Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips sökes vid köp av ny Powerbook G4 1.5 GHz

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 20:47

Hade tänkt att beställa en ny PB med lite tillbehör.

PowerBook 15" 1.5GHz
Artikelnummer: Z0A3
DVD-R/CD-RW 065-4825
512MB DDR333 SDRAM - 1 SO-DIMM 065-4861
ATI Mobility Radeon 9700 128MB 065-5069
80GB Ultra ATA drive (5400rpm) 065-5068
Backlit Keyboard & Mac OS 065-4819
AirPort Extreme Card 065-4820

AirPort Express-basstation med AirTunes

Tangentbordet Apple Wireless Keyboard

iPod shuffle 512 MB
iPod shuffle Dock

Sushi Blåtandmus

Extra minne från macotoeket: 512mb

Något som fattas eller som bör ändras på?

Blir det inte billigare om du köper två stickor á 512 från mackoteket eller det går på ett ut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 21:21

Det har du rätt i, men det handlar kanske om en hundring. Men det kör jag på!

Något mer?
Är apples BT-t-bord att rekomendera?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-13 00:12
Ursprungligen av ajaxx08:

Är apples BT-t-bord att rekomendera?

JA!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 00:26
Ursprungligen av xerent:

JA!!!

´
Okej, jag tar det som ett ja.:D

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-13 00:30
Ursprungligen av ajaxx08:

´
Okej, jag tar det som ett ja.:D

Hehe, jotack. Jag tyckte det var dyrt när jag köpte det men det var värt varje öre! Det är slimmat, har sköna tangenter, är trådlöst utan mottagare, medföljande batterierna räckte i 9 månader, och om man ställer in hjälpfunktioner kan man styra muspekaren med numpaden genom att trycka fem gånger på alt-tangenten. Koppla in TV-outen, sätt på filmer eller surfa direkt i soffan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 00:36
Ursprungligen av xerent:

Hehe, jotack. Jag tyckte det var dyrt när jag köpte det men det var värt varje öre! Det är slimmat, har sköna tangenter, är trådlöst utan mottagare, medföljande batterierna räckte i 9 månader, och om man ställer in hjälpfunktioner kan man styra muspekaren med numpaden genom att trycka fem gånger på alt-tangenten. Koppla in TV-outen, sätt på filmer eller surfa direkt i soffan.

Utifrån ditt omdöme måste det vara en bra investering!

Man hade gärna köpt en mus tillverkad av mac, men konstigt nog är de lite väl konservativa med deras möss, då de inte ens har två knappar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-12 21:37
Ursprungligen av ajaxx08:

Extra minne från macotoeket: 512mb
Något som fattas eller som bör ändras på?

Spara några hundralappar på minnet genom att köpa från Crucial (www.crucial.com/eu/):
Kostar ca 840 kr (84 €) + 70 kr (7€) frakt. Snabba leveranser enl. min erfarenhet. Eftersom de skickas från annat EU-land tillkommer ingen extra tull eller moms.
Det går nog säkert att hitta minnen billigare i PC-butiker, men från Crucial får du ett garanterat fungerande minne, vilket troligen var skälet till att du ville köpa minnet hos macoteket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 00:00
Ursprungligen av jahve:

Spara några hundralappar på minnet genom att köpa från Crucial (www.crucial.com/eu/):
Kostar ca 840 kr (84 €) + 70 kr (7€) frakt. Snabba leveranser enl. min erfarenhet. Eftersom de skickas från annat EU-land tillkommer ingen extra tull eller moms.
Det går nog säkert att hitta minnen billigare i PC-butiker, men från Crucial får du ett garanterat fungerande minne, vilket troligen var skälet till att du ville köpa minnet hos macoteket.

Tackar så mycket. Men jag antar att det blir relativt jobbig om något minne är defekt, så därför föredrar jag att köpa dessa från en fysik butik.

Är det värt de extra pengarna att satsa på en 1.5Ghzare, istället för en 1.33a?

Ursprungligen av ajaxx08:

Tackar så mycket. Men jag antar att det blir relativt jobbig om något minne är defekt, så därför föredrar jag att köpa dessa från en fysik butik.

Är det värt de extra pengarna att satsa på en 1.5Ghzare, istället för en 1.33a?

Är det Superdrive i 1.33:an?
Kan du få 128 MB VRAM i den billigare?
Om du inte är intresserad av att sitta och köra bench mark-tester i Photoshop så ska du köpa den enklare. Eller om du vill spara några spänn.
Köp den feta om pengar inte är ditt problem.
Vill du ha maxat så ska du köpa 1.5:an. Men köp mer minne, då blir det ännu bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 00:31
Ursprungligen av Nurell:

Är det Superdrive i 1.33:an?
Kan du få 128 MB VRAM i den billigare?
Om du inte är intresserad av att sitta och köra bench mark-tester i Photoshop så ska du köpa den enklare. Eller om du vill spara några spänn.
Köp den feta om pengar inte är ditt problem.
Vill du ha maxat så ska du köpa 1.5:an. Men köp mer minne, då blir det ännu bättre.

Men jag har hört att skillanden mellan 64 och 128 VRAM är minimal, men det kanske inte stämmer?
Men räcker en gigs minne då? Jag antar att det är stor skilland mellan 1gig och 2gig.

Hur är det med hårdisken då, är 5400 varv nödvändigt?

Tack för svaren hittills.

  • Medlem
  • 2005-01-13 00:35
Ursprungligen av ajaxx08:

Men jag har hört att skillanden mellan 64 och 128 VRAM är minimal, men det kanske inte stämmer?
Men räcker en gigs minne då? Jag antar att det är stor skilland mellan 1gig och 2gig.

Hur är det med hårdisken då, är 5400 varv nödvändigt?

Tack för svaren hittills.

Snabb hårddisk är nog bra. Det är säkert skillnad mellan en och två GB, men det blir satans dyrt. 128MB videominne är helt meningslöst i dag (om man inte spelar 3D-spel), men i framtiden kommer mer vikt läggas på ett vasst grafikkort. Typ om två månader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 00:41
Ursprungligen av stfm:

Snabb hårddisk är nog bra. Det är säkert skillnad mellan en och två GB, men det blir satans dyrt. 128MB videominne är helt meningslöst i dag (om man inte spelar 3D-spel), men i framtiden kommer mer vikt läggas på ett vasst grafikkort. Typ om två månader.

Okej, då blir det en snabb hårddisk. Det har du rätt i, en GB får räcka.
Jaså, då är det nog värt att lägga extra pengar på 128 VRAM.

Tack så mycket! Nu vet jag vad jag ska välja.:)

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2005-01-13 14:44
Ursprungligen av stfm:

Snabb hårddisk är nog bra. Det är säkert skillnad mellan en och två GB, men det blir satans dyrt. 128MB videominne är helt meningslöst i dag (om man inte spelar 3D-spel), men i framtiden kommer mer vikt läggas på ett vasst grafikkort. Typ om två månader.

Spela Doom3 i 2D? :eek:

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 16:30

http://www.barefeats.com/pb12.html
Den här jag sett länkad till innan på 99mac. Dom adresserar både VRAM- och hårddisk-frågan.

Lite förvånande att 7200 inte gör mer nytta i real life-tester tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 13:53
Ursprungligen av Sebastian T:

http://www.barefeats.com/pb12.html
Den här jag sett länkad till innan på 99mac. Dom adresserar både VRAM- och hårddisk-frågan.

Lite förvånande att 7200 inte gör mer nytta i real life-tester tycker jag.

Ojsan, skillnaden mellan 64 och 128VRAM är ju minimal.

Men som sagt, är det någon idé att beställa ett minne av denna typ?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301466&cks=PRL

Märkesminnen eller minnesmärken?¿

Jag föredrar minnesmärken.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-13 12:37
Ursprungligen av ajaxx08:

Tackar så mycket. Men jag antar att det blir relativt jobbig om något minne är defekt, så därför föredrar jag att köpa dessa från en fysik butik.

Lite av meningen med att köpa minnen från Crucial att de mycket sällan är defekta och hursomhelt har goda garantier om man ändå har otur. Jag tvekar inte att köpa minnen från Crucial med hänsyn till kvaliteten.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-01-13 00:35
Ursprungligen av jahve:

Spara några hundralappar på minnet genom att köpa från Crucial (www.crucial.com/eu/):
Kostar ca 840 kr (84 €) + 70 kr (7€) frakt. Snabba leveranser enl. min erfarenhet. Eftersom de skickas från annat EU-land tillkommer ingen extra tull eller moms.
Det går nog säkert att hitta minnen billigare i PC-butiker, men från Crucial får du ett garanterat fungerande minne, vilket troligen var skälet till att du ville köpa minnet hos macoteket.

Funderar själv på att köpa minne därifrån, €297.26 (*VAT inclusive) + €7 frakt = 2651.98 + 62.45 = ~2713kr...dvs 2-300 kr billigare än i Sverige. Hur länge tar det att få det om man beställer från dem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 09:53
Ursprungligen av etna:

Funderar själv på att köpa minne därifrån, €297.26 (*VAT inclusive) + €7 frakt = 2651.98 + 62.45 = ~2713kr...dvs 2-300 kr billigare än i Sverige. Hur länge tar det att få det om man beställer från dem?

De står i princip utanför dörren när du klickar på bekräfta.
De packar samma dag som man beställer (de tre gånger jag beställt därifrån) och skickar sedan med UPS, som levererar till dörren. Ofta tar det bara ett dygn från beställning till att du har minnet i handen.

Ursprungligen av jahve:

Spara några hundralappar på minnet genom att köpa från Crucial (www.crucial.com/eu/):
Kostar ca 840 kr (84 €) + 70 kr (7€) frakt. Snabba leveranser enl. min erfarenhet...

Jag har precis beställt 1*512mb till min Powerbook G4 från Crucial; jag återkommer med erfarenheter när jag fått min leverans.

Senast redigerat 2005-01-17 23:24
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-17 22:15
Ursprungligen av Brunzine:

Jag har precis beställt 1*512mb från Crucial; jag återkommer med erfarenheter när jag fått min leverans.

Toppen!

Hej igen

Jag fick minnet i morse kl 10, som tur var är jag sjuk och hemma från jobbet och kunde ta emot UPS-budet och kunde installera rätt omgående. Själva installationen var busenkel och tog ca 2 minuter. Direkt efter uppstart så tittade jag i About this Mac och kunde konstatera att jag nu hade 512 mb extra minne.

Jag lade in beställningen i måndags så leveransen tog alltså lite mer än 36 timmar.

Rekommenderas!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-01-19 20:46
Ursprungligen av Brunzine:

Rekommenderas!

Kanon, tackar för informationen!

Förresten, använde du dig av sökverktyget de har där för att hitta rätt minne? (Man väljer Apple-->Powerbook G4 15" 1.33 Ghz t.ex. osv.) Verkar funka bra väl?

Japp, jag använde deras 3-stegs-raket.

  • Medlem
  • 2005-01-13 00:30

Skillnaden mellan 1,33 och 1,5 är inte särskilt stor. 128MB Videominne kan ju däremot vara bra för framtiden.

Jag har samma konfiguration som du skrivit, fast 17", och är grymt nöjd med den. Backlit keyboard är däremot mer en gimick faktiskt. Användbart max ett par gånger om året. Fast det är klart, åker man rutinmässigt nattåg kanske det är en bra grej.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 00:41

64 och 128... det kan visa sej när Tiger släpps att det är värt att h 128 för ripple effekterna mm.
Har själv en 5400rpm disk i min 12" PB, jag valde det eftersom hd access lätt blir flaskhalsen i datorn. Vad gäller minne så kan jag säga att jag har 768Meg i min och det räcker till hemmabruk. Med hemmabruk menar jag surfa, enklare meck med bilder, spela warcraft o likn).

Köpa minnen på macoteket kan man göra... Personligen tycker jag det är läskigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 00:43
Ursprungligen av schmuck:

64 och 128... det kan visa sej när Tiger släpps att det är värt att h 128 för ripple effekterna mm.
Har själv en 5400rpm disk i min 12" PB, jag valde det eftersom hd access lätt blir flaskhalsen i datorn. Vad gäller minne så kan jag säga att jag har 768Meg i min och det räcker till hemmabruk. Med hemmabruk menar jag surfa, enklare meck med bilder, spela warcraft o likn).

Köpa minnen på macoteket kan man göra... Personligen tycker jag det är läskigt.

På vilket sätt är det läskigt? Om man vill vara på den säkra sidan borde väl det vara det mest prisvärda alternativet?

Ursprungligen av ajaxx08:

Hade tänkt att beställa en ny PB med lite tillbehör.

Jag hoppas du är mentalt föreberedd på att det kan komma nya modeller (inte några stora förändringar, men lite snabbare, lite bättre) inom en snar framtid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 13:02
Ursprungligen av Adrian B:

Jag hoppas du är mentalt föreberedd på att det kan komma nya modeller (inte några stora förändringar, men lite snabbare, lite bättre) inom en snar framtid.

Jo, såg just det på ThinkSecret. Så jag väntar nog max en månad och ser hur det blir.

Bevaka tråden