Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vet du nån som switchat tack vara Mac mini?

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har du eller nån du känner (eller känner till) switchat till mac tack vare den nyligen lanserade Mac mini?

Jag har en känsla av att Mac mini kommer att få folk att switcha till mac i drivor. Lite som iBook fungerat men i ännu större skala (det finns hur många exempel som helst bara här på 99mac med folk som skaffat sin första mac och det är en iBook) . Så skriv ett inlägg här om ni eller nån ni vet om switchat tack vare Mac mini.

Jag känner till två personer som nu tänkt switcha. Det lustiga är att ingen av dem ska köpa Mac mini. Men det var Mac mini som fick dom att bestämma sig för mac. Sen när de började titta närmare insåg de att de ändå skulle skaffa skärm och tangentbord och då blev det en iBook för den ene och en iMac G5 för den andre.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-13 17:10

Jag har föreslagit att en kollega/bekant i Sthlm ska köpa en Mac mini, dels för att testa hur hans webbkreationer ser ut på Mac, och dels för att känna efter om det kan vara läge att switcha (och det föreslog jag p.g.a. Mac minis pris).

Han har blivit sugen på Mac, och funderar nu på att köpa en "riktig" Mac tillochmed. Så om han köper Mac mini eller en iMac, eller vad det nu blir, vet jag inte. Men någon slags Mac blir det nog iaf.

Om han gör det så skulle det inte förvåna mig om hans kompanjon snart switchar oxå, även han är intresserad av den bekymmersfria tillvaro som jag har lovat att Mac:en ger (då främst i bemärkelsen att det inte finns några elaka program som gör annat än det man ber dem om).

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 17:06

Jag har funderat på att byta från PC ända sen jag köpte min iPod för några månader sen,
men det skulle kosta för mycket. Tills Mac mini dyker upp. Lika vacker som min iPod och kostar nästan lika mycket!!!

Så nu ska jag bli Mac ägare. Jippi.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 17:10

I mars, åh, då blir jag en lycklig Mac mini ägare. Min första mac nånsin, om inte min lärare hade tänkt slänga sina gamla macar, kan man leka med dem :).
Glömde bort, mitt första inlägg här nånsin, ska firas :D.

Tja, med tanke på att den gett upphov till en 13 (f n) sidor lång tråd på sweclockers (http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=399024) så lär det bli rätt många

  • Medlem
  • Boston
  • 2005-01-13 17:25

Kanske inte switcha men komplettera... Två pers på kontoret har beställt Mac Mini som komplement till sina PC-burkar. Och då snackar vi hard-core PC-nissar, en programmerare och en på QA och företaget gör SRM-mjukvara till Windows...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-13 21:23
Ursprungligen av Gurra:

Kanske inte switcha men komplettera... Två pers på kontoret har beställt Mac Mini som komplement till sina PC-burkar. Och då snackar vi hard-core PC-nissar, en programmerare och en på QA och företaget gör SRM-mjukvara till Windows...

Det låter ju mycket lovande, då är dom snart fast hehehe!

Ursprungligen av Gurra:

Kanske inte switcha men komplettera... Två pers på kontoret har beställt Mac Mini som komplement till sina PC-burkar. Och då snackar vi hard-core PC-nissar, en programmerare och en på QA och företaget gör SRM-mjukvara till Windows...

Samma här...

Varit PC kille i många år. Jag e webb utvecklare och har alltid velat ha en Mac för å kunna testa mina projekt, men ville verkligen inte punga ut för en.

Men när Mini kom ut hade jag ingen ursäkt längre, så jag skaffade en Mini (snabbare varianten) och har adrig ångrat mig.

I mean look at it, it's so cute...

/flip

Funderar starkt på att switcha till Mini (skulle switcha till iBook för flera månader sen då jag trodde mina skadeståndspengar skulle dyka upp men icke)
Ett tag tänkte jag köpa en ny PC men så blir det nog inte. Jag skulle nog ångra mig djupt om jag köpte en. Just nu sitter jag på en gammal PC men jag har iaf gjort mig av med Windows och kör med Linux och kör med Gnome 2,8 som jag tycker påminner om OS X litegrann. Men jag ska såfort mina skadeståndspengar dyker upp köpa en full utrustad Mac Mini
1,42GHz, 1GB DDR, 80GB HDD, SuperDrive osv..
Kanske får råd utöver att köpa en ny PC server (är i behov av det) för med Mac Mini får jag råd med en sån också. AAAH jag längtar tills jag har en Mac Mini själv!!

Mina skadeståndspengar på "9000kr" kommer dyka upp inom 2-3veckor

Ursprungligen av scooterbabe:

Tja, med tanke på att den gett upphov till en 13 (f n) sidor lång tråd på sweclockers (http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=399024) så lär det bli rätt många

Läste sweclockers-tråden, mycket underhållande!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-13 19:39
Ursprungligen av scooterbabe:

Tja, med tanke på att den gett upphov till en 13 (f n) sidor lång tråd på sweclockers (http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=399024) så lär det bli rätt många

Ordet Leveransproblem kommer nog att få en ny betydelse.

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2005-01-13 20:06

Själv kommer jag att lämna min pc ( den får stå som server till jag köper en till mac mini.. )

Har beställt en mac mini 1.4 Ghz med 512 Mb ram.

Mac mini har äntligt gett mig möjlighet att på ett billigt sätt våga satsa på mac som platform. Var inne på att köpa en begagnad ett tag, för en ny PowerMac eller Imac är för mycket pengar för att våga byta. Man vet aldrig men man kanske inte trivs med mac os x, fast jag tvivlar på det!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-13 20:19

Min mamma bestämde sig idag för att de blir en Mac mini istället för sin PC.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-01-13 20:45
Ursprungligen av Timber:

Min mamma bestämde sig idag för att de blir en Mac mini istället för sin PC.

Ett bra beslut av din mamma. Macar är perfekta till mammor

själv visade jag bilder för en jobbarkompis som tidigare vacklat - han sa - en sån ska jag ha. farsan min har också fått lite länkar mejlade, jag är trött på att försöka hjälpa honom med hans problem, han är trött på att be om hjälp, så vi får se vad det blir av det hela...

:rolleyes:

Japp! En polares morsa, på min inrådan!

Snart så...

Min kombo, Linuxräv och systemtekniker på Uppsala Universitet köper en så snart pengar finns. han tyckte det var en genialisk idé, men han måste skynda sig - han gifter sig i sommar och fästmön är windows-nisse - än så länge...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-11 00:27

Jag switchade själv iochmed mac mini. Sålde min AMD 2600+ och köpte en Mac 1,4 Ghz...Helskönt!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-13 22:27

I och med att många PC-användare kommer skaffa Mac mini som komplement till sina PC:s kommer det säkert bli en fin synergieffekt i form av större marknad för Apple på lång sikt.

Jag kan se framför mig hur dessa PC-människor som tidigare inte ens drömt om att köra Mac skaffar sig en Mac mini som komplement till sin monster-PC:s och sakta men säkert börjar inse vad det är vi s.k. "Mactalibaner" tjatat om i flera år.

På sikt tror jag många av dessa kommer byta plattform till Apple/MacOS X. Detta kommer innebära att Apples försäljning inom alla produktsegment kommer att kunna dra fördel av de framsteg som Mac mini förhoppningsvis kommer göra på PC-sidan av marknaden. Kul som bara den! Tror detta är ett genidrag från Apples sida på lång sikt.

Jag vet två pezenissar som har torskat.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-13 22:52

Det är några på min avdelning på jobbet som verkar väldigt sugna på att skaffa en Mac mini nu, vi får se om det blir av.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-14 11:22
Ursprungligen av nillon:

Det är några på min avdelning på jobbet som verkar väldigt sugna på att skaffa en Mac mini nu, vi får se om det blir av.

Ja, IT-snubbarna på mitt jobb vet inte riktigt vad de ska tro. En mac som faktiskt är lika billigt som de PC-maskiner de köper in på löpande band och detta trots att de har ett superavtal med en stor PC-leverantör...

Några av dem kommer nog ganska säkert att beställa hem en mac mini bara för att testa. Många av dem sitter precis som jag med en kvm-switch (eller vad det nu heter) så det är koppla in och trycka på knappen. Perfekt att minin kommer helt bar i grundläget och att det är möjligt att köra både dvi och vga.

Och sen finns det ett gäng vanliga användare på jobbet som (tidigare?) inte kunnat få mac pga priset. Det ska bli kul att se hur (eller om) man motiverar en ny pc för dessa personer framöver...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 09:42

Själv är jag påväg att byta, dock så vet jag inte vad det blir än, spanar på pb's på ebay, en mac mini / en iBook här i sverige. åå, om det ändå skulle kunna komma en rencesion på mac mini

Ursprungligen av Jocke Ekberg:

Själv är jag påväg att byta, dock så vet jag inte vad det blir än, spanar på pb's på ebay, en mac mini / en iBook här i sverige. åå, om det ändå skulle kunna komma en rencesion på mac mini

Vad sägs om denna:
http://www.Anandtech.com/showdoc.aspx?i=2328

Jag har några bekanta som talar om att skaffa en. Om det innebär en fulländad Switch vet jag ännu inte. Den här gången är det ju inte en 10.000:- burk det rör sig om.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=IOGCS52U <-- Är det bra pris på en KVM-switch? 649:- och man får PS/2+VGA --> 2xUSB 2xVGA

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-14 13:35
Ursprungligen av Andersson:

Är det bra pris på en KVM-switch? 649:- och man får PS/2+VGA --> 2xUSB 2xVGA

Här är en med USB + VGA

Å här en med USB + PS2 + VGA...

Båda ligger under femhundringen.

Det finns med DVI också på www.kjelloco.se

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 13:53
Ursprungligen av rk:

Här är en med USB + VGA

Å här en med USB + PS2 + VGA...

Båda ligger under femhundringen.

Det finns med DVI också på www.kjelloco.se

Vad jag hört är det stora skillnader mellan billiga och dyra KVM-switchar, särskilt vad gäller skärmhantering. En KVM-switch av bättre sort från Aten eller Belkin som klarar höga upplösningar kostar bortåt 2 papp inkl moms.
Kan vara värt att läsa på lite innan man shoppar loss.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-14 16:11
Ursprungligen av henrrrik:

Vad jag hört är det stora skillnader mellan billiga och dyra KVM-switchar, särskilt vad gäller skärmhantering. En KVM-switch av bättre sort från Aten eller Belkin som klarar höga upplösningar kostar bortåt 2 papp inkl moms.
Kan vara värt att läsa på lite innan man shoppar loss.

Jag använder en 500-kronors KVM-switch från kjell & co och den funkar i alla fall utan problem i 1280x1024 (jag vet att det inte anses vara en hög upplösning men ändå). Switchen jag har har inga fasta vga-kablar som de på bilderna hade utan jag har "riktiga" kablar. Det är inte så att kablaget kan spela in? Bara en tanke...

Har visat Mac minin för två kompisar den ena sa "vill ha!" direkt den andra blev riktigt sugen på en Mac mini också, endast två månader efter det att han testade iTunes för första gången.

Bevaka tråden