Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värt med mer ram ?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-10 22:49

Hej

Jag har en ibook G3 (vit) dual usb på 500 mhz med 64 mb inbyggt minne. förutom detta sitter det en 128 mb modul så jag har sammanlagt 192 mb ram. Jag kör panter med senaste uppdateringen.

Jag har lite småproblem, speciellt i iphoto när man ska scrolla i biblioteket. det får som sagt inte fort...snarare extremt hackigt. Datorn segar även när jag kör för många program osv.

Min fråga är.

är det värt att köpa en 512 mb modul till den. kommer den bli avsevärt mkt snabbare. som att iphoto fungerar med ett bibliotek på runt 2-3000 kort tillex. samt att programmen flyter på mkt bättre.

Jag vet att mer ram gör datorn mkt snabbare men är det någon som haft liknande problem och bytt upp sig i ram. så svara gärna inte med "ja alltid värt me ram" utan snarare hur mkt värt det var.

MVH Markus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 01:02

Du kommer definitivt få en prestandaökning. Att det hackar i iPhoto kan också handla om att processorn inte orkar så fort men mera minne kommer förbättra situationen. Med så lite minne skulle jag aldrig köra flera program samtidigt eftersom det virtuella minnet (läs hårddisken) i princip tar över direkt vilket gör datorn mycket långsammare än vad den behöver vara.

iBook G3 500Mhz är inget monster så räkna inte med att få en ny dator, men minnesuppgraderingen är definitiv en märkbar investering som är värd pengarna!

Min pismo 400 är väl nästan helt likvärdig, och jag har 768 MB. Det går inte fort, men inte som sirap heller. Segt var det däremot när jag bara hade 320 MB.

Sen testade jag att köra med enbart 512 MB, och då blev den snabbare. Kanske för att det minnet är snabbare, eller att den bara använde en modul. Vet inte hur det hänger ihop...

1
Bevaka tråden