Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skaffar jag domän och webbhotell?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-09 05:31

Nybörjare...

Börjar bli dags att skaffa en egen webbsida... vill ha en .se adress och undrar om ngn har tips gällande webbhotell etc?!

Hur funkar det, vad i exempelvis mitt mac.se konto kan jag använda i detta syfte?

Kan jag regga en adress som sedan pekas till min mac.se... hur funkar det?

Vad är begränsat osv?

Vad ska jag tänka på?

Vilka hotell om så behövs är att rekommendera?

Tack på förhand,
G.

Finns hur många som helst. Jag använder Surftown.se. Det är bara att gå dit och fylla i alla uppgifter. Från 12 spänn i månaden. Jag tror inte du kan ha en egen domän på mac.se men det får någon annan svara på.

Tyvärr är det inte så lätt att inse vilket som är bra. Jag började med en fånig lösning för att peka en domän till mina existerande websidor på Lysator. Helt värdelöst och dyrt. Sedan fortsatte jag med Cliche, för att de var så billiga. Billig skit var vad det var. Enbart deras större "paket" är intresanta alls, för de minsta är så larvigt små, men de stora, som de kallar för "lyxiga" är fortfarande bara minsta möjliga, svårunderhållna och utan finesser. Inga subdomäner, ingen elegant underhållssida som Cpanel, ingenting förinstallerat (gästbok eller nåt sånt).

Nu har jag Oderland, och det är mycket bättre. Lite snålt med plats bara.

På onsdag uppdaterar mac.se systemet med ny server och nya möjligheter. Om du har möjlighet att vänta någon vecka kommer vi gå ut med ny information om detta.

Fram till idag har vår lösning inte haft möjlighet till exempelvis PHP, MySQL som är grunden för många sköna internettjänster men det förändras nu. Cpanel finns inte ännu för Mac OS X men kommer lanseras under 2005. Jag ser fram emot Mac OS X Server 10.4 Tiger som troligen kommer erbjuda en hel del skoj.

En rolig fördel blir ju att du kan använda en sådan här ikon på din sida:

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-09 10:59

b-one.net fungerar alldeles utmärkt för mig och jag använder ett billigt alternativ.

https://www.b-one.net/

www.oderland.se är nere för mig?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-09 11:08
Ursprungligen av Björnström:

www.oderland.se är nere för mig?

Strömavbrotten här o var i landet gör det.... jag vet det har kollat på en del ställen... tom AB har problem

Våra servrar finns i en grymt påkostad anläggning på Norra Stationsgatan mitt i city. Där finns UPS:er som klarar 3 minuters drift innan dieselaggregaten rullar igång. Dom klarar strömförsörjningen så länge som det finns diesel att tillgå i Stockholm

Enligt Telenor har dom inte haft ett stopp på flera år.

Både .se och http://oderland.nu/ funkar, men ja, Oderland var utslaget ett tag av stormen.

Själv använder jag mig av www.dreamhost.com - väldigt bra och snabbt - mycket utrymme och bandbredd. '.se' domäner kan man inte registrera rakt genom dem, men det är lätt att lägga till en domän via deras webgränssnitt som är det bästa jag någonsin använt (och jag har testat en hel del webbhotel). Även om de är snabba så är enda nackdelen att de ligger i kalifornien. För svenska kunder har vi använt diverse olika svenska webbhotel - en del bra, andra mindre bra - men ännu inte något så bra som jag skulle rekomendera.

Så är huvudmarknaden för din site - Sverige - följ någon annans råd.
om inte - så är detta ett väldigt bra alternativ.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-09 16:15

Hotell i all ära, men det går ju även att lösa ganska billigt:

* .SE-domän för 140:-/år plus moms hos NIC-SE (www.nic.se),
* Gratis DNS-hantering som kan peka din domän till vilken url som helst, samt mailforwarding för den hos www.zoneedit.com.

Behöver du sedan något mer så vette fan, men vad skulle det vara? Detta förutsätter attt du har hotellet hos någon annan, exempelvis mac.se som du sa tidigare, och vilka tjänster du kan ha för din hemsida är beroende av den delen, detta gäller bara domänen i princip.

Ursprungligen av rAWTAZ:

* .SE-domän för 140:-/år plus moms hos NIC-SE

vad jag vet kan man inte köpa domän direkt från NIC-SE längre utan måste gå via ett ombud?
och var hittar du en .se domän för 140 SEK? (vill gärna veta)

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-09 22:01
Ursprungligen av abens:

vad jag vet kan man inte köpa domän direkt från NIC-SE längre utan måste gå via ett ombud?
och var hittar du en .se domän för 140 SEK? (vill gärna veta)

Det är så sant, man måste gå genom ett ombud för att regga. Det kan hända att första året därmed kostar lite extra eftersom reggningen väl har en administrationsavgift, men påföljande år är det inget som hindrar att man faktureras direkt från NIC-SE. Detta anser jag vara det "normala"; De andra bullarna gäller mest när ett webhotell vill sälja en helhetslösning typ. Hos Loopia som nämns ovan reggar de såvitt jag vet för 130:- första året, och år två faktureras man från NIC-SE (då 140:-). Ser dock på Loopia's hemsida att man kan faktureras av dem istället, billigare, kolla där

I vilket fall som helst så är det alltid möjligt för ägaren av domänen att styra faktureringsfråga och annat till 100%, så att även om den man reggar hos skriver sig själv som fakturakontakt så kan man ändra detta hos NIC-SE. Till det bör man givetvis se till att man inte har något avtal för sin .se-domän hos den man reggade hos, så man inte åker på någon äcklig årsavgift därifrån

Så in short bör du kunna klara dig på 140:-/år, detta är givetvis utan moms dock. Men billigare än innan nyår

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-09 18:27

www.loopia.se tar 130:- (plus moms) för domän. Jag använder dem, dock använder jag inte dem som webhotell (har egen server hemma).

Ursprungligen av Guilty:

Vilka hotell om så behövs är att rekommendera?

Om du inte får svar här, i nån av de tidigare trådarna om detta.

Adrian - vad sägs om att ta fram en webhotellguide

1
Bevaka tråden