Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket låter de olika iMac G4 ?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-14 08:59

Eftersom jag är mer sugen på en fräsch iMac G4 än iMac G5 så måste jag ställa frågan:

Vilka av dessa iMac G4 är det som plötsligt började låta rätt mycket? Har för mig att de var så gott som knäpptysta i början till att börja susa på rättt ordentligt i de nyare modellerna? Kanske helt naturligt förvisso, men irriterande kan jag tänka mig.

Jag är i så fall intresserad av någon av de 17" med nyare G4 processorer som släpptes. Vilken är tystast av dessa?

/Fredrik

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-12-14 16:43

ljud?

jag sitter och jobbar med en 1,25Ghz iMac 17" nu och den låter knappt någonting. vill man höra den får man verkligen lyssna noga och det gör man ju aldrig. Tycker helt klart du ska köpa en, kanondator.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-12-14 18:12

Jag har en G4 800MHz 17" som lät ganska illa innan jag bytte hårddisk och rengjorde lite. Nu har jag bara ett dovt brummande ljud som knappt märks. Dock kan man inte säga att den är knäpptyst.

  • Medlem
  • 2004-12-15 00:42

g4 17/800 brummar betydligt mycket mer nu än när den var ny. Har liksom smugit sig på en. Absolut ingen tyst dator, min iBook, den är tyst den.

Erik J. Vad rengjorde du ?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-12-19 14:32
Ursprungligen av tby:

Erik J. Vad rengjorde du ?

Det var en hel del damm som jag avlägsnade.

  • Medlem
  • 2004-12-20 19:13
Ursprungligen av Erik J:

Det var en hel del damm som jag avlägsnade.

Några tips inför rengöringen? Min 800 MHz 17" iMac G4 låter fruktansvärt mycket och det blir bara värre. Förutom fläktbrummet har susandet övergått i ett regelrätt tjut som gör det omöjligt att använda darton utan lurar, eller att sova i rummet bredvid med stängd dörr.
En rejäl rengöring och rundsmörjning står på schemat i julhelgen!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-08 21:09
Ursprungligen av Syrsa:

Förutom fläktbrummet har susandet övergått i ett regelrätt tjut som gör det omöjligt att använda darton utan lurar, eller att sova i rummet bredvid med stängd dörr.

Det skulle jag vilja ha till att det är hårddisken du hör. Jag hade samma problem. Bytte ut hårdisken och nu är det tyst och fint.

Här är det bara de externa FW-hårddiskarna som låter. (Inte riktigt sant, men nästan).

Ser man bara till datorn så är det surrandet och klickandet från hårddisken som låter mest. Jag inga problem att sova i samma rum som min 15-tums iMac G4 700MHz när den är igång. Den är rätt så tyst, surrandet ligger på en behaglig frekvens, det är antagligen därför som jag inte märker den när jag ska sova. Det tycker jag är ett bra betyg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-19 14:45

På min surrar bara fläkten. Det är inte olidligt, bara lätt irriterande.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 11:58

Köpte just en iMac G4 / 1 GHz, förvånande tyst. Har tidigare haft iMacG3 utan fläkt och kanske "är lite bortskämd", efter det en G4 Quicksilver med bytta fläktar - låter en del kan man säga.
Jag upplever min nya dator "som tyst" och besväras inte alls av blåsljudet.
/ Ingvar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-09 19:53

Fläkten i min iMac G4 1ghz brummar en del. Visst, det låter inte mycket men det kan bli tystare Hårddisken har jag bytt för ett tag sen, så nu är det bara fläkten kvar att byta.

Enklast att kolla om det är hårddisken som låter eller fläkten är att starta datorn... Först hör man fläkten i någon sekund, sen drar hårddisken igång..

1
Bevaka tråden