sina filer i kolumnvy och markerar en icke-qtkompatibel fil.
Då kan jag ibland få vänta 20sek på att qt försöker koppla upp sig till "qt-servern" bara för att konstatera att filen inte kan förhandsvisas.
Windowsaktigt, minst sagt! *drämmer näve i bord*

Men när det funkar är det bra, ingen annan spelare scrollar lika smidigt i filen som qt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 15:47

Det ska på Mac aldrig göra något att slänga ett program, så QuickTIme Player kan du lungt kasta om du vill det.
QuickTime i övrigt bör dock finnas kvar, bla för att vissa filmer på internet och andra program, förutom QT Player, som använder sig av QuickTime, ska fungera.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-11 19:26

Relationen QuickTime - OS X påminner nästan lite om... Internet Explorer - Windows?

Du högerklickar eller klick +CTRL och väljer Öppna med sen markerar du vilket program som ska öppna din fil. Quicktime eller VLC alt Media Player.

Sen kan du i Visa Info välja vad din fil alltid ska öppnas med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 16:46
Ursprungligen av Pocahontas:

Du högerklickar eller klick +CTRL och väljer Öppna med sen markerar du vilket program som ska öppna din fil. Quicktime eller VLC alt Media Player.

Sen kan du i Visa Info välja vad din fil alltid ska öppnas med.

Jo det vet jag absolut att man kan göra! Tack ändå.

men oavsett om jag gör det så ändrar den inte på alla filer. Utan använder sig utav QT nästa gång iaf...

//tobias

Ursprungligen av memark:

Relationen QuickTime - OS X påminner nästan lite om... Internet Explorer - Windows?

På samma sätt som Dashboard visade sig inte alls vara likt Konfabulator. På ytan är det likt. Men QuickTimes arkitektur skiljer sig mycket från implementationen av Explorer eftersom vem som helt med kunskapen kan programmera en egen del som antingen bygger ut QuickTimes funktionalitet eller inaktiverar allt eller valda delar av QT till förmån för det egna programmet. Detta är vad som skiljer QT från framförallt WMP men också Explorer (Explorer borde närmast jämföras med hur WebCore är implementerat...).

Jag vill minnas att det finns ett program som heter Filebuddy som är duktigt på att ställa in rätt program till rätt typ av fil.

/TM

Ursprungligen av atomlab:

Nu börjat jag bli riktigt trött på quick time!
Jag har ställt in allt i inställningar som tar bort quicktimes rättigheter att har som förhandsval.
Alla filer som hade quicktime som förval är ändrade till vlc och Real one!
Dom har der rätta codex och funkar! Men ändå dras quicktime igång. Det hade var lite ok om då fimen hade funkat, mn det gör den ju inte! "saknar behörig codec" får jag upp!

//tobias

Du har inte försökt hitta rätt codec till quicktime? Finns ju en del till QT fast inte bara hos Apple.

QT player är ju smidigare snyggare och ger bättre kvalitet (oftast) än Reals och VLC även om de också är bra att ha ibland.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 17:23
Ursprungligen av Simon Templar:

Du har inte försökt hitta rätt codec till quicktime? Finns ju en del till QT fast inte bara hos Apple.

QT player är ju smidigare snyggare och ger bättre kvalitet (oftast) än Reals och VLC även om de också är bra att ha ibland.

Har lagt in varenda codec till QT som jag hittat!
På deras egna sida, VT å genom den mauella uppdateringen.

Det jag blir så irriterad på är att den tar å lång tid på sig. specielt när både QT å VLC öppnas samtidigt å slåss om samma fil.
Där man oxå får ett negativft svar utav QT att den inte finns på servrar osv!

Men nu kastade jag den å hittils är allt frid å fröjd.

//tobias

Ursprungligen av atomlab:

Har lagt in varenda codec till QT som jag hittat!
På deras egna sida, VT å genom den mauella uppdateringen.
//tobias

De uppdateringarna är inte mycket att ha. För att kunna spela (nästan) allt därute behöver du Perian, Flip4Mac och RealPlayer. Då har du täckt in det allra mesta som du kan tänkas behöva spela upp. Jag har hittills bara stött på en film som QuickTime inte var så sugen på att spela och då gick det istället bra i VLC. Perian är nyckelordet här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-15 21:20

Jag har haft samma problem men om man högerklickar och väljer info kan du även här välja att öppna med VLC. Här finns även möjligheten att "ändra alla". För min del funkar det bra men vissa av quicktime-filerna har fortfarande kvar quicktime-ikonen men öppnas trots det i VLC.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-16 07:59

Kan tillägga att efter att ha startat om datorn så är det nu även rätt ikoner

  • Medlem
  • 2008-01-16 08:12

Enda problemet jag har med quicktime är att det inte går att höja ljudet särskilt mycket. Finns det något att göra åt det? Annars spelar den väl allt man behöver med Flip4Mac och Perian.

1
Bevaka tråden