Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Skriv text" fixar inte åäö

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-11 11:44

Jag skapade en snutt text i ett "Skriv text"-dokument i OS9 som går bra att öppna i Safari, men ä:et blev ett versalt s med accent grave. Beror det på att "Skriv text" inte duger för ändamålet eller är det för att jag saknar något i systemet?

Det var ingen html-kod utan bara textraden

"Detta är ett test av hur det kan se ut i Skriv text."

(kan inget om kodning)

Antagligen har dem med kodningen att gör, eller hur safari tolkar.

ä skall skrivas som ä för att det ska bli rätt. De flesta webläsare klara det ändå men då måste de vara inställda på rätt kodning av texten.

Skulle tro att det är detta som spökar, men jag är inte säker

Mvh Kellogs

  • Medlem
  • 2005-01-11 11:55

ja, titta, när jag ändrade från Iso Latin 1 till MacOS Roman gick det bättre. Men i IE5 gick det inte med någon inställning.
Hur ser Winanvändare en sån bokstav? (åäö)

Om du lägger upp dokumenete så ska jag kolla med ie 6 (win xp)

  • Medlem
  • 2005-01-11 12:02

Tack!

[länk]

edit: tog bort länken.

Senast redigerat 2005-01-11 12:18
  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 12:12

"Detta Šr ett test av hur det kan se ut i Skriv text."

Den typiska OS9 / IE annonsen

Ser ut som fan i både firefox och ie

Š

Ska du använda detta till något på riktigt? Vad är Skriv Text?

  • Medlem
  • 2005-01-11 12:19

Det är Textredigerare i OS9-tappning. Det gick inte alls att spara text i Textredigerare som gick att läsa i Safari. Det blir bara formaterad RTF-text. Skriv text skapar bara ren text.

ok då förstår jag, tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig mer. Man kanske skull ekunna lägga till lite htlm så att läsaren förstår att den ska läsa det som åäö

testa att sätta .html som filändelse och se om det ger sig då

  • Medlem
  • 2005-01-11 12:29

filen har ändelsen .html . Det var inget viktigt, men tack ändå. Nu vet jag iaf att det inte fungerar.

ok, nu vet jag nog inte mera men skriv det som ä ö å , åäö. Fungerar det då?

Jag brukar snabbhacka lite html sidor i Skriv Text.
Mitt tips är att du skriver det du ska och sedan kör "Ersätt" för de svenska tecknena, dvs ö för ö, ä för ä och å för å. Byt till stor bokstav för stora bokstäver Å = Å
Då slipper du alla problem.

  • Medlem
  • 2005-01-11 14:24

hm... jo, så kanske man skulle kunna göra. Det var mest för att kasta ner några rader utan att behöva dra igång QuarkXPress i Classic, som är min html-editor annars...
Varför fungrar det inte i Textredigerare? Går det att få den att låta bli formateringen? Eller finns det nån annan bra texteditor, till OSX, som fungerar som Skriv text?

Ursprungligen av Baron:

hm... jo, så kanske man skulle kunna göra. Det var mest för att kasta ner några rader utan att behöva dra igång QuarkXPress i Classic, som är min html-editor annars...
Varför fungrar det inte i Textredigerare? Går det att få den att låta bli formateringen? Eller finns det nån annan bra texteditor, till OSX, som fungerar som Skriv text?

Välj "Gör om till ren textfil" i Formatmenyn.

Till osx finns det ju en massa texeditorer. Smultron är gratis och helt ok (dessutom svensk)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 17:30

Skriv text sparar inte filer som vanligt textformat, utan som ett eget speciellt Skriv Text-format.

Skillnaderna är att vanligt textformat kan tex inte innehålla någon form av formatering, men Skriv text-dokument kan innehålla olika storleker, typsnitt och stilar.

Det bör dock gå bra att använda RTF. Om man sparar den som vanlig RTF och inte döper om till HTML, så visas texten korrekt, direkt i alla webbläsare jag använt. Det blir ju naturligtvis inget HTML-dokument, men är det bara en textrad man är ute efter, så funkar det bra.

  • Medlem
  • 2005-01-11 19:01

åfan.

1
Bevaka tråden