Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiger på mac mini

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är ganska ny i mac sammanhang så jag har en liten fråga till er som är mer bevandrade i mac-världen. Tror ni att mac mini kommer att komma med tiger för installerat då det släpps eller kommer apple att "spara" på tiger för de mer avancerade/exlusivare/dyrare modellerna.
Nu är ju en låg pris mac något helt nytt men det skulle vara kul att höra spekualtioner, själv är jag nämligen ganska sugen men skulle kunna vänta ett halvår om jag fick tiger med samt ev. barnsjukdomamar jobbats bort.

Klart att de inte kan släppa minin med ett olanserat OS men jag talar om till sommaren. Kan väl anta att tiger har släppts till dess och kommer då minin säljas med detta istället för panther som nu?

Ja, Apple brukar lägga med den senaste verisonen av OS när man köper!, så om Tiger är släppt när du tänker köpa, så bör du få Tiger!

Mvh

  • Medlem
  • 2005-01-12 22:59

Skulle tippa att Tiger kommer med rev2 av minin. När herr Jobs pratar om första halvan av 2005 brukar det betyda juni... även om det pratats om mars/april. I vilket fall som helst kommer inte jag att vänta med ett köp bara för Tiger, Panter är helt okej!

Ursprungligen av lime:

Skulle tippa att Tiger kommer med rev2 av minin. När herr Jobs pratar om första halvan av 2005 brukar det betyda juni... även om det pratats om mars/april. I vilket fall som helst kommer inte jag att vänta med ett köp bara för Tiger, Panter är helt okej!

Har inget emot Panther men vill gärna avakta lite för att se hur tex. värmeutvecklingen. samt icke aukoriserad minnesuppgradering inte kul om fläkten går igång hela tiden. Visst ibooken är tyst men när fläkten går igång låter den ju som f*n. Kanske lite småkonservativt men det känns alltid skönt att vänta lite även om jag är sugen. Blev emmelertid grymt sugen på dashboard i tiger. Tycker det var en riktigt läcker funtion. Däremot känns mini-itx inte aktuellt alls länge.

Ursprungligen av tindanos:

Har inget emot Panther men vill gärna avakta lite för att se hur tex. värmeutvecklingen. samt icke aukoriserad minnesuppgradering inte kul om fläkten går igång hela tiden. Visst ibooken är tyst men när fläkten går igång låter den ju som f*n. Kanske lite småkonservativt men det känns alltid skönt att vänta lite även om jag är sugen. Blev emmelertid grymt sugen på dashboard i tiger. Tycker det var en riktigt läcker funtion. Däremot känns mini-itx inte aktuellt alls länge.

Det är ingen fläkt i Mac Mini, men däremot lite för lite VRAM för att kunna utnyttja Tiger fullt ut. Om Apple inte slipar eller fixar med det innan lanseringen, alltså. Av Tiger mena ja.

Ursprungligen av Nurell:

Det är ingen fläkt i Mac Mini, men däremot lite för lite VRAM för att kunna utnyttja Tiger fullt ut. Om Apple inte slipar eller fixar med det innan lanseringen, alltså. Av Tiger mena ja.

Det verkar visst finnas en fläkt i Mac mini, men en mycket tyst sådan. Men det skulle ha varit bra om Mac mini hade mer minne från början, eller möjlighet att bygga ut VRAM.

Ursprungligen av The Real Viking:

Det verkar visst finnas en fläkt i Mac mini, men en mycket tyst sådan. Men det skulle ha varit bra om Mac mini hade mer minne från början, eller möjlighet att bygga ut VRAM.

Lite "moppeljud" får man nog räkna med.

Ursprungligen av The Real Viking:

Det verkar visst finnas en fläkt i Mac mini, men en mycket tyst sådan. Men det skulle ha varit bra om Mac mini hade mer minne från början, eller möjlighet att bygga ut VRAM.

Ursprungligen av Nurell:

Det är ingen fläkt i Mac Mini, men däremot lite för lite VRAM för att kunna utnyttja Tiger fullt ut. Om Apple inte slipar eller fixar med det innan lanseringen, alltså. Av Tiger mena ja.

Utbyggnad av vram är väl önsketänkande har aldrig stött på ett grafikkort med utbyggbart vram. Är det verkligen så att tiger blir så krävande att ett radeon 9200 inte räcker?

så till det här med fläkten, gennerellt är ju små fläktar ganska högfrekventa och ger ett väldigt irriterande ljud ifrån sig om de alls skall kyla. Känns som att fläkten finns där mer för nödfall om du sätter datorn i väldigt hårt arbete.

En tanke till. Om nu inte tiger flyter på en mini så borde apple lansera en helt ny ibook serie till lanseringen. Prestandan på en ibook ligger ju under den på minin.

Ursprungligen av The Real Viking:

Det verkar visst finnas en fläkt i Mac mini, men en mycket tyst sådan. Men det skulle ha varit bra om Mac mini hade mer minne från början, eller möjlighet att bygga ut VRAM.

Jaså jaha.
Då har jag väl fattat fel om fläkten, tyckte precis jag läst att den inte hade nån.
Nåväl.
Apples strategi när gäller "Low-End" är att begränsa möjligheterna för utbyggnad. Självklart! Om man skulle kunna ploppa i massa RAM och VRAM och skit hursomhelst så vill ingen köpa de dyra och mycket fräsigare Macarna. Eller hur?
Mac Mini är en lågpris-Mac och då blir det så. Om det fanns mer utbyggnadsmöjligheter så skulle den inte vara så billig och framför allt, inte så satans liten som den är.

Ursprungligen av tindanos:

Är ganska ny i mac sammanhang så jag har en liten fråga till er som är mer bevandrade i mac-världen. Tror ni att mac mini kommer att komma med tiger för installerat då det släpps eller kommer apple att "spara" på tiger för de mer avancerade/exlusivare/dyrare modellerna.

Näe, det kan jag direkt säga att så skulle Apple aldrig göra. När Tiger väl är släppt kommer det på alla macar som säljs.

1
Bevaka tråden