Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsbolaget + Airport = problem?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-10-30 16:59

Ja, jag har problem med kombinationen som nämns i rubriken, dvs Airport + Bredbandsbolaget (fiber). Men är det en fråga om (dålig) konfiguration från min sida eller är det så att Bredbandsbolagets teknik är boven i dramat.

Om det finns personer utan några problem, hur ser era konfigurationer ut?

Problemet uppstår oftast när man kommer hem och väcker sin Powerbook ur vila, då finns ingen kontakt med internet. Omstart av basstationen (Extreme) är det som gäller då. Ingen annan dator finns i nätverket.

Ibland går kontakten med internet ned när datorn varit uppkopplad en längre tid.

Fler med samma problem?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-10-30 17:42

Du kan gärna få berätta hur du har konfigurerat själv. BB har väl ingen fast IP-adress (=DHCP utåt alltså) men du slipper att logga in (=tex comhem). Och vad menar du egentligen med att du inte har någon kontakt med Internet? Man kan tex köra traceroute mot valfri burk ute på Internet och se hur långt man kommer. Stannar du i din AE, hos BB eller någon annanstans?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-30 20:27

Jag kör Airport (gamla modellen) mot BBB, och det är inga problem.
Har inställt så att jag får adressen till AirPorten via DHCP, och sedan har jag kryssat i att den ska distrubiera nätadresser (NAT alltså), så min iBook får 10.0.1.2 tror jag det är. Funkar helt utan problem.

  • Medlem
  • 2003-10-30 22:46

Jag kör med DHCP. Inga krypteringar. Ny DHCP-lease var 10:e minut. Det mesta enligt default-inställningarna.

Jag stänger sällan/aldrig av Powerbooken, utan slår ihop och låter den vila istället.

Hade tidigare Chello, funkade klockrent. Problemen kom iom Bredbandsbolaget.

Har inte testat att köra en traceroute, kan man göra det mot en webbadress eller måste det vara mot ett IP-nummer?

  • Medlem
  • 2003-11-20 11:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Jag kör Airport (gamla modellen) mot BBB, och det är inga problem.
Har inställt så att jag får adressen till AirPorten via DHCP, och sedan har jag kryssat i att den ska distrubiera nätadresser (NAT alltså), så min iBook får 10.0.1.2 tror jag det är. Funkar helt utan problem.

Hur ser din konfig ut? Några specialinställningar gjorda? Brukar du stänga av din dator eller bara låta den sova?

Jag har min airport inställd på att "agera brygga mellan airport och ethernet".

Dvs att mina datorer får IP-adresser tilldelat från BBB och inte "internt" som Nillon har inställt.
Airporten (den första grafit modellen) är inställd på att ta emot ett IP-nummer från BBB via DHCP.

Jag har inte upplevt några somhelst problem med denna konfiguration och mina datorer stängs aldrig av utan "sover" när de inte används.

  • Medlem
  • 2003-11-20 14:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Jag har min airport inställd på att "agera brygga mellan airport och ethernet".

Dvs att mina datorer får IP-adresser tilldelat från BBB och inte "internt" som Nillon har inställt.
Airporten (den första grafit modellen) är inställd på att ta emot ett IP-nummer från BBB via DHCP.

Jag har inte upplevt några somhelst problem med denna konfiguration och mina datorer stängs aldrig av utan "sover" när de inte används.

Vid brygg-läge tror jag inte det finns några problem likt dem jag upplever. Någon annan som använder Airport basstationen som router OCH inte har någon ytterligare dator/server i nätverket som håller uppkopplingen vid liv?

Självklart har jag ju stängt av alla mina datorer....senast i somras när jag var på semester i 2 veckor var allt avstängt förutom Airporten, och det fungerade alldeles utmärkt.

BBB, behöver ju ingenting som håller uppkopplingen vid liv. Den finns ju där så fort man startar en dator. Det är ju inte som Telia's ADSL där man måste logga in i tid och otid.

  • Medlem
  • 2003-11-20 14:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Självklart har jag ju stängt av alla mina datorer....senast i somras när jag var på semester i 2 veckor var allt avstängt förutom Airporten, och det fungerade alldeles utmärkt.

BBB, behöver ju ingenting som håller uppkopplingen vid liv. Den finns ju där så fort man startar en dator. Det är ju inte som Telia's ADSL där man måste logga in i tid och otid.

Jo, men du kör i bryggläge, det är inget alternativ för mig, därför frågade jag efter någon som inte gjorde det. BBB byter ditt IP vid overksamhet, därför är det av vikt att veta om det finns något annat i nätverket som håller IP:t vid liv.

Så min fråga i inlägget ovan kvarstår.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-05 14:38

Gammal tråd - jag vet - men eQ hur har det löst sig för dig?
Har precis samma problem nu. Har kört några månader med brygga, men har nu för många ipnr, och så känns det lite säkrare att använda router.
Men fick precis samma problem, och det har varit helt problemfritt tidigare med brygga.

Slå av "Ställ in datum och tid automatiskt" på basstationen om det är påslaget.
Ligger under menyn, Airport - Alternativ för basstation...

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-05 20:52

Det var påslaget och är nu avslaget.
konstigt men hemskt mycket Tack!

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-10-06 08:42

Jag kör BBB och airport o har inga problem. fast jag har en d-link di-704 mellan bbb och airporten som tar hand om alla inställningar

Airport konfig BB?

hej,
jag vet att det är en gammal tråd jag väcker liv i...men jag behöver hjälp med konfigurationen av min airport grafit...uppkoppling via BB fiberuttag...tacksam om någon här kan hjälpa till?

Base Station V3.84

Hade inga problem då jag körde telia via adsl modem

Mikke

1
Bevaka tråden