Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriva nollor vid HD-formattering.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag brukar skriva nollor vid omformattering av hårddiskar.
Med ökande storlek på diskar så tar ju detta allt längre tid...

Men, är detta egentligen nödvändigt om man ska formattera en fabriksny HD?

En fakriksny disk är väl hyffsat tom redan så de bör ju räcka med an vanlig formatering.

Så tänker jag också, men kan man vara säker på detta?
"Nollningen" är ju heller ingen garanti för att verkligen radera information men det går ju i a f inte att återskapa något utan avancerade verktyg.

Varför gör du det på en helt ny hårddisk? Vilket syfte skulle det fylla? Jag brukar bara formatera i lämpligt filsystem och sen köra på. Har aldrig varit nå problem, varken på pc eller mac.

Skriva nollor gör man väl endast ur en säkerhetsaspekt eller?

Varför... bra fråga... i just detta fall (som pågår sedan ngr timmar...) så satte jag igång nollningen av gammal vana. Dumt helt enkelt!

Så det är bara att vänta ut processen.

Men den principiella frågan har väl visst värde ändå?!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-10 17:12

Njaaa, det är väl en jättebra idé att testa hela disken *innan* man börjar använda disken? Att testa att skriva nollor på hela hårddisken är väl därför ett utmärkt tillvägagångssätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-10 18:33
Ursprungligen av zink:

Njaaa, det är väl en jättebra idé att testa hela disken *innan* man börjar använda disken? Att testa att skriva nollor på hela hårddisken är väl därför ett utmärkt tillvägagångssätt?

Eller så testar man den bara med skivverktyg.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-10 19:27

Min poäng är att man får en kontroll av alla kluster som bygger upp hårddisken. Om magnetskiktet är skadat på något ställe kan man få reda på detta i god tid innan man börjat använda disken. Åtminstone *tror* jag att den här kontrollen sker vid en s k lågnivåformatering eller när man skriver nollor till hela disken. (I Drive Setup under gamla Mac OS förändrades tillvalen vid för lågnivåformatering av ATA-diskar, minns inte riktigt hur stod i relation till samma sak på SCSI-diskar.)
En enkel test med skivkontroll kontrollerar inte magnetskiktet och Apple skickar inte med något program för att kontrollera magnetskiktet när data väl ligger på disken.

Ursprungligen av Rajje:

Eller så testar man den bara med skivverktyg.

skivverktyg hittar aldrig alla fel. skriva nollor gör jag alltid när jag ska formatera en hårddisk jag misstänker inte fungerar riktigt som den ska.

  • Medlem
  • 2005-01-10 19:34

Vad jag förstått så prickar nollning även av skadade sektorer, precis som några varit inne på, så att de inte används. Självklart kan även en ny disk ha små defekter, som i ovanliga fall kan leda till problem senare.

Det låter som om nollningen inte var helt förgäves alltså.

Min främsta tanke bakom frågan var säkerhetsaspekten, men det verkar som om det finns tekniska fördelar med att nolla en ny HD.

Men det lång tid, ett halvt dygn ungefär (200 GB disk)!

1
Bevaka tråden