Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt tangentbord och mus ifrån Apple

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-10-03 17:30

Sitter och testar den nu känns riktigt trevig för att vara en 1-knapps mus.

Har av-på knapp på undersidan
(bra om man lägger den i en väska eller nått)

vid intallationen så döps musen automatiskt till "'användarnamn's mus"

kan bli ganska kul det, ja ni fattar

och jag kan synka min P800 + använda musen samtidigt utan några störningar...

Citat:

Skrevs ursprungligen av love
vid intallationen så döps musen automatiskt till "'användarnamn's mus"

*Aaaasgarv*!!!!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-03 21:22

1-knapps mus.

????????

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-03 21:23

Det verkar fungera rätt bra. Ligger i sängen med PB12"-an och kör musen på överkastet - vilket fungerar utmärkt och som är det mänskligheten väntat på... BT 1.3.2 - var det versionen innan? Det är den jag har nu i alla fall! CD med programinstallation och BT-firmwareuppgradering. Så får vi se hur batteritiden blir med BT kontinuerligt på, jag hann installera 10.2.8 och det blev lite kortare mellan laddningarna redan innan.

Ovh förresten - musen är snygg. Designen skiljer sig från min gamla trådmus. BTM har mindre (grundare) genomskinlig plast, ljusare & mindre grå apple-logga.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 22:05

Aaah, en halvtimme efter att AppleStore sagt att mitt BT-tangentbord var i Luxenburg ringde det på dörren och en TNT-courier levererade paketet (?)

Hon är vit. Hon är vacker. Hon är aningen tung, och tyngre med alla 4 batterier i, men det är bara skönt i knät. Det finns inte ett enda rum i min 100kvm där jag inte kan använda det.

5/5p får det av mig!

Är det någon som vet ett program för att mappa funktionstangenter till program, som i OS 9?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-11 13:54

Ska tillägga:

I Panther kan man mappa funktionstangenterna till program - görbra! Men någon som vet hur man mappar F14, F15 och F16 till Exposé?

Då var en beställning lagd på både mus och tangentbord.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 20:45

... Synd bara att tangentbordet inte funkar under uppstart (dvs hålla ner c-tangenten el dyl)...

Citat:

Skrevs ursprungligen av southtown
Då var en beställning lagd på både mus och tangentbord.

Nice!

har tangentbordet usb-portar?
tänkte isåfall att man kunde skaffa ett trådlöst tangentbord och sen koppla in musen med sladd till tangentbordet. mest för att slippa ansluta en sladd mindre till den bärbara när man har den på skrivbordet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av joyofsound
har tangentbordet usb-portar?

Blåtandsusbhub!

Tror inte det har portar, men man vet ju aldrig. Apple borde promotat det i så fall...

blåuetooth usb-hubb skulle ju vara perfekt för oss som kör bärbart, men jag antar att överföringshastigheten för bluetooth inte duger till scanners, skrivare osv, eller?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-27 10:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av joyofsound
har tangentbordet usb-portar?
tänkte isåfall att man kunde skaffa ett trådlöst tangentbord och sen koppla in musen med sladd till tangentbordet. mest för att slippa ansluta en sladd mindre till den bärbara när man har den på skrivbordet.

Inga USBportar alls. Jobbigt att jag tappat min USBhub, för nu måste jag koppla in det gamla tangentbordet under skrivbordet och ha DEN som hub.... hehe

Citat:

Skrevs ursprungligen av joyofsound
blåuetooth usb-hubb skulle ju vara perfekt för oss som kör bärbart, men jag antar att överföringshastigheten för bluetooth inte duger till scanners, skrivare osv, eller?

Ganska fräck idé och det vore teoretiskt möjligt.

Ciryon

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-27 12:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av joyofsound
blåuetooth usb-hubb skulle ju vara perfekt för oss som kör bärbart, men jag antar att överföringshastigheten för bluetooth inte duger till scanners, skrivare osv, eller?

Med BT 1.0 så kan det kanske vara lite segt men med 2.0 så vore det fullt användbart.

Men när 2.0 väl kommer så har väl alla skrivare och scanners redan BT inbyggt

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-10-27 20:33

BT hubb är inget problem och finns redan i Logitech´s sortiment. Skrivare från HP finns också med BT så det är bara att blåtanda på.

Det som stör mig är att det inte finns ett lika snyggt tangentbord och mus som både fungerar till Mac och PC. Apples är otroligt snyggt men passar ju inte till min PC hemma och Logitechs nya med uppladdningsbar mus med BT och BT hubb !! inte fungerar till Mac
När ska man kunna få allt i ett.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 20:44

KalleG,
Hur är gick det med batteritiden och din
bt:s mus?
Tycker du jag ska köpa en till min nya iBook?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 10:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av basic
BT hubb är inget problem och finns redan i Logitech´s sortiment. Skrivare från HP finns också med BT så det är bara att blåtanda på.

Det som stör mig är att det inte finns ett lika snyggt tangentbord och mus som både fungerar till Mac och PC. Apples är otroligt snyggt men passar ju inte till min PC hemma och Logitechs nya med uppladdningsbar mus med BT och BT hubb !! inte fungerar till Mac
När ska man kunna få allt i ett.

Har Du prövat? Alla tidigare AppleUSB-tangentbord har fungerat, då apple-tangentn fungerar som windowstangent. Dock, vet jag inte om högra ALTen är ALT GR under windows...

Och varför fungerar inte logitechs? Det står väl bara inte det på paketet... man får väl leva med windowstangenten

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-10-28 16:10

Nä, har inte själv testat men det står ju bara att de är kompatibla med Windows så jag antog att de inte fungerar med Mac då, men det kanske de gör ändå??!!

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-10-29 02:50

En Mac skall bara ha en knapp! Annars är det inte en Mac mus... tänk vad man blir påverkad av reklam och mun-mot-mun metoden närd det gäller möss och tangenb.

Har själv haft säkert 10 MS tangtb. och ett otaligt antal möss både M$ och senare Logitech, frugan har den fulaste musen finns en Logitech MX 700, tung och klumpig med sina laddningsbara batterier! Efter bara 6mån vanlig användning så har chrome färgen på knapparna börjat att lossna illa dåligt!! detta kan inte hända med min Mac mus USB eller min Blåtands version!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-10-29 07:13

Synd bara att Apples egen inte fungerar till PC, då hade jag nog satsat på det. (vill kunna ha samma till både min PC och PB )

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-10-29 07:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av basic
Synd bara att Apples egen inte fungerar till PC, då hade jag nog satsat på det. (vill kunna ha samma till både min PC och PB )

Läste någonstans att det skall funka utmärkt minns inte vad... hitta den länken på www.google.com sökte på apple pro keyboard on pc

kolla upp det!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-29 22:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av basic
Synd bara att Apples egen inte fungerar till PC, då hade jag nog satsat på det. (vill kunna ha samma till både min PC och PB )

Jamen det är klart det funkar! Jag har kört ett vanligt windoze-tangentebord på en mac, och ett USB-mac-bord på en PC - då lär ju wirelessen funka också.

hmm.. jag borde iofs pröva själv... typ nu. *springer iväg*

Det finns en standard för USB möss och tangentbord som gör att alla tangentbord/möss funkar på alla system med USB-stöd. Jag har för mig att samma sak fungerar med bluetooth.

Ciryon

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-10-30 02:57

Fick min BT Mac Mus idag från InWarehouse, fin liten sak men jag kan inte ställa in den!

Det känns som att det laggar sackar efter skumt Det suveräna programmet Zoom Mouse hjälper lite men den känns inte 100!

Någon som upplevt samma med sin?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-10-30 07:13

Så enligt vissa här borde Apple´s nya BT mus och TG fungera till både PC och Mac då, men ni som använder Apples mus, saknar man inte knappar och scrollhjul? Eller man vänjer sig kanske.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-30 18:07

Fick min mus idag, den verkar fungera fin-fint med gamla D-link adaptern och en T68i parallelt(Jag har dock sett på forum att gamla adaptern inte grejar både BT mus och keyboard samtidigt).

  • Oregistrerad
  • 2003-10-30 18:22

Kan någon bekräfta att tangenbordet fungerar på en PC?

Isåfall beställer jag ett meddetsamma så jag kan byta ut mitt klumpiga Logitech tgb.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-31 12:12

Jag har tyvärr ingen PC med bluetooth att testa på. Däremot fungerar ju USB tangentborden precis som de ska både under Windows 2000 och XP.

Men någon måste väl ha en PC med bluetooth? Vore intressant att veta om det fungerar rakt av.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-11 17:44

Väcker liv i denna diskussion igen. Hur var det, någon som testat att använda Apples Bluetooth-tangentbord och -mus till Windows? Är sugen på att köpa dessa och skulle vilja kunna använda dem till både PowerBooken och min Windows-burk (antar att man i så fall måste ha XP på den...?).

Hur blir det då i praktiken om man parkopplat båda? Styrs bägge burkarna samtidigt...? Tips i så fall på något smidigt sätt att switcha vilken maskin som för tillfället skall styras?

Det går inte att styra båda samtidigt... Om det går överhuvud taget till XP är jag osäker på.

Bevaka tråden