Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DirectX !

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-10 22:15

Det finns en riktigt bra och informativ artikel på Toms hardware som handlar om grafikkort.

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041110/index.html

Men det handlar förstås om PC ....

Bla nämns en "teknologi" som kallas DirectX som har utvecklats i olika versioner. Nu undrar jag vad denna teknologi har för namn på "macspråk" ?

Jag sitter på en G5/1.8 single. Jag vet inte om grafikkortet är ett Nvidia GeForce FX 5200 eller Nvidia GeForce FX 5200 Ultra. Vad är skillnaden förresten mellan Ultra och "inte Ultra" ? Har mitt grafikkort DirectX och så fall vilken version ?

Frågor, frågor, finns det någon klok person som kan reda ut begreppen ?

DirectX är är microsoft stuff!!! För Windows Only... Som macägare behöver du inte bry dig nåt över det, Här är det OpenGl som gäller... OpenGL är en mjukvara för 3D Grafik, om jag inte har fel.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-10 22:58

mjukvara är lite fel ord, OpenGL är ett bibliotek som agerar som ett lager mellan utvecklare och hårdvaran, DirectX är som OpenGL ett bibliotek fast enbart för windows medan OpenGL finns för de flesta plattformarna i dagsläget.

Till din fråga mellan FC5200 "vanlig" och ultra är skillnaderna inte så stora, Ultra kortet ska jobba i en lite högreklockfrekvens hur pass mycket det i slutändan påverar vet jag inte, men skulle inte tro att det kan ge mer än generellt 5-10fps i de flesta spel eller likartade applikationer.

Ursprungligen av nubbe:

mjukvara är lite fel ord, OpenGL är ett bibliotek som agerar som ett lager mellan utvecklare och hårdvaran, DirectX är som OpenGL ett bibliotek fast enbart för windows medan OpenGL finns för de flesta plattformarna i dagsläget.

Till din fråga mellan FC5200 "vanlig" och ultra är skillnaderna inte så stora, Ultra kortet ska jobba i en lite högreklockfrekvens hur pass mycket det i slutändan påverar vet jag inte, men skulle inte tro att det kan ge mer än generellt 5-10fps i de flesta spel eller likartade applikationer.

OpenGL och DirectX är API (Application programming interface), ja något slags bibliotek. Men den stora skillnaden mellan OpenGL och DirectX är att OpenGL är plattformsoberoende och öppen standard, medan DirectX är en stängd API vars Microsoft bara har källkoden.
Precis som andra skriver i denna tråd är det bara OpenGL som gäller för Mac användarna.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 14:13
Ursprungligen av The Real Viking:

OpenGL och DirectX är API (Application programming interface), ja något slags bibliotek. Men den stora skillnaden mellan OpenGL och DirectX är att OpenGL är plattformsoberoende och öppen standard, medan DirectX är en stängd API vars Microsoft bara har källkoden.
Precis som andra skriver i denna tråd är det bara OpenGL som gäller för Mac användarna.

det är väl inte riktigt sant, det finns ju flera äldre standarder tex RAVE.. vodoo-korten hade ju egen api oxå. quickdraw var väl apples försök till o göra en api?

sen att dessa standarder inte används nåt mer e ju en annan femma, men dom försvinner ju int bara för att dom har några år på nacken..

  • Medlem
  • 2005-01-10 23:27

Direct3D och DirectX kan vara det enda, bortsett från det gulliga gemet, av värde som helt skapats av Microsoft. Så fort man drar igång ett spel som lämnar Windows och hoppar in i DirectX märker man varför man betalade 4.000:- för ett grafikkort. Innan dess är det ett mysterium i Windows.

Å ena sidan är DirectX bra, å andra sidan helt värdelöst. Anledningen att vi ser så få spel till Macen beror nog mycket på att de är svåra att porta till OpenGL från Direct3D.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 10:37

Är OpenGL samma sak som DirectX fast på macen ?

I artikeln (ovan) listas grafikkort i förhållande till prestanda. Geforce FX 5200 kommer då nästan sist. Hur kan det komma sig eftersom t.ex. min G5:a är ju bara ett år gammal ? Då borde kortet hamna lite högre (även om utvecklingen går fort), alternativt så har Apple satt i ett jättedåligt kort (vilket kanske är fallet för om man vill spela spel kanske man inte väljer en Mac).

Någonstans i artikeln stod det också att Geforce FX 5200 är AGP 4. Fast på Apples hemsida står ju att G5:an har AGP 8, då måste väl grafikkortet också ha det. Eller är det kanske så att G5:an stöder AGP8 men att Geforce FX 5200 har AGP4 och att man får byta upp sig till ett nytt kort om man vill ha AGP8.

Någon som vet ?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 14:23
Ursprungligen av Frippe#1:

Är OpenGL samma sak som DirectX fast på macen ?

I artikeln (ovan) listas grafikkort i förhållande till prestanda. Geforce FX 5200 kommer då nästan sist. Hur kan det komma sig eftersom t.ex. min G5:a är ju bara ett år gammal ? Då borde kortet hamna lite högre (även om utvecklingen går fort), alternativt så har Apple satt i ett jättedåligt kort (vilket kanske är fallet för om man vill spela spel kanske man inte väljer en Mac).

Någonstans i artikeln stod det också att Geforce FX 5200 är AGP 4. Fast på Apples hemsida står ju att G5:an har AGP 8, då måste väl grafikkortet också ha det. Eller är det kanske så att G5:an stöder AGP8 men att Geforce FX 5200 har AGP4 och att man får byta upp sig till ett nytt kort om man vill ha AGP8.

Någon som vet ?

Skillnaden mellan AGP8 och AGP4 är marginell och på ett FX5200 kommer du garanterat inte att märka någon skillnad.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 10:49
1
Bevaka tråden