Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda webcam i MSN Messenger?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan.

Jag märkte att jag kunde inte använda eller se webcam med Mac MSN! Varför!!!! ahhh...!

finns de något sätt att åtgärda detta?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-10 08:19

Du har givetvis kollat med deras support, eller hur?
Vad sa dom där?
För inte är du väl så slö att du bara postar här direkt utan att ha kollat deras sidor först???

MSN Messenger för Mac har väl aldrig klarat webcams, och inte röst-chatt för den delen heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-10 08:54

Finns ingen MSN för Mac som klarar Webcams - vilket få lev vet om - Inte ens Logitec som säljer webcams vet det - eller deras support... (Sept 04)

Klarar ngn av alternativen som nämnts (Minns ej vilka) det???

Finns det inte ett program som heter aMsn som man kan ha kamerakonversationer med?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-10 09:58

Nej, det funkar ej, men det finns alternativ till allsmäktige MSN: iChat/AIM eller iVisit exempelvis.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-10 10:05

Jag vill minnas att jag läste nån nyhet någonstans, för inte så länge sen, att Mac MSN inte hade videostöd för att den codecen som MS använder sig av för Win är en gammal codec från tredje part, att den inte finns för Mac och att det inte är aktuellt att porta denna i dagens läge. Mao, är det bara att vänta att MS uggraderar win MSN med en modernare codec. Först då finns det möjlighet att Mac versionen kan vå videostöd. Gissning: efter att Långhorn släppts?

jaha, okej! *där försvann den naken showen*

En av de mest efterfrågade funktionerna i Mac-versionen av MSN Messenger verkar vara den webcam-funktion som finns för Windows. Tyvärr så verkar det som om denna funktion aldrig kommer att komma till Mac-versionen, i alla fall så länge den inte görs om i Windows-versionen. Anledningen är att Windows-versionen bygger på en gammal logitech-baserad codec som helt enkelt inte går att porta till Mac.

Vilket i sin tur även betyder att klienter som aMSN inte heller kommer att kunna porta funktionen.

Källa: http://www.macfeber.se/2004/12/ingen_webcam_i_.html

Men AOL's AIM finns väl med webcam-stöd för PC och kan då snacka med iChat. Eller...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 20:10

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25617

Testa någon? Själv har jag inte webcammen nära just nu..

Låter nästan för bra för att vara sant

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 20:13
Ursprungligen av Alfa:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25617

Testa någon? Själv har jag inte webcammen nära just nu..

Låter nästan för bra för att vara sant

Inga comments eller något på Versiontracker, filen hämtas från en defaultkonfigurerad OS X installation. Kan det vara ett försök att sprida en trojan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 20:21

Hittade nu deras hemsida http://www.mercury.to/. Ser väl vettigt ut i alla fall?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-12 20:47

detta har jag väntat på länge, nån som vågar testa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 21:48

Testkört, funkar bra med vanlig textchat. Tydligen klarar det ännu bara av att ta emot en videostream, inte skicka ut. Har dock ingen kontakt med cam online nu heller, så kan inte testa video. Inte så snyggt men klart intressant!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-30 23:49

Har dock inte testat om det funkar

Senast redigerat 2006-08-15 22:59
  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-31 00:38

Mercury funkar bara med webcam från windoze till Mac. Inte tvärsom. Och det som funkar, funkar knackigt och fult.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-11-07 13:31

Nej det ska fungera åt båda hållen nu, alltså både ta emot och sända webcam från Mercury. Däremot kan man inte sända ljud.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-11-29 17:19

Mercury fungerar inte så bra på min PB

Ursprungligen av Myrslok:

Nej det ska fungera åt båda hållen nu, alltså både ta emot och sända webcam från Mercury. Däremot kan man inte sända ljud.

Jag har testat Mercury men jag är inte nöjd. Jag har installerat senaste versionen, 1709. Det som händer är att jag kan ta emot bild från PC/Messenger, men min webcam sänder inte okay till PC/Messenger. Bilden blir suddig, distad och förvrängd. Dessutom är överföringen långsam, vad jag förstår på mina chatvänner. Det jag funderar på är om inställningarna är optimerade.

När jag kollar settings för webcam under options läser jag följande:
- save incoming webcam streams - förbockad
- save outgoing webcam streams - ej förbockad
- show loggin info in the webcam tabs - förbockad
- send webcam image in low quality (saves bandwith and CPU) - förbockad
Webcam send interval (in ms) = 600
Webcam server port = 6891

Det som också händer är att mercury kastar ut mig, och jag måste logga in igen. Händer mellan en så där 3-4 till 6-7 gånger på en timme...

Någon som har en idé om varför det inte fungerar.

Jag använder iSight som webcam.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-29 17:43

Prova aMSN

aMSN:s senaste beta (0.95 K) har stöd för iSight. Har dock inte provat själv.
http://www.amsn.xcoded.com/

Förtydligade rubriken till tråden (var: Msn). Läs mer här.

1
Bevaka tråden