Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini som media och hemma server

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-12 11:31

Nu när ryktet med mac mini är snat brinner ju kortet i plånboken.
Vad säger folket här på 99mac, vilken av eye tv tv-tuners enheterna kan fungera smidigast med mac mini? det nya usb baserade eller en av de lite äldre firewire varianterna?

Sedan, ska man köpa OS X server eller kan man få OS X klient versionen att dela ut valfria mappar bättre än som det fungerar per default.

Är mycket sugen på att ersätta min nuvarande linux server som agerar både pvr och filserver samt brandvägg m.m.
det sistnämna får nog hamna på en extern lådda eftersom det inte finns några mac kompatibla nätverkskort? men resten ska väl minin hantera utan problem?

så nu, kom med kommentarer och ideer, mycket mjukvara finns och det som saknas är nog inga problem att sätta ihop

OS X Server kostar ju mer än en Mac mini och känns lite overkill för EN användare

Det är ju bara 80GB disk i en Mac mini så du kan nog använda den som "frontend" och sedan använda en diskserver i garderoben där du placerar 8x300GB eller hur mycket du nu behöver.

Ett hårddiskkabinett hårddisk som är i "mac-mini"-design, ojoj vad det skulle sälja

Ursprungligen av Kristofer:

Ett hårddiskkabinett hårddisk som är i "mac-mini"-design, ojoj vad det skulle sälja

Bra idé, ska genast vidarebefordra till rätt personer nere i Taiwan

Man skulle ju kunna göra den exakt lika stor så att man kan stapla diskar under en Mac mini och så löser man kabelhärvan på något smart sätt. En 3.5" disk i upp till 400GB per kloss alternativt DVD-/-RW enhet osv. Smart!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-12 12:24
Ursprungligen av Björnström:

Bra idé, ska genast vidarebefordra till rätt personer nere i Taiwan

Man skulle ju kunna göra den exakt lika stor så att man kan stapla diskar under en Mac mini och så löser man kabelhärvan på något smart sätt. En 3.5" disk i upp till 400GB per kloss alternativt DVD-/-RW enhet osv. Smart!

kan du ordna sådana chassin på någon månad vore det kanon, för det lär ju bli väntetid på mac minin.
Kan tänka mig direkt två sådana chassin för IDE diskar för att utöka lagringskapaciteten för en mini.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-12 12:48
Ursprungligen av Björnström:

Bra idé, ska genast vidarebefordra till rätt personer nere i Taiwan

Man skulle ju kunna göra den exakt lika stor så att man kan stapla diskar under en Mac mini och så löser man kabelhärvan på något smart sätt. En 3.5" disk i upp till 400GB per kloss alternativt DVD-/-RW enhet osv. Smart!

Vilken underbar ide! Man skulle kunna bygga datorer genom att göra torn av delar som är lika breda och långa som Mac Mini:n, lägg bara till de delar du behöver!! Även om man lägger till en extra hårddisk och en dvd-brännare så kan den inte bli mycket mer än dubbelt så hög, fortfarande väldigt liten.

Ursprungligen av Kristofer:

Ett hårddiskkabinett hårddisk som är i "mac-mini"-design, ojoj vad det skulle sälja

En sån här...

http://www.nixlog.com/archives/2005/01/12_mac_mini_stacks.php

J.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-12 11:52

nu är det iof inte en användare, utan det är några användare.
Det som stör mig med det jag hittat om fildelning i os x klienter är att man inte kan specificera en viss mapp för utdelning.
Grejen är också att jag inte vill ha en dator i garderoben.. utan en tyst fin lite filserver som sköter det mesta, kan tänka mig ett rejälare firewire chassi för ett par externa diskar så länge man hittar sådana som inte låter alls. ..

Tankarna är att få det helt ljudlöst och inte för dyrt heller.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-13 22:48
Ursprungligen av nubbe:

Det som stör mig med det jag hittat om fildelning i os x klienter är att man inte kan specificera en viss mapp för utdelning.

Det är väldigt irriterande, men det finns en lösning!
SharePoints låter dig specifiera exakt vad du vill dela ut. Det funkar väldigt bra, har använt det i snart två år på en server jag har hand om. Dessutom är det gratis!

  • Medlem
  • 2005-01-12 11:55

Kan man inte kasta ner det man vill dela ut i mappen Webbsidor? Om man vill ha kvar dem på ordinarie platwr kan man ju lägga alias där.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-12 11:58

Om du är van vid Linux är ju en lösning att byta bort OS X (standard) mot Linux om du nu skulle få för dig att det inte är kraftfullt nog. På en server har ju vilken *NIX som körs mindre betydelse egentligen...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-12 12:28
Ursprungligen av TERdON:

Om du är van vid Linux är ju en lösning att byta bort OS X (standard) mot Linux om du nu skulle få för dig att det inte är kraftfullt nog. På en server har ju vilken *NIX som körs mindre betydelse egentligen...

problemet med linux so far är att det inte går att få fildelning att fungera lika smidigt mot os x klienter. oavsett om man kör linux eller os x på en mini verkar det just nu som att min önskade pvr funktion är lite osäker, ingen som har några kommentarer kring EyeTV produkterna?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-13 22:50
Ursprungligen av nubbe:

problemet med linux so far är att det inte går att få fildelning att fungera lika smidigt mot os x klienter.

Netatalk 2 lirar bra ihop med Mac OS X, men det kan vara lite småkluddigt att få fart på.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-14 14:23
Ursprungligen av nillon:

Netatalk 2 lirar bra ihop med Mac OS X, men det kan vara lite småkluddigt att få fart på.

Kanske så att netatalk 2 är bättre än tidigare version, då dom trunkerade filnamn och hade svårt att hantera åäö i filnamnen, hur som helst även om linux är trevligt så är det kul att kunna köra OS X maskiner rätt igenom på ett nätverk, linux server har jag kört hemma och på jobb rätt länge, kan vara kul att testa på något nytt också.

Det går att länka FW va? Dvs koppla en enhet till nästa osv.

/Kellogs

Javisst, 128 enheter på en kedja. Man får ta fram någon snygg "plupp" som är exakt så lång som avståndet mellan Mac min och den första disken. Sedan kör man dubbla portar i varje Mac mini disk.

Ursprungligen av Björnström:

Javisst, 128 enheter på en kedja. Man får ta fram någon snygg "plupp" som är exakt så lång som avståndet mellan Mac min och den första disken. Sedan kör man dubbla portar i varje Mac mini disk.

Irrelevant iofs, men det är väl 64 för FW. Det väl USB som har stöd för 128.

Tänk vilket torn det skulle bli 129*5=645 cm hehe

Tror ni den här killen får många hits idag?

(han är etta när jag sökte på mac mini)

http://www.macsmini.com/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-12 13:13

Såg att det inte finns nån s-video utgång på Mac Mini. Finns det nåt smart sätt att lösa det på måntro?

Det finns, men är en extrautrustning som man kopplar till Videoutgången, på samma sätt som powerbook:arna!

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-12 13:16
Ursprungligen av coach:

Såg att det inte finns nån s-video utgång på Mac Mini. Finns det nåt smart sätt att lösa det på måntro?

Apple säljer tydligen en DVI -> video-ut. Det hindrar dig i och för sig fran att använda en vanlig skärm ocksa.

En annan lösning som jag sag länkad fran www.sweclockers.com för nagra veckor sedan var ett USB2-grafikkort (!). Det var väl inte riktigt billigt, och egentligen ganska kasst. Och jag vet inte om det stöder Mac OS X heller för den delen, eller om det hade häftigare utgang än endast VGA. Men det är nog enda lösningen jag känner till...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-12 13:16
Ursprungligen av coach:

Såg att det inte finns nån s-video utgång på Mac Mini. Finns det nåt smart sätt att lösa det på måntro?

Apple säljer dongles för att konvertera från DVI till s-video, kolla på Apple Store

Ursprungligen av jarviz:

Apple säljer dongles för att konvertera från DVI till s-video, kolla på Apple Store

S-video-adapter ingår när man köper.

Det problemet löst.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-13 23:42
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

S-video-adapter ingår när man köper.

Det problemet löst.

Från Applestore:
In the Box
- Mac mini
- Mac OS X, iLife ‘05 and more
- DVI to VGA adapter
- Power cable
- Electronic documentation

Står inget om S-video-adapter?

Martin, ett hårddiskchassi i exakt samma design som Mac mini som man ställer under minin vore verkligen klockrent! Kombinera den med två EXTRA firewire portar också. Ett annat alternativ är att kombinera enheten med ett TV-kort, så har man en perfekt DVR-lösning! Jag menar alltså att man i princip gör en EyeTV med inbyggd hårddisk i samma design som minin.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 13:48

Ett kabinett till Mac mini:n skall naturligtvis ha en dockningsstation när alla kontakter sitter på baksidan. På så sätt kan man göra kabinettet djupare för 3,5" hårddiskar och samtidigt få in dockningskontakterna längst upp på toppen.

Eventuellt är formen/designen patentskyddad, något som vi måste kolla upp innan någon form av produktion. Att ta fram formarna till fabriken kostar ca en kvarts miljon har jag fått veta.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-12 23:53
Ursprungligen av Björnström:

Eventuellt är formen/designen patentskyddad, något som vi måste kolla upp innan någon form av produktion. Att ta fram formarna till fabriken kostar ca en kvarts miljon har jag fått veta.

Pengar du skulle tjäna igen snabbt om du var den första som kom ut med diskar i lådor som ser ut som mac mini

Nu har jag Mac OS X Server 10.3 på en maskin, som jag senare tänker installera Mac OS X Server 10.4 på. Nu undrar jag om Mac mini kan köra Mac OS X Server 10.3? Då kunde jag använda den som server.

Bevaka tråden