Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

sdl och gcc i terminalen

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

vill kunna kompilera med gcc i terminalen. Vet dock inte hur jag ska få den att hitta sdl. i Xcode fungerar de men inte i terminalen. vad kan vara problemet?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-10 12:44

Det beror på hur du har installerat SDL, har du installerat paketet för OS X som finns på libsdl.org så innehåller de bara verktyg för att kompilera genom XCode.
Vilket samtidigt är den väg du bör gå om du ska göra en "korrekt" OS X applikation med SDL. Om du kompilerar genom terminalen så kommer inte Event loopen att fungera som den ska utan trixande så jag skulle råda dig till att kompilera ditt SDL program med XCode för att göra det enkelt för dig, terminalvägen är mer besvärligt än nödvändigt enligt mig.

oki trodde de skulle vara enklare. Hittar inte filen. #include <iostream>. vet inte vilken typ av SDL program i xcode jag ska välja för att de ska fungera? Trodde de skulle vara enklare med det i terminalens gcc.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-10 14:09

Har för mig annars att det ska ingå ett projekttyp som heter SDL Application med senaste SDL development paketet. Annars kan det skapas förhand. Finns beskrivet tidigare i forum, sök på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 12:15
#include <iostream>

hör väl inte ihop med SDL?
För att kompilera med gcc och SDL behövs alltså mer än -I<sdl-path> ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-11 13:30

För att kompilera ett SDL program behövs i teorin inget mer än de cflaggor som kan fås genom skriptet sdl-config --cflags resp. sdl-config --libs
och dessa kan skickas som parametrar till gcc, problemet med detta tillvägagångssätt är att terminalen får alla tangentbords händelser, det går att komma runt med enligt min mening är det lättare att kompilera via XCode och få det hela automatiserat.

1
Bevaka tråden