Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nedladdningslänk funkar inte som jag vill

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag sitter och pusslar ihop en egen liten hemsida innehållande lite javakoder och AppleScript jag skrivit. Ett problem har tyvärr uppstått, hur gör man en fungerande "nedladdningslänk"?

Nu har jag skrivit in sökvägen till filen som länk, men om man trycker på den försöker webläsaren öppna filen. Det är inte det jag vill att den skall göra! Viserligen fungerar det att ta "save as", men det måste finnas något sätt att göra så den laddas ned direkt! Hur?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-09 12:35

Normalt försöker alltså läsaren öppna filen, beroende på hjur användaren konfigurerat den och sitt system, om läsaren har stöd för filen, etc.

Vill man att folk ska ladda ner sitället brukar den bästa och enklaste lösaningen vara att zippa filen.

Men en del absoluta data-amatörer klarar kanske inte att öppna en zippad fil, så om man är rädd att sådanan ska får problem, och om man har många såna i sin målgrupp, så finns det t.ex. en del PHP-scripter. Googla på t.ex. "force download php" eller liknande så ska du hitta några.

Suveränt! Jag testar att zippa ned alla filer, de är visserligen på några kb styck men om det funkar så får det bli lösningen. Safari fixar väl så att filerna zippas upp automatiskt? Och gör de inte det så är det bara att dubbbelklicka på filen eftersom stuffit hänger med os X.

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-09 18:13

INga problem.
Safari (eller vilken annan webbläsare som helst) bara laddar ner filen. Sen är det upp till användarens system och program och inställningar om den zippas upp automatiskt eller om folk måste greja och ha sig.
Men glöm bara inte att just ZIPPA med Stuff-it. Inte packa till .sit eller nåt för då får Windows-användare bekymmer.

1
Bevaka tråden