Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macintosh Plus Mini

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Perfekt att bygga in ett par stycken "mac mini" i en Macintosh Plus.

Hm, kan man få den att prata med skärmen i en Color Classic?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 13:23

hmm.. jag har en vanlig classic hemma - hade vart grymt coolt att göra nåt med den...!!!!!!!!!!!

/jensa

Eller kanske i en gammel imac.

Eller stoppa in den i en Cube, billigare än en processoruppgradering... (men ack så fånigt.)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-12 16:29

Jag tänkte lägga den i en Mac LC-låda. Då kunde man ju få plats med nätdelen och en större hårddisk i samma låda.

Eller så ställer jag min SE/30 ovanpå.

Någon som har någon idé om man kan hugga av skärmen från en iMac 17" och få den att användas med en mac mini?

Pär? Hugg tag i det här nu

Coolast vore väl ändo om man kunde tömma en G5:a och montera en Mac Mini där superdriven sitter. Fatta vad extra diskar man kan få in ....

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-12 16:59
Ursprungligen av Leftrustle:

Någon som har någon idé om man kan hugga av skärmen från en iMac 17" och få den att användas med en mac mini?

Pär? Hugg tag i det här nu

Vad hade tänkt att göra med halvbollen sen?

Världens första iMac Shuffle?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 08:28
Ursprungligen av Leftrustle:

Någon som har någon idé om man kan hugga av skärmen från en iMac 17" och få den att användas med en mac mini?

Pär? Hugg tag i det här nu

Går säkert, men varför när iMac G4 är så "übergullig" och en tft-skärm inte är speciellt dyr.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 17:36

Mac mini (som jag hädanefter bara kommer att benämna med "mm" eftersom det är en juste förkortning på en dator med ett intressant namn) banar vägen till så många nya macmods.
Synd att colour classic är så fula annars hade man kunnat stoppa in en där och säkerligen fått det att fungera utomordentligt bra med orginalskärmen.
Möjligheterna är oändliga

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 18:05
Ursprungligen av slarti:

... Synd att colour classic är så fula annars hade man kunnat stoppa in en där och säkerligen fått det att fungera utomordentligt bra med orginalskärmen.
Möjligheterna är oändliga

Colour Classic är ju snygga, har två stående. Räddade dem från att slängas vid julränsningen. Tänkte direkt att det vore roligt att bygga om en till en modern dator. Och nu finns ju en lätt möjlighet. En 10 tums LCD-skärm och saken är biff. Man skulle nog kunna få in två eller kanske tom. tre mac mini i en Colour Classic.

se

Ursprungligen av Page Not Found/ Per:

Colour Classic är ju snygga, har två stående. Räddade dem från att slängas vid julränsningen. Tänkte direkt att det vore roligt att bygga om en till en modern dator. Och nu finns ju en lätt möjlighet. En 10 tums LCD-skärm och saken är biff. Man skulle nog kunna få in två eller kanske tom. tre mac mini i en Colour Classic.

Finns det 10 tumsskärmar man kan sätta i tex. en SE eller SE/30 med en mini vore det ju stentufft.

Thomas

  • Oregistrerad
  • 2005-01-15 00:24
Ursprungligen av Thomas G:

Finns det 10 tumsskärmar man kan sätta i tex. en SE eller SE/30 med en mini vore det ju stentufft.

Thomas

Ja det finns, bland annat för ha i bilen. Problemet, eller problem, men dessa är ofta pekskärmar vilket gör dessa duktigt dyra i förhållande till storleken. SE och de andra av den modellen hade 9 tumsskärmar men det finns ju det med så…

I och med att man skulle få rätt mycket plats över om man bara skulle ha in en mini och skärm i skalet av en SE eller liknade, så får man ju in rätt mycket tillbehör också, extra disk, en phlink(ovolab's telefonsvarare för mac), och ändå ha plats över. Skulle kunna bli en kul dator med retrolook. Det är ju bara det att det inte är så kul att köra ett modernt system med en så liten skärm. Sen är ju mac mini snygg som den är. Tror det här får bli ett framtida projekt, eller om man skulle få en massa pengar över som bara låg och skräpade.

Tjejen (!) föreslog att jag skulle använda skärmen från vår ibook tangerine.

Tanken är ju inte så dum, jag har fått en ibook clamshell tangerine som har pajjat, den borde ju kunna bistå med skärm, men inte allt för sexigt med en 800x600-skärm.

Hoppas kunna hitta en LCD Studiodisplay 17" istället

Har en gammal iMac 233 mhz, kanske man skulle ta och slakta den och använda skärmen till "mm"

Ursprungligen av Isbiten:

Har en gammal iMac 233 mhz, kanske man skulle ta och slakta den och använda skärmen till "mm"

Ja det tror jag fungerar, rätta mig om jag har fel.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-12 21:46
Ursprungligen av Saffran:

Ja det tror jag fungerar, rätta mig om jag har fel.

Det tror jag också på. De första iMac:arna hade en vanlig VGA-kontakt kopplad till datorn på insidan. Men man får köpa till en DVI till VGA-adapter och dra ut sladden på något sätt.

Ännu snyggare hade det ju varit ifall man hade kunnat placera hela Minin inuti iMacen där CD-ROM:en och HD:n är placerad d v s mellan högtalarna.

  • Medlem
  • 2005-01-12 22:07
Ursprungligen av Macus:

Det tror jag också på. De första iMac:arna hade en vanlig VGA-kontakt kopplad till datorn på insidan. Men man får köpa till en DVI till VGA-adapter och dra ut sladden på något sätt.

Ännu snyggare hade det ju varit ifall man hade kunnat placera hela Minin inuti iMacen där CD-ROM:en och HD:n är placerad d v s mellan högtalarna.

Ja, då slipper man ju se den fula minin...

Vad håller ni på med pojkar?
Vafrör vill ni göra en ful dator som tar stor plats av en snygg dator som inte tar stor plats?

  • Medlem
  • 2005-01-12 23:11

Ja! Äntligen kan man bygga om sitt gamla akvarium till en mac!

Ursprungligen av Macus:

Det tror jag också på. De första iMac:arna hade en vanlig VGA-kontakt kopplad till datorn på insidan. Men man får köpa till en DVI till VGA-adapter och dra ut sladden på något sätt.

den ingår...

Citat:

Then hook up your DVI or VGA display (adapter included).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-13 07:55
Ursprungligen av sugplopp:

den ingår...

Det avgör saken.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 08:26
Ursprungligen av Macus:

Det tror jag också på. De första iMac:arna hade en vanlig VGA-kontakt kopplad till datorn på insidan. Men man får köpa till en DVI till VGA-adapter och dra ut sladden på något sätt.

Ännu snyggare hade det ju varit ifall man hade kunnat placera hela Minin inuti iMacen där CD-ROM:en och HD:n är placerad d v s mellan högtalarna.

Den har en db-15 (såndär gammal macbildskärmskontakt) (rev.A-D)
Så man får sätta en vga-db-15 adapter på adaptern, och de flesta som följde med skärmar förr är ju "nycklade" till Apples 16" upplösning (går fixa om det stör).
En miniMac får säkert plats där "diskarna" sitter på iMac:en, men man kan nog inte ha "orginal" mobolåda då, utan man får tota till infästningen under plastkåpan där... "Sloten går säkert tälja till i orginal front till släden så det blir snyggt.

Stora frågan är väl "Varför?"

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-13 09:02
Ursprungligen av Pär:

Den har en db-15 (såndär gammal macbildskärmskontakt) (rev.A-D)
Så man får sätta en vga-db-15 adapter på adaptern, och de flesta som följde med skärmar förr är ju "nycklade" till Apples 16" upplösning (går fixa om det stör).
En miniMac får säkert plats där "diskarna" sitter på iMac:en, men man kan nog inte ha "orginal" mobolåda då, utan man får tota till infästningen under plastkåpan där... "Sloten går säkert tälja till i orginal front till släden så det blir snyggt.

Stora frågan är väl "Varför?"

Customizing är kul!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 08:21
Ursprungligen av Isbiten:

Har en gammal iMac 233 mhz, kanske man skulle ta och slakta den och använda skärmen till "mm"

Min tanke oxå... Speciellt som den redan är ombyggd till iTFTmac

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 18:37

En trevlig grej som skulle vara användbar och dessutom förstör hela designen utomordentligt med M.M vore att montera in den i fronten på en en Windows burk med en KVM-switch fastpluggat internt... Med nätverk mellan M.M och Macen och en bunt extra diskar inkopplade... all you need... ever...

Min KVM-switch är dubbelt så stor som "mac mini!!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-15 01:55

mmm... som mediaserver i bilen... film till baksätet, MP3:or till stereon, GPS någon?

Vore nice att kunna styra den både från baksäte & förarplats...

Jag har inget Classic-case tillgängligt, men är inte plasten som ligger mot originalskärmen rundad, dvs det skulle inte gå att lägga en platt skärm kant i kant?

MiniMac moderkort/reservdel?

Kan man köpa ett MiniMac moderkort som en reservdel? Pris?

Bevaka tråden