Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB G4 slukar batteri i vila + annat

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 23:30

Jag har flera problem med min AluBook 15 (1 GHz).

1) Det senaste jag har märkt är att datorn drar vädigt mycket batterikraft i vila. Efter 6 timmar i vila har batteriladdningen gått ned från 90% till 0% och adaptern måste i för att datorn ska komma till liv igen.Är detta normalt? En iBook G3 som jag använde tidigare kunde ligga över en helg utan att all kräm i batteriet var slut.

Kan detta vara orsakat av samma fel som gör att datorn ibland dör i viloläge (då emellertid med adaptern ikopplad)? Kanske något med strömförsörjningshanteringen (PMU?) vara fel, som jag fick tips om tidigare.

2) Dessutom lägger nätadaptern av i omgångar. Jag har fått den utbytt, men den nya är likadan.

3) Man känner ganska kraftiga krypströmmar om någon annan vidrör ens hud när man sitter med händerna på plåten vid tangentbordet. Känns både med och utan nätadapter. Apple Support säger att datorn måste jorda någonstans, men att det ska kännas så mycket är konstigt tycker jag.

4) Datorn tjuter ibland när nätadaptern sitter i, dock inte alltid. Det verkar dock inte komma från högtalarna.

Har någon erfarenhet eller ska jag skicka in datorn för att få den utbytt :)? Alla fel tycks ju relaterade till det elektriska.

Ursprungligen av molekylmartin:

Jag har flera problem med min AluBook 15 (1 GHz).

3) Man känner ganska kraftiga krypströmmar om någon annan vidrör ens hud när man sitter med händerna på plåten vid tangentbordet. Känns både med och utan nätadapter.

Det låter läskigt tycker jag....försök med o skicka in o få utbytt!

Ursprungligen av molekylmartin:

Jag har flera problem med min AluBook 15 (1 GHz).

1) Det senaste jag har märkt är att datorn drar vädigt mycket batterikraft i vila. Efter 6 timmar i vila har batteriladdningen gått ned från 90% till 0% och adaptern måste i för att datorn ska komma till liv igen.Är detta normalt? En iBook G3 som jag använde tidigare kunde ligga över en helg utan att all kräm i batteriet var slut.

Kan detta vara orsakat av samma fel som gör att datorn ibland dör i viloläge (då emellertid med adaptern ikopplad)? Kanske något med strömförsörjningshanteringen (PMU?) vara fel, som jag fick tips om tidigare.

2) Dessutom lägger nätadaptern av i omgångar. Jag har fått den utbytt, men den nya är likadan.

3) Man känner ganska kraftiga krypströmmar om någon annan vidrör ens hud när man sitter med händerna på plåten vid tangentbordet. Känns både med och utan nätadapter. Apple Support säger att datorn måste jorda någonstans, men att det ska kännas så mycket är konstigt tycker jag.

4) Datorn tjuter ibland när nätadaptern sitter i, dock inte alltid. Det verkar dock inte komma från högtalarna.

Har någon erfarenhet eller ska jag skicka in datorn för att få den utbytt :)? Alla fel tycks ju relaterade till det elektriska.

Är du säker på att du verkligen har satt datorn i "riktig" vila ? Powerbooken kan ju vara igång trots att locket slagit igen till skillnad mot iBook.
Låter också som att du har glapp i nätadapterns kabel. Vilket är ganska vanligt tyvärr.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-08 01:45
Ursprungligen av Errol Garner:

Är du säker på att du verkligen har satt datorn i "riktig" vila ? Powerbooken kan ju vara igång trots att locket slagit igen till skillnad mot iBook.
Låter också som att du har glapp i nätadapterns kabel. Vilket är ganska vanligt tyvärr.

Den vita vilolampan lyser iallafall, vilket den ju inte brukar göra när datorn är igång. Dessutom brukar jag sätta datorn i vila manuellt, eftersom locket oftast går upp när man har stängt det (ytterligare en anledning att skicka in den).

Med adaptern är det förmodligen det klassiska felet med skyddet mot för hög temperatur som löser ut. Felet avhjälps om kontakten i eluttaget alternativt kontakten på adaptern tas ur och åter sätts i. Dåliga adaptrar måste man säga.

Låter som elfel i datorn. Tjuvdragning och ström i höljet...

T

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 00:30
Ursprungligen av Thomas_A:

Låter som elfel i datorn. Tjuvdragning och ström i höljet...

T

Ja, jag ska försöka att få iväg den till Apple så snart som möjligt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-06 15:52

Någon som känner till problemet att batteriet i en PB lägger av när den kommer ner till 50%? När jag sedan stoppar i strömadaptern så visar den 0%, men när den laddats upp till 49% så hoppar den "magiskt" upp till 100%!!! Datorn använder alltså bara halva batteriet konstigt nog och så har det inte alltid varit utan bara de senaste månaderna. Förslag?

Ursprungligen av molekylmartin:

4) Datorn tjuter ibland när nätadaptern sitter i, dock inte alltid. Det verkar dock inte komma från högtalarna.

Här kanske jag kan vara till hjälp. Ljudet är normalt till en viss grad och har att göra med kretsarna som sköter LCD:n. Det är switchande ström som låter och är förklarat i detalj här: http://www.prad.de/new/monitore/shownews_faq104.html

Sidan är på tyska, men kan översättas med Systran eller Babelfish och ändå vara läsbar. Jag kan inte tyska, för övrigt, så översättningen var helt okej.

Min dator har inte låtit sådär på väldigt länge nu, och jag vet inte varför. Mina missljud kom i samband med att jag ändrade CPU-läge till maxfart, men när fläkten surrade som en tok så ändrade jag och sedan dess har jag inte hört något visslande högfrekvent ljud. Kan vara ett sammanträffande, men det är ju värt ett försök. Nåväl, det är helt normalt och min gamla dator (en splitterny Sony Vaio VGN-A197VP som jag lämnade tillbaka) hade samma problem, dock bara när den drevs på batteri (i motsats till PBn som bara gnäller när den går på nätström). Vaion var dock mycket värre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 08:26

Försäkra dig om att du inte har bluebooth aktivt när datorn sover, det var det på min. Det är för att BT musen skal kunna väcka datorn, och då måste bluetooth vara igång. Jag fick boostat min sovtid efter att jag deaktiverade "wake with bluetooth mouse" i system preferences.

Ursprungligen av beh:

Försäkra dig om att du inte har bluebooth aktivt när datorn sover, det var det på min. Det är för att BT musen skal kunna väcka datorn, och då måste bluetooth vara igång. Jag fick boostat min sovtid efter att jag deaktiverade "wake with bluetooth mouse" i system preferences.

Intressant... Måste jag stänga av bluetooth varje gång det är läggdags eller räcker det med att kryssa ur rutan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 07:25
Ursprungligen av Lundmark:

Intressant... Måste jag stänga av bluetooth varje gång det är läggdags eller räcker det med att kryssa ur rutan?

Tror att det räcker att man kryssar i rutan

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-12 08:18

ljud från högtalare när man har datorn kopplat till el-nätet kan vara jord brumm. enklaste sättet är bli av med oljudet är att koppla datorn till ojordad kontakt.

sen ska ni kanske kolla upp denna sidan! apple support ang batteri på PB 15"

Att laddaren lägger av ibland är normalt. det sitter en säkring i laddaren som slår av vid förändringar i spänningen. det är vanligt i hem miljö (halvtaskig el). Jag har två adaptrar som gör så ca en gång i månaden hemma men aldrig gör det på labbet - säker UPSad Ickevarierande el.

De andra punkterna vet jag inge om
PP

1
Bevaka tråden