Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini mot iBook

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, vilken av dem tror ni vinner?
En 14" iBook mot 1,42 GHz Mac mini.
iBooken har stöd för lite mer RAM men den har också långsammare RAM-minne än Mac minin. Grafikkorten är exakt likadana men förutom att Mac minin har högre processorhastighet har den även snabbare systembus, vilket väl borde ge en viss effekt även om skillnaden ej är alltför stor.
Båda datorerna har en FireWire400 port och två USB 2.0 portar men Mac minin har ju dessutom kombinerad VGA och DVI port till skillnad från iBooken som bara har VGA.
Tittar man på specifikationerna för minin står det dessutom att SuperDriven stöder DVD+/-RW, det står det inte på iBooken, även om den väl egentligen också stöder DVD+/-RW?

Enligt dessa prestanda borde Mac minin piska iBooken åtminstånde lite, håller ni med mig?
Det finns säkert flera saker att väga in i duellen så kom gärna med fler jämförelser, jag skulle gärna vilja veta vilken ni tror är snabbast!

  • Medlem
  • 2005-01-12 23:30

Självklart är minin lite snabbare. Hur mycket vet man bara när man testat, eftersom vi inte vet allt om vad som sitter i minin...

Varför ska man hålla på och tävla om sånt?
Minimacen och iBook har två helt olika användningsområden.
Man ska inte jämföra äpplen och päron.

Ursprungligen av Nurell:

Varför ska man hålla på och tävla om sånt?
Minimacen och iBook har två helt olika användningsområden.
Man ska inte jämföra äpplen och päron.

Äpplen och päron är ju helt olika saker men om man ska köpa frukt måste man ändå välja mellan banan, mango med mera som också är helt olika saker :).

Skämt åsido, andledningen till att jag undrar är att jag tänkte köpa iBooken innan MWSF men nu känner jag mig riktigt osäker...

  • Medlem
  • 2005-01-13 19:46
Ursprungligen av Svampisen:

Äpplen och päron är ju helt olika saker men om man ska köpa frukt måste man ändå välja mellan banan, mango med mera som också är helt olika saker :).

Skämt åsido, andledningen till att jag undrar är att jag tänkte köpa iBooken innan MWSF men nu känner jag mig riktigt osäker...

Om du ska köpa en dator som du vill få så mycket användning av som möjligt hade jag inte tvekat på att köpa iBooken. Men det beror ju på om du vill vara flexibel eller inte. Jag skulle vilja puffa för 17" Powerbook också, fast prisklassen är ju en annan. Optimal frihet/prestanda enligt mig.

Intressant test, men Xbench varierar ju rätt kraftig som det står i tråden.

Ja, det smartaste valet känns som iBooken men ha-begäret på Mac minin är väldigt stort...
Jag får se hur det blir, jag har fram till påsk på mig att köpa en dator(speciell överenskommelse) och tills dess har jag säkert tänkt över valet mer än en gång...

Jasså Simon du har lite svårt att bestämma dig. Vad sägs omm att vi åker till inLife eller Macoteket när de får in minin och testar?

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-13 00:27
Ursprungligen av Svampisen:

Enligt dessa prestanda borde Mac minin piska iBooken åtminstånde lite, håller ni med mig?
Det finns säkert flera saker att väga in i duellen så kom gärna med fler jämförelser, jag skulle gärna vilja veta vilken ni tror är snabbast!

Ja, du har nog rätt. Ända tills det blir strömavbrott i alla fall - då sätter jag mig och tittar på två filmer för att internet inte funkar då, men du har inget att göra...

Plus att det är lite jobbigare att sitta med en stationär dator som jag gör nu - i soffan med datorn i knät...

1
Bevaka tråden