Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Massutskrift utan kontinuerlig datorbelastning i OSX?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 00:14

Hej,

På den gamla OS7-8-9 tiden gick det fint att skicka en sida till laserskrivaren och be denna att skriva ut 100 exemplar. Datorn behövde bara hantera sidan en gång, sedan skötte skrivaren resten.

Sedan jag uppgraderat (i detta sammanhang degraderat!) till 0SX går det, till min stora besvikelse, inte längre. Min förra skrivare OKI 14ex, sprutade ur sig massutskick med 12sidor i minuten under OS9 och datorn var under tiden helt fri efter att ha skickat sidan en gång.
Under OSX (G4 800MHz) kommer jag knappt upp i hälften på en halvsvår sida och datorn är nersegad under hela utskriften. Jag trodde bara att det berodde på en halvtaskig driver från OKI, men....
Nu har jag bytt till en Xerox 6100dn och det är samma problem. Denna skrivare ska klara 20 svartvita sidor i minuten, men det är mycket svårt att uppnå ens hälften av detta, med en enkel sida. Dessutom är datorn nersegad av att beräkna och skicka fil-jäkeln gång på gång. I färg kan det ta minuter att få fram ut en A4-sida men en stor bild och hundra identiska sidor....grrr...

Finns någon lösning?
Finns andra laser skrivare med OSX-drivrutiner där man kan ställa in tex 100 kopior, skicka dokumentet en gång och sedan låta skrivaren sköta jobbet? (dvs så det borde fungera).

Det är ta mig fan absurt så omodernt det känns.
Det gick ju snabbare att skriva massupplagor med min gamla Atari på 16MHz (med exakt samma dokument!!!!).

Vilket program skriver du från?

Jag har sett beteende du beskriver i Acrobat Pro på flersidiga dokument. Acrobat har en inställning som på engelska heter "Collate" aktiverad som default. Vet inte vad det är översatt till på svenska men funktionen är till för att skriva ut flersidiga dokument 1,2,3, 1,2,3, 1,2,3 istället för 1,1,1 2,2,2 3,3,3. Med collate aktiverad skickas dock en utskriften för varje exemplar. Om man klickar ur funktionen får man inte papperen sorterade men den skickar å andra sidan allt som en enda utskrift och duplicerar i skrivaren. Kör du 1-sidiga dokument så bör inte collate påverka alls.

Siffran du får från skrivartillverkaren som säger 20 sidor/min inkluderar inte tiden det tar att räkna på utskriften. De menar tiden då mekaniken börjat jobba och om skrivaren har en slö processor så tar det tid att räkna först.

OS 9 funkade väl ok med att skicka en enda sida som skulle massdupliceras. Systemet saknade dock s k preemptive multitasking vilket gjorde att utskrifter man la i bakgrunden i princip tvärstannade då processorkraften stals av programmet i förgrunden. Ville man skriva ut 100 sidor pagemaker-layout snabbt fick man ha utskriftkontroll i förgrunden men då kunde man inte jobba med annat samtidigt.

"Collate" är "sorterat" i svenska ser jag nu. Prova att klicka ur den rutan och kolla om det gör någon skillnad.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 10:17

Hej och tack för svaret.

Nej "collated" på eller av gör ingen skillnad.

Mestadels använder jag ett kompetent DTP program som heter Calamus (skickar bitmappat till skrivaren) och ibland vill jag masskopiera en sida. Jag skulle kunna tänka mig att printa till pdf och sedan skriva ut med ett annat program om det gjorde någon skillnad, men det verkar det inte göra.
Jag har provat att skriva ut 3 kopior av ett dokument i 10 olika typer av program och väljer vid utskrift antal sidor och klickar bort collated/sortera. Resultatet blir alltid detsamma, datorn bearbetar och skickar sidan 3gånger.
Det ser ut som om de flesta programmen skickar sidan en gång till skrivarinställningsfönstret (där man skriver in antal kopior, gör färginställningar osv). När jag sedan tittar på utskriftskön under utskriften, ser jag att den skickar sidan 1-2-3... gånger efter varandra.

Är det mina två skrivare som har dåliga drivisar, eller är det ett genomgående fel i utskriftsystemet(?), man kan undra eftersom jag aldrig haft detta problem i de gamla OS8-9 (och gamla Atari datorer...) .

Jag har pratat med andra Macanvändare som provat och inte heller kan göra masskopiering utan kontinuerlig datorbelastning, men för de flesta är det inget problem eftersom de inte gör masskopiering...

Jag bryr mig inte så mycket att det kan ta någon/några minut att få ut en svår färgsida, men om jag skriver ut 100kopior, vill jag naturligtvis att skrivaren ska göra jobbet efter första kopian. Det är ju helt meningslöst att belasta och vänta på datorn och nätverksöverföring för varje kopia. Det kan ju inte vara meningen?

Nu tog jag fram ett textdokument med Textredigeraren. Jag droppade in en bild så den fick lite att räkna på och skrev sen denna sida i 100 kopior. Jag ser bara att den räknar en gång och duplicerar sen 100 ggr i skrivaren. Detta är till en Xerox. Jag avbröt efter några sidor men ser att det funkar. När jag skrev första inlägget satt jag hemma utan skrivare att testa mot. När jag tittar i spoolern i skrivarens ripmjukvara står det siffran 100 under copies.

När jag testar med Acrobat 6 kan jag verifiera det jag skrev tidigare. Med sortering aktiv skriver Acrobat 100 st utskrifter trots att det bara finns en sida. Den gör då 100 X 1 istället för 1 X 100.

Det ser ut som du har liknande bekymmer med sortering då ingen sortering behövs. Jag har dock inga bra svar på varför.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Nu tog jag fram ett textdokument med Textredigeraren. Jag droppade in en bild så den fick lite att räkna på och skrev sen denna sida i 100 kopior. Jag ser bara att den räknar en gång och duplicerar sen 100 ggr i skrivaren. Detta är till en Xerox. Jag avbröt efter några sidor men ser att det funkar. När jag skrev första inlägget satt jag hemma utan skrivare att testa mot. När jag tittar i spoolern i skrivarens ripmjukvara står det siffran 100 under copies.

När jag testar med Acrobat 6 kan jag verifiera det jag skrev tidigare. Med sortering aktiv skriver Acrobat 100 st utskrifter trots att det bara finns en sida. Den gör då 100 X 1 istället för 1 X 100.

Det ser ut som du har liknande bekymmer med sortering då ingen sortering behövs. Jag har dock inga bra svar på varför.

Detta är väl en funktion som är inbyggd i Postscript? Det funkar väl inte alltid så på postskript kloner ?

Ursprungligen av The Real Viking:

Detta är väl en funktion som är inbyggd i Postscript? Det funkar väl inte alltid så på postskript kloner ?

Vad menar du? Texten du har citerat beskriver två olika beteenden. I det ena fallet fattar Texthanteraren att den inte behöver sortera ett ensidigt dokument och i det andra fallet fattar inte Acrobat samma sak.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Vad menar du? Texten du har citerat beskriver två olika beteenden. I det ena fallet fattar Texthanteraren att den inte behöver sortera ett ensidigt dokument och i det andra fallet fattar inte Acrobat samma sak.

Vad jag menar är kopieringsfunktionen. Jag vet att Postscript 1 inte hade stöd, så där var alla datorprogramm tvungna att skriva ut 100 sidor av samma sidor. Från och med Postcript 2 kunde man skriva 100 kopior av samma sidor. Mycket tidsbesparande eftersom man bara skickade materialet en gång till skrivaren. Alla hurrade för den funktionen, kommer jag ihåg.

Det spelade ingen roll om det var bildprogram eller text, bara programmet och/eller skrivardrivrutinen hade stöd för att tala om att det är en kopieringsprocess som skall ske.

Acrobat borde ha skickat ut en kopieringsinstruktion även om materialet skulle vara sorterat. Låter som en bugg i Acrobat.

Vill man skriva ut dubbelsidigt från InDesign, händer det ibland att det inte blir dubbelsidigt. Skriver man ut samma dokument fast i PDF format och skriver ut som dubbelsidigt i Acrobat finns felet kvar där, dvs inga dubbelsida utskrift. Så felet kan ibland härstamma från ursprungsprogrammet. Hur det är med kopieringsfunktionen vet jag inte.

Ursprungligen av The Real Viking:

Vill man skriva ut dubbelsidigt från InDesign, händer det ibland att det inte blir dubbelsidigt. Skriver man ut samma dokument fast i PDF format och skriver ut som dubbelsidigt i Acrobat finns felet kvar där, dvs inga dubbelsida utskrift. Så felet kan ibland härstamma från ursprungsprogrammet. Hur det är med kopieringsfunktionen vet jag inte.

Jag tog ett skärmklipp å testade med så det är nog en bugg i Acrobat. Bra redogörelse för övrigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 13:18

Inte ens med textredigeraren kan jag skriva ut tex 1x100 kopior. Datorn får ligga på hela tiden och skickar kopiorna en och en.
(G4, OSX 10.3.3 med OKI 14ex s/v USB laserskrivare och Xerox 6100dn. färglaser via nätverk)

Är det inte rätt uselt att datorn ska behöva skicka samma sida gång på gång?

Ni som kan skriva ut flera kopior utan att datorn skickar sidorna en och en. Vilka skrivare/modeller använder ni?

Ursprungligen av Roger Jönsson:

[B]Ni som kan skriva ut flera kopior utan att datorn skickar sidorna en och en. Vilka skrivare/modeller använder ni?

Jag har testat mot en Xerox X12 (PS v3011.103) samt en gammal Apple LaserWriter 12/640 (PS v2015.105). Båda funkar på rätt sätt.

Vilken systemversion kör du med? Är det senaste OS X?

Enligt The Real Vikings resonemang ovan låter det som du skriver mot en postscript 1-skrivare. Om du öppnar Skrivarlistan i OS X och tar info på skrivaren så kan du se vilken postscript-version den har. I mitt fall antar jag att PS v3011 betyder postscript 3 och PS v2015 betyder postscript 2.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 14:01

Jag kör OSX 10.3.7 och har haft problemet ända sedan jag började köra OSX (10.2).
Xerox 6100dn kör inte postscript.

Tror du/ni att problemet beror enbart på drivrutinerna för just mina skrivare (Xerox 6100dn/OKI 14ex), att det är ett ovanligt problem och bara jag som haft otur i skrivarvalen? Eller är det som jag misstänker ett mera utbrett problem som borde åtgärdats för länge sedan?

Är det Apple eller skrivartillverkarna jag ska vara sur på?
Finns någon chans att det ligger i operativet och att 10.4 löser problemet?

I div tester som jag läst står aldrig något om denna svaghet.

Här jobbar Acrobat med att göra 100 sidors utskrift helt i onödan:

Anders har helt rätt. Tydligen är denna funktion mycket svårare än man tror att implementera för programvarutillverkarna, så många gör helt sonika så att de skickar samma utskrift flera gånger.

Kan väl tillägga att Acrobat 6 kan skriva de 100 enkelsidorna på rätt sätt om man klickar ur collate/sortera. Programmet borde som sagt känna av detta på egen hand när det bara är en sida som ska skrivas. Vet Richard månne om detta är fixat i Acrobat 7?

Inte den blekaste. Workarounden är ju dock inte nämnvärt svår...

Analyserar man lite mer så är det egentligen en default-inställning jag skulle vilja vända på. Det finns även en möjlighet att spara presets i utskriftsdialogen men den struntar i hur jag har ställt sorteringsrutan. Den är alltid på nästa gång man tar fram utskrift. Får du möjlighet att testa 7:an framöver får du gärna kolla hur den beter sig.

Jag kan inte svara dig Roger men min gissning är att mjukvaran till skrivaren är problemet. Sen blir följdfrågan om andra skrivare utan postscript klarar det här bättre. Inte heller där har jag några svar.

Tänk om det var så här lätt att supporta jämt...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 14:40

Jag får väl se om Xerox vill svara på min fråga ang detta.
Tack för svaren på mina frågor så här långt!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 17:04

Xerox svarade att skrivaren 6100dn inte har en egen processor och därför inte kan skriva ut på egen hand. Klart den har, men uppenbarligen står värddatorn för rastrering etc. Jag förstår inte vad skrivarens 64MB (eller mer) är till för, om det inte används för att lagra aktuell sida.
Tyvärr går inte rastrering att koppla ur, denna ställer till problem på vissa typer av sidor och förrastrerade sidor kan man glömma. De ser inte kloka ut när skrivaren fitrerat och lagt raster ovanpå befintligt raster!!! Det hjälper inte att text och rasterpunkter är 100%svart.

Man erkänner att PCversionen är effektivare. Där rastreras sidan bara en gång och sedan sprutar datorn bara över datan om och om igen för sidan och dess eventuella kopior. Det blir stora filer över nätverket, men det är inte särskilt processorbelastande, efter det att rastreringen är avklarad med första kopian. Överföringsdatan på PCversionen är även bättre komprimerad, säger man. (Hur man nu packar upp komprimerad data utan en processor i skrivaren....)

Macdrivern är helt korkad och beräknar rastreringen för hela sidan, om och om igen, för varje identisk kopia. Inte konstigt att det blir segt. Detta har de nu bekräftat, men kan inte uppge om det handlar om Mackens utskriftsystem eller Xerox driver.

Undrar om Samsung 550dn är lika korkad. Det lär ju vara samma skrivare. Troligen går det inte att prova Samsungs drivisar till Xerox dock. Det har man säkert sett till.

Ursprungligen av Roger Jönsson:

Xerox svarade att skrivaren 6100dn inte har en egen processor och därför inte kan skriva ut på egen hand. Klart den har, men uppenbarligen står värddatorn för rastrering etc. Jag förstår inte vad skrivarens 64MB (eller mer) är till för, om det inte används för att lagra aktuell sida.
Tyvärr går inte rastrering att koppla ur, denna ställer till problem på vissa typer av sidor och förrastrerade sidor kan man glömma. De ser inte kloka ut när skrivaren fitrerat och lagt raster ovanpå befintligt raster!!! Det hjälper inte att text och rasterpunkter är 100%svart.

Man erkänner att PCversionen är effektivare. Där rastreras sidan bara en gång och sedan sprutar datorn bara över datan om och om igen för sidan och dess eventuella kopior. Det blir stora filer över nätverket, men det är inte särskilt processorbelastande, efter det att rastreringen är avklarad med första kopian. Överföringsdatan på PCversionen är även bättre komprimerad, säger man. (Hur man nu packar upp komprimerad data utan en processor i skrivaren....)

Macdrivern är helt korkad och beräknar rastreringen för hela sidan, om och om igen, för varje identisk kopia. Inte konstigt att det blir segt. Detta har de nu bekräftat, men kan inte uppge om det handlar om Mackens utskriftsystem eller Xerox driver.

Undrar om Samsung 550dn är lika korkad. Det lär ju vara samma skrivare. Troligen går det inte att prova Samsungs drivisar till Xerox dock. Det har man säkert sett till.

Samsung 550dn måste ha en egen processor eftersom den har Postscript 3 inbyggt.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 18:23

Fixar Samsung 550 verkligen det, eller bara emulerar den postscript...

Ursprungligen av Roger Jönsson:

Fixar Samsung 550 verkligen det, eller bara emulerar den postscript...

Vad jag hört har den äkta Postscript 3. Men helt säker är jag inte. Någon kanske kan verifiera uppgiften.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 08:45

Dessutom....
Om man vill skriva ut ett förrastrerat original med 6100dn så lägger den egen rastrering ovan på. Ser för djävligt ut. Det verkar som allt som är bitmappat blir rastrerat även om det är 100% svart. Troligen används ett försköningsfilter (anti-alias) som gör att skrivaren alltid vill rastrera kanterna. Rastreringen går inte att stänga av och det finns inga kontrastinställningar heller, som ev skulle kunna löst problemet.

På ord-behandlar dokument eller vanliga foton (vektorfonter och gråskale/färgbilder) blir resultatet dock riktigt bra, men försök inte gör något mer avancerat, för då träder den urkorkade automatiken in och grumlar till resultatet med okontrollerbar rastrering. I mitt fall duger den inte.

En tryckare jag talat med sa träffande att en skrivare som inte kan skriva ut exakt (pixel för pixel) borde inte få kallas skrivare, utan borde benämnas äventyrsspel!

Enligt Xerox support är det inte heller någon ny driver planerad.

Om någon har en Samsung 550n, så vill jag gärna veta hur den funkar i praktiken eller om den har samma problem.

samsung har emulerad PostScript. Tillverkaren heter "Zoran" och här kan man läsa lite om deras implementation

http://www.zoran.com/products/imaging/software/page_description_languages/ips_ps3.html

Om hela klabbet är inkluderat i Samsungs variant vet jag dock inte.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 11:31

De verkar ju sig ha brytt om skillnaden mellan solid färg (som bitmappad text och raster), vilket Xerox verkar ha sketet i (i alla fall i Macdrivern).

Ligger Samsungs Postscriptemulering i själva skrivaren eller rör det sig om en emulering som ligger i Mac:en?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 00:05

Roger och jag har haft lite mailkommunikation om ämnet, men jag passar på att lägga in en kommentar här för andra att se:

Min nyinköpta Samsung CLP-550n spottar ur sig papper i hög takt. Första sidan tar ett tag, men sen kommer dom följande kopiorna av samma utskrift utan fördröjning. Jag har i och för sig inte testat extremt tunga dokument i många kopior. Kör man flera kopior av ett tvåsidigt A4 (utskrivet med duplex) kanske skrivaren får räkna om sidorna varje gång (vilket inte skulle vara så konstigt).

Att skrivaren har emulerad PS kan jag också bekräfta. Jag är övertygad om att det ligger i skrivaren eftersom den gör jobbet med rastrering själv i sin PowerPC på 266 MHz och sitt minne på 128 MB (kan uppgraderas til 384 MB).

1
Bevaka tråden