Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Mac mini" ?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-01-11 15:43

Läste på Macnytt ( http://macnytt.se/news/index.lasso?news_id=8379&part=shownews.inc&s=news )

Verkar som den kommer heta "Mac mini" och vara en dator, ingen "multimediastation" eller liknande. F.ö. ruskigt dåligt namn enligt mig :/ "En McMini utan lök tack"

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 15:45

"En McMini utan lök tack"

Mums

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-11 15:57

Låter väldigt osannolikt, varför skulle Apple släppa i-nånting brandingen? Hela poängen men en liten billig dator är väl att få alla som köpt iPod att köpa en mac också, då måste den heta något som liknar iPod.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-11 16:40
Ursprungligen av jarviz:

Låter väldigt osannolikt, varför skulle Apple släppa i-nånting brandingen?

Därför att iMac är en all-in-one lösning, vilket Mac mini inte är.

Ursprungligen av tjogin:

Därför att iMac är en all-in-one lösning, vilket Mac mini inte är.

Precis, det var ju hela tiden osannolikt att den skulle heta iMac, vilket många påpekat (och det var därför jag bara kallar den "skärmlös konsumentmac" i omröstningen).

Jag tror jag ska slå ihop den här tråden med den som redan finns om inte någon annan protesterar (det handlar ju om samma sak, bara ett nytt namn).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-11 16:45
Ursprungligen av tjogin:

Därför att iMac är en all-in-one lösning, vilket Mac mini inte är.

Öhm, iTunes, iPod, iLife? All-in-one lösningar?

i-brandingen är bara ett sätt att skapa ett varumärke, inget annat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-11 16:52

Har inte Apple övergett i-trenden? De har väl inte släppt en ny produkt på några år nu som hetat någonting med i?

Ursprungligen av rk:

Har inte Apple övergett i-trenden? De har väl inte släppt en ny produkt på några år nu som hetat någonting med i?

Det ryktas om iWorks...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 17:07
Ursprungligen av jarviz:

Öhm, iTunes, iPod, iLife? All-in-one lösningar?

i-brandingen är bara ett sätt att skapa ett varumärke, inget annat.

Ja, "i" i allmänhet är bara något som indikerar att det är en konsumentprodukt, men just iMac är namnet på en all-in-one-Mac. Egentligen skiljer det så otroligt mycket mellan iMac G3, G4 och G5, att de inte borde kallas iMac, men alla är fortfarande konsumentmacen med inbyggd skärm.

Ursprungligen av rk:

Har inte Apple övergett i-trenden? De har väl inte släppt en ny produkt på några år nu som hetat någonting med i?

Nej, iPod mini och iLife kom ganska nyligen.
Fast det är sant att det är på väg bort. När det kom så hette ju precis allt nåt med "i". iMac, iTunes, iPhoto, iMovie, iPod etc etc etc. Nu har de tom bytta vissa namn till icke-i, tex iTools som byttes mot ".mac".

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-11 17:16
Ursprungligen av Rajje:

Ja, "i" i allmänhet är bara något som indikerar att det är en konsumentprodukt, men just iMac är namnet på en all-in-one-Mac. Egentligen skiljer det så otroligt mycket mellan iMac G3, G4 och G5, att de inte borde kallas iMac, men alla är fortfarande konsumentmacen med inbyggd skärm.

Jag förstår vad du menar, jag tror dock inte att Apple kommer att slänga bort ett länge inarbetat varumärke. iMac kommer den säkert inte att heta men något med "i" blir det nog.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-11 17:38
Ursprungligen av jarviz:

Jag förstår vad du menar, jag tror dock inte att Apple kommer att slänga bort ett länge inarbetat varumärke. iMac kommer den säkert inte att heta men något med "i" blir det nog.

ja, mini

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-11 16:03

Men vad skulle "Mac mini" annars vara?

iMini !

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-11 16:06

iMiniMe! En lite klon av Steve Jobs...

*****SCOOP*****

http://www.handheldmuseum.com/Entex/MAC.htm

*****POOP*****

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 16:15
Ursprungligen av Massebasse:

*****SCOOP*****

http://www.handheldmuseum.com/Entex/MAC.htm

*****POOP*****

Haha! Perfekt - den kan man länka till varje gång någon tror att Apples Mac skrivs "MAC"!

Ursprungligen av Massebasse:

*****SCOOP*****

http://www.handheldmuseum.com/Entex/MAC.htm

*****POOP*****

HAHA! LOL!

Ursprungligen av jarviz:

iMiniMe! En lite klon av Steve Jobs...

Men den finns ju redan, och heter Mini iLeader.

Ursprungligen av jarviz:

iMiniMe! En lite klon av Steve Jobs...

Kan se det framför mig: Steve Jobs sitter bakom sitt vita stora skrivbord, snurrar fram i fåtöljen, man får se en kubisk lite kreation i hans famn... Efter en konstpaus sätter Steve sitt lillfinger i mungipan och säger "I shall call him Mini! Mini me!" och brister ut i ett skratt.

Nu kommer jag inte åt macnytt men är det inte bara ett annat namn för den skärmlösa konsumentmacen som redan diskuterats så mycket?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 16:14

Jag tycker nog det känns bra om det stämmer att det inte är en mediacenter som kommer, tycker inte datorn i sig har något att göra i vardagsrummet. (visst finns det vissa fördelar, men ändå...) "macmini" känns väldigt mesigt, men bättre än "ihome" eller "icenter" so man hört förut.

men att den skall heta något med i låter väl troligt...

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-01-11 16:14

Finns även en nyhet om det här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-11 17:26

Man kunde kanske kalla den för iBM?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-11 21:48

Okej, jag erkänner att jag hade fel

Namnet passar väldigt bra med tanke på att det är en alu-produkt

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-01-11 23:15

Jag ska köpa en trisslott imorgon.

Även om den är billig så är det inte kul med studentekonomi...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-11 23:27

Mac Tiny hade varit ett bättre namn..

Män - slujta nuj.

Den kommer att döda en stor del av PC-barebone marknaden. "Alla" kommer att köpa MAC minin som mediadator/-center. Enda felet jag ser är minnesplatserna (bara en slot) och åtkomligheten till den (kräver examen från Apple University). Annars är den bara rääääättttt. Vill haaaaaaa. F-n att tomten redan varit här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 02:41
Ursprungligen av leonardo:

Män - slujta nuj.
Enda felet jag ser är minnesplatserna (bara en slot) och åtkomligheten till den (kräver examen från Apple University). Annars är den bara rääääättttt. Vill haaaaaaa. F-n att tomten redan varit här.

Var hittade du info om en slot?

Ursprungligen av leonardo:

Män - slujta nuj.

...Annars är den bara rääääättttt. Vill haaaaaaa. F-n att tomten redan varit här.

samma här, men vi får övertala dom att flytta macexpo till november istället

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-13 22:56

Jag gillar faktiskt namnet "Mac mini" mer och mer. Det känns lite retro på något sätt - ungefär som Mac Plus, Mac Classic, osv... lite mer levande än tex. iMac.
Sen kan man ju se bilden framför sig, en dregglande Homer Simpson... *Mmmmmm... Mac mini...*

1
Bevaka tråden