Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini som webbserver

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi fick en rolig idé igår kväll och beställde nio stycken Mac mini 1.25GHz maskiner som vi kommer uppgradera till 512MB RAM. Nio Mac mini får plats i bredd på en 4U rackhylla. Fungerar det bra kan vi öka antalet till cirka 81 stycken per rack enligt våra beräkningar.

Tanken var att ta fram en standardinstallation med Apache2, MySQL4, PHP5, Webmin och lite annat godis så att en Mac mini blir en komplett webbserver (och antagligen rejält kvick gissar jag). Sedan hyr vi ut dom för några hundralappar i månaden till den som vill ha en helt egen server.

Med en egen server blir det möjligt att använda exakt den konfiguration du själv önskar och behöver inte tänka på begränsningar i diskutrymme. Det kommer vara möjligt att köra egen mailserver, forum, bloggar, "iDisk", bildgalleriet, företagshemsidor eller privata hemsidor. Du gör vad du vill med din egen Mac mini server.

100Mbit anslutning mot internet med en stateful-inspection brandvägg, statistik och allt annat som brukar ingår. Som tilläggstjänster finns backupyta osv.

Vi har inte räknat klart angående prissättningen men det kommer bli så billigt att många kommer ta steget till egen server gissar jag. Det avgörande är support-frågorna, jag har en känsla av att den som börjar använda en egen server för första gången kommer göra många misstag och supporten kommer bli gigantisk...

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-12 11:50

låter ballt!

cool idé. Ska bli spännande att höra hör de klarar sig en rackmiljö, jag misstänker lite att de kan bli ganska värma, isär om man sätter upp dom ganska tätt, men å andra sidan har väl racket någon form av kylning/fläkt så de kanske klarar sig..

Man blir ju nästan sugen på att hyra en att roa sig med ;D

Serverhallen har rejält med kyla, det sitter fläktar i botten och toppen av racket dessutom. Jag kan lova att Lunarstorms bladservrar är något i hästväg vad gäller värme (dom står ca 1.5 meter längre bort i hallen), där kan vi tala om hårtork när man går i närheten

Det kommer nog bli inne med "Powered by Mac mini" loggan

Aja det får inte bli för kallt för då står elektronerna still

  • Medlem
  • 2005-01-12 14:21
Ursprungligen av Kellogs:

Aja det får inte bli för kallt för då står elektronerna still

Inte riktigt.. atomerna minskar sina vibrationer, men elektronerna färdas bara lättare ju kallare det är...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-12 15:28
Ursprungligen av basco:

Inte riktigt.. atomerna minskar sina vibrationer, men elektronerna färdas bara lättare ju kallare det är...

Framförallt vid 10 grader under absoluta nollpunkten.

Fin idé. Jag är intresserad av att hyra en.

Låter ju kul! Har haft funderingar på en dedikerad server, men har inte så stora behov.
Följer med spänning utvecklingen.

// Danne

Tror ni att det är en bra idé att installera Mac OS X Server på den? Tänkte ha e-mail, webserver och DNS.

Ursprungligen av The Real Viking:

Tror ni att det är en bra idé att installera Mac OS X Server på den? Tänkte ha e-mail, webserver och DNS.

Mac OS X Server kostar mer än själva maskinen, vi hade tänkt oss ett paket som går att installera på den medföljande OS X klientlicensen. Där ingår allt du behöver - Apache2 med PHP5, MySQL4, BIND (DNS) och webmin som admingränssnitt via webben. Vi specialdesignar ett eget Mac mini gränssnitt för Webmin.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-12 13:00
Ursprungligen av Björnström:

Sedan hyr vi ut dom för några hundralappar i månaden till den som vill ha en helt egen server.

Björn, ett fint förslag, helt klart välkommet.

Skulle dock vilja ber er betänka priserna, så att det inte blir för många hundralappar så att säga. Detta med tanke på att priserna för egna servrar börjat falla (som du säkert vet), och Bahnhof väl leder nu tror jag (?).

Menar bara det att vad åtminstone folk som mig söker är bra pris på egen server - Inte att den egna servern är en Mac.

Flame this if you want, men det är verkligen efterlängtat. Och med tanke på den lilla's pris jämfört med andra burkar så bör det väl gå att få till ganska OK pris, relativt annat?

Ska dock inte börja diskutera er ekonomi Sen kanske man kan utveckla supportdelen lite så att det blir så effektiv som möjligt, måste ju gå att tänka igenom på ett bra sätt. Vill ni ha hjälp är det bara att säga till!

Best wishes // Leo

Ursprungligen av rAWTAZ:

Björn, ett fint förslag, helt klart välkommet.

Skulle dock vilja ber er betänka priserna, så att det inte blir för många hundralappar så att säga. Detta med tanke på att priserna för egna servrar börjat falla (som du säkert vet), och Bahnhof väl leder nu tror jag (?).

Menar bara det att vad åtminstone folk som mig söker är bra pris på egen server - Inte att den egna servern är en Mac.

Jag är övertygad om att den som har en jätteanläggning eller hostar i USA kan göra fantastiska erbjudanden. Det är inte några direkta marginaler i hosting, men det kanske är uppenbart

Vi hyr racken av Telenor och köper sedan bandbredd i paket om 500GB per månad, till det kommer kostnaden för själva maskinerna, installation etc.

Hur gör ni med backup ?

Ursprungligen av lilledanne:

Hur gör ni med backup ?

Vi erbjuder en backupyta som ligger på en share i nätverket, användaren får själv avgöra hur ofta (och hur) informationen kopieras till backupytan.

Hur stor plats blir det i varje server? Får man tillgång till hela hårddisken? (40GB antar jag...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 16:58

Intresserad! När kan det bli aktuellt?

Vi har beställt nio stycken igår och idag har vi "lagt undan" nio stycken till. Det är nog mest upp till Apple att leverera nu

Det låter mycket intressant. Jag är intresserad av att hyra en maskin.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 18:21

< http: // www . blocket . se /view/4123205.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0 >
Ifall det är intressant.

Ursprungligen av Pär:

< http: // www . blocket . se /view/4123205.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0 >
Ifall det är intressant.

Tack för tipset - den var lite för dyr tyckte jag men jag kontaktade säljaren hursomhelst.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 18:07
Ursprungligen av Björnström:

Tack för tipset - den var lite för dyr tyckte jag men jag kontaktade säljaren hursomhelst.

Denhär då?
< http://www . blocket . se/view/4299508.htm >

Jag ska be Arvid ta fram ett formulär med all information och möjlighet att beställa så att det blir "först till kvarn". Tillgången av maskiner kommer troligen vara begränsad i flera månader framöver så det blir kölista.

Det här kanske är naivt och helt fel i pris, men jag skulle nog slå till vid ett prisläge runt 400:- / månad om det innebär att jag blir admin på maskinen och får lägga min och några vänners domäner + epost där. Jag kommer att drifta ett par fotologgar ( som min http://liljeqvist.com ) samt rigga lite trevliga nättjänster för mig och mina närmaste (webmail, spamassassin) där. Rimlig trafikuppskattning: 3 GB i månaden.

Oj, vad trevligt det skulle vara med en egen maskin tillgänglig via Remote Desktop. Mmm. Och om jag slog igång Filevault skulle jag kunna ha den som en säker off-site backup för mina hemmafiler. Vill ha, vill ha.

Ursprungligen av Anders Liljeqvist:

Det här kanske är naivt och helt fel i pris, men jag skulle nog slå till vid ett prisläge runt 400:- / månad om det innebär att jag blir admin på maskinen och får lägga min och några vänners domäner + epost där. Jag kommer att drifta ett par fotologgar ( som min http://liljeqvist.com ) samt rigga lite trevliga nättjänster för mig och mina närmaste (webmail, spamassassin) där. Rimlig trafikuppskattning: 3 GB i månaden.

Oj, vad trevligt det skulle vara med en egen maskin tillgänglig via Remote Desktop. Mmm. Och om jag slog igång Filevault skulle jag kunna ha den som en säker off-site backup för mina hemmafiler. Vill ha, vill ha.

Du låter som en exempelkund för oss!

Ursprungligen av Björnström:

Du låter som en exempelkund för oss!

Trevligt att höra. Medan ni räknar på hur mycket ert erbjudande kommer att kosta och vad ni vill slänga in i paketet så börjar jag titta på hur jag ska säga upp mitt och mina vänners abonnemang hos FS Data.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 19:01

Björnström, tror du att diskprestandan i mac mini räcker för att köra den som webbserver? Såg lite spekulationer om att det eventuellt sitter en 2,5" disk i den, vilket isåfall mest troligt är en 4200 eller 5400rpm historia... Detta borgar ju tyvärr inte för något prestandamonster när antalet besökare börjar öka. Hur som helst, jag påstår inget utan det är mest en fundering.

Ursprungligen av RaWeN:

Björnström, tror du att diskprestandan i mac mini räcker för att köra den som webbserver? Såg lite spekulationer om att det eventuellt sitter en 2,5" disk i den, vilket isåfall mest troligt är en 4200 eller 5400rpm historia... Detta borgar ju tyvärr inte för något prestandamonster när antalet besökare börjar öka. Hur som helst, jag påstår inget utan det är mest en fundering.

Jag tror inte det är ett prestandamonster - men det här är inte heller avsett för den som har riktigt mycket trafik. Vi ska köra "siege" på en macmini när dom levereras för att dubbelkolla prestanda.

En 1.25GHz G4 med 512MB RAM som kör Apache/MySQL/PHP klarar ju lätt många, många tusentals besökare om dagen utan problem. MacWorlds forum drivs ju av en G4/350 som jämförelse...

Ursprungligen av RaWeN:

Björnström, tror du att diskprestandan i mac mini räcker för att köra den som webbserver? Såg lite spekulationer om att det eventuellt sitter en 2,5" disk i den, vilket isåfall mest troligt är en 4200 eller 5400rpm historia... Detta borgar ju tyvärr inte för något prestandamonster när antalet besökare börjar öka. Hur som helst, jag påstår inget utan det är mest en fundering.

Det är en "Toshiba MK8025GAS 80GB 4200RPM Laptop Hard Drive", se mitt inlägg här. Att det är 2,5 tum trodde jag alla fattade, annars skulle Apple aldrig sätta i så liten hårddisk som 40/80 GB.

Bevaka tråden