Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskens specifikation- prestanda ?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-12 14:49

Är det en snål i snål variant på 4200 varv med 2 mb cache eller är det 5400 varvs diskar med 8 Mb cache. troligtvis IBM/Hitashi diskar. Stor skillnad mellan dessa två tycker jag med erfarenhet från bärbart.

Finns ju 2.5 tums 7200 varvs diskar med 16 mb cache på 100 gig ute på marknaden så man får väl ge sig på ett internt byte på sikt bara nu man lyckas sprätta upp lådan

Men jag tycker att det är mäkta irreterande att man inte får en fullständig produkt specifikation på mac minis hårddisk. Säkert medvetet från Apple .

Okey man får väl "köpa" det som vanligt när det gäller Apple eftersom dom har gjort en sådan najs mac mini eller vad tycker ni framtida minis ägare ?

  • Medlem
  • 2005-01-12 16:41

Det blir nog en 4200 snurrare med 2 mb eller liknande.

/Fredrik

Hojj, inte finns det väl 100GB 2.5"diskar som snurrar i 7200rpm med 16MB cache?

Då hade det suttit en sån i min Pismo, å det gör det inte vad jag kan se

Tror ni inte man kan sätta in en skarvkabel på mini-ata'n och koppla på 2st 3.5"are i ett "lager" under burken?
Jag ska prova det, och fixa till ett snyggt "skavskal" att sätta på, det ser ganska tacksamt ut att göra något sånt, inte särskillt jobbig form om vi säger så

Problemet blir väl att få ström till de två, illa nog med den sladdhärva som den har redan.
Hur mycket kräm måste en normal 3.5" 10000rpm ata-disk ha?

Ursprungligen av kitesurf:

Hojj, inte finns det väl 100GB 2.5"diskar som snurrar i 7200rpm med 16MB cache?

Då hade det suttit en sån i min Pismo, å det gör det inte vad jag kan se

Tror ni inte man kan sätta in en skarvkabel på mini-ata'n och koppla på 2st 3.5"are i ett "lager" under burken?
Jag ska prova det, och fixa till ett snyggt "skavskal" att sätta på, det ser ganska tacksamt ut att göra något sånt, inte särskillt jobbig form om vi säger så

Problemet blir väl att få ström till de två, illa nog med den sladdhärva som den har redan.
Hur mycket kräm måste en normal 3.5" 10000rpm ata-disk ha?

Jag skulle väl säga att en extern FW-disk är enklare och snyggare

Ursprungligen av Massebasse:

Jag skulle väl säga att en extern FW-disk är enklare och snyggare

Problemet är bara att det inte är en FW800-port, bara en FW400. Det är inte så inspirerande prestanda om man har systemet på en FW400-sladd, tyvärr.

Ursprungligen av kitesurf:

Problemet är bara att det inte är en FW800-port, bara en FW400. Det är inte så inspirerande prestanda om man har systemet på en FW400-sladd, tyvärr.

I praktiken är det ingen större skilnad på FW400 och FW800 om du inte ska köra raid eller ha flera FW enheter ihopkopplade som påverkar varandra.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 09:54
Ursprungligen av kitesurf:

Tror ni inte man kan sätta in en skarvkabel på mini-ata'n och koppla på 2st 3.5"are i ett "lager" under burken?
Jag ska prova det, och fixa till ett snyggt "skavskal" att sätta på, det ser ganska tacksamt ut att göra något sånt, inte särskillt jobbig form om vi säger så

Vem blir först med att göra en liten snygg burk som man kan ställa under Minin, som innehåller plats för 2*3,5 diskar, ljud-in och tv-ut? Griffin? PowerLogix?

Det lär ju komma *massor* av extra tillbehör! Och alla kommer de försöka se ut som Minin på ett eller annat sätt, så att de smälter ihop på ett vardagsrumsfähigt sätt. Ska bli kul!

Ursprungligen av Goka:

Vem blir först med att göra en liten snygg burk som man kan ställa under Minin, som innehåller plats för 2*3,5 diskar, ljud-in och tv-ut? Griffin? PowerLogix?

Det lär ju komma *massor* av extra tillbehör! Och alla kommer de försöka se ut som Minin på ett eller annat sätt, så att de smälter ihop på ett vardagsrumsfähigt sätt. Ska bli kul!

Ett stort problem här är nog att Apple har tagit patent och mönsterskyddat designen så att andra tillverkare inte kan tillverka moduler med samma utseende. Läste i en annan tråd att Björnström håller på att utreda detta med tillverkare i Taiwan. Kan ju vara något för Speedmania.se att börja leverera, Snygga HD chassin i Mac Mini design.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 19:34

Så det är alltså en 2,5"-HD?

Man får väl köra med externt då om man vill ha plats med något alls ...

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-12 21:09

Det som käns mest trist tycker jag är prestandan på 2.5" diskarna. Sitter med i iBook nu och där käns det helt klart att det är disken som är flaskhalsen.

Tycks som om 10.2cm x 14.7cm x 2.6cm är standardstorleken på 3.5" HD's.
Bara en får alltså plats under, om man ska ha liggande disk.
Däremot ett helt knippe om man har dom på högkant

2,5"s disk i mini mac

Det sitter en 2,5"s disk i mini mac!

Providing capacious storage in a slim form factor, Toshiba MK8025GAS 80GB 2.5-inch hard disk drive is an ideal solution for mobile computing and consumer electronics. With an areal density of 64.8 gigabits per square inch and a super slim package measuring 9.5mm high, Toshiba's MK8025GAS hard disk drive accommodates the storage needs of multi-functional mobile PCs and other applications, such as telecommunications products, printers, copiers, GPS systems and MP3 players.

80GB capacity
Rotational speed of 4,200rpm
12ms Average Seek Time
8MB Buffer
9.5mm High
2.5" sized drive.
ATA-6 Interface
Fluid Dynamic Bearing (FDB) motor drive
100MB/sec.Transfer Rate
300,000 MTTF Hours

One year manufacturer warranty

Har 40GB disken samma specar?

Det är ju uppenbarligen samma HD som i iBook. Ni som har en sådan - hör man HD:n när den snurrar igång? Låter den mycket? Hur låter den? Verkar den låta mer när den har gått ett tag och blivit lite sliten?

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-14 00:24
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Det är ju uppenbarligen samma HD som i iBook. Ni som har en sådan - hör man HD:n när den snurrar igång? Låter den mycket? Hur låter den? Verkar den låta mer när den har gått ett tag och blivit lite sliten?

Den låter väldigt lite. Tror nog att plasten hjälper till lite eftersom det är ett material som är dåligt på att vidarebefordra ljud. Aluminiumchassit som sitter i Mac minin bör vara sämre ur den synpunkten. Dock är ju disken bättre inbyggd där...

Vad jag annars tycker är lite synd är att de inte kostat på sig (eller i alla fall erbjudit som uppgradering) en 5400 RPM-disk istället för den som sitter i. Som sagts ovan är det verkligen hårddisken som upplevs som en rejäl flaskhals i iBooken...

EDIT: har inte upplevt att den låter mer nu efter ett halvår pga slitage. Däremot har jag upplevt att den låter mer nu efter ett halvår - eftersom jag vant mig av med att ha fläktbuller runt mig jämt...

1
Bevaka tråden