Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D-Link DI-624+ WEP

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-08 22:49

Hejsan!

Jag införskaffade mig en DI-624+ idag som gör att jag kan surfa trådlöst med min Powerbook och samtidigt ha en "sladd-koppling" till de stationära datorerna här i hemmet.

Problemet är att jag inte vill ha några andra obehöriga som av misstag råkar komma in på vårt nätverk, och vet att man kan kryptera det med WEP.

Men eftersom att jag inte hittat någon lösning på hur jag ska göra detta frågar jag er. Hur ställer jag in WEP i Mac OS X på Airporten? Nästa fråga är; Måste jag ställa in WEP på de stationära datorerna som ansluter via LAN-kabel också?

MVH.
Karl Fridolf

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-08 23:16

du kan börja läsa här eller sök på ämnet. finns ett flertal trådar
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=37962&highlight=wep

tilldela din bärbara en macadress och tillåt inga andra att komma på det trådlösa+ kryptering
mvh

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-08 23:21

Jag satt och läste den tråden ganska mycket innan, men förstår inte riktigt vad det är han gör. Jag vet inte var jag ska skriva in WEP-lösenordet i macen ens.

Hur tilldelar jag förresten min bärbara en MAC-adress?

Man tilldelar inte en dator en macadress, en sådan har alla redan. Det du däremot kan göra är att du, precis som miri säger, lägger in vilka macadresser som får ansluta till ditt trådlösa nätverk.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-08 23:42
Ursprungligen av Kristofer:

Man tilldelar inte en dator en macadress, en sådan har alla redan. Det du däremot kan göra är att du, precis som miri säger, lägger in vilka macadresser som får ansluta till ditt trådlösa nätverk.

det blidde ett syfningsfel, i alla datorer finns det en macadress, dela ut dessa och stäng resten.
börja med http://192.168.0.50/ eller den adress du har till d-linken. Skriv in admin som lösenord.
Gå till advanced och sedan välj filter. Här kan du se din macadress, klona den till inställningarna. välj sedan att spärra resten av trådlösa nätverket
mvh
mvh

Du ser din macadress (eller ethernetadress som det också kallas) via Äppelmenyn - Om den här datorn - Mer Info - Nätverk

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-08 23:44

Jag är som sagt väldigt ny på det här området. Dela ut en mac-adress? Hur gör jag det?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-08 23:45

Förresten, måste jag lägga till även de mac-adresser som inte ansluter trådlöst? Eller det räcker med den enda som ansluter trådlöst, nämligen denna Powerbooken?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-08 23:48
Ursprungligen av KarlF:

Förresten, måste jag lägga till även de mac-adresser som inte ansluter trådlöst? Eller det räcker med den enda som ansluter trådlöst, nämligen denna Powerbooken?

ja det räcker med powerbooken. ps se mitt tidigare svar ovan
du kan sedan även gå till wireless och kryptera.
följ anvisningarna, går något galet kan du alltid återställa din burk. finns en knapp för det.

mvh

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-08 23:52

Okej, tack så väldigt mycket. Jag har för mig att jag provade detta tidigare idag.. Det slutade med att jag efter 3 timmars meckande kom på hur jag resettade skiten och fick börja om.. Hoppas på bättre tur nu.

Och för att få en slutgiltig bekräftelse (ställde nämligen två frågor, varav du bara svarade "ja" ), det är BARA Powerbookens mac-adress jag måste lägga till?

Tack

Kristofer's nätverksguide:

Kolla upp din macadress som jag skrivit om tidigare.
Gå in i administrationsverktyget och leta upp något ställe där du kan välja vilka macadresser som får ansluta till nätverket. Lägg in din macadress där.

Wep är betydligt krabbigare och konfigurationerna är rätt olika från modell till modell. Läs om det i dokumentationen till din basstation. I macen klickar du sedan på airportmenyn i menyraden och väljer nätverket. I en rullgardinsmeny kan du sedan välja krypteringsmetod och fylla i nyckeln.

En ytterligare säkerhetsåtgärd är att välja att basstationen inte skall sända ut ett sk. ssid. Det är namnet på nätverket. För att ansluta till det då måste du alltså veta namnet på det. I airportmenyn väljer du "annan" och fyller i namnet på nätverket.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-09 00:09

Så, nu har jag utfört följande, men jag vill först börja med tacka så väldigt mycket för er hjälp.

Jag har nu skrivit in Mac-adressen på Powerbooken som du sa miri, advanced, filters, mac-adresser. Därefter sa jag att jag endast vill tillåta den tillagda macadressen att få tillgång till nätverket.

Är mitt nätverk "hyfsat" säkert från mina grannar nu? Jag menar, det känns onödigt att slänga på en NASA-kryptering, eftersom att jag tvivlar på att mina grannar kommer försöka hacka sig in här.

Vad säger ni?

Tack

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-09 00:16

om du vill vara ännu säkrare kan du uppgradera firmwaren (om den inte är det) och
använda WPA istället för WEP skall vara säkrare. och gömma SSID så klart

Har samma router, den är schysst,

mxm

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-09 00:27
Ursprungligen av Marcus T:

om du vill vara ännu säkrare kan du uppgradera firmwaren (om den inte är det) och
använda WPA istället för WEP skall vara säkrare. och gömma SSID så klart

Har samma router, den är schysst,

mxm

Jag var inne och uppgradera Firmwaren tidigare idag, men när jag hämtade den från dlink Nordic fanns det två olika att välja mellan, och jag visste inte vilken jag skulle ta.

Firmware DI-624+ HW/ A
.

.Uppdaterad:03/01/2005..|
.Version:1.21b15..|
.Filtyp: zip..|
.Storlek: 686 KB..|

Ladda ner från:

Nordic FTP

Firmware DI-624+ HW/ B
.

.Uppdaterad:03/01/2005..|
.Version:2.04b23..|
.Filtyp: zip..|
.Storlek: 708 KB..|

Ladda ner från:

Nordic FTP

Jag tog hursomhelst HW/B. Vilken rekommenderar du?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-09 00:19
Ursprungligen av KarlF:

Så, nu har jag utfört följande, men jag vill först börja med tacka så väldigt mycket för er hjälp.

Jag har nu skrivit in Mac-adressen på Powerbooken som du sa miri, advanced, filters, mac-adresser. Därefter sa jag att jag endast vill tillåta den tillagda macadressen att få tillgång till nätverket.

Är mitt nätverk "hyfsat" säkert från mina grannar nu? Jag menar, det känns onödigt att slänga på en NASA-kryptering, eftersom att jag tvivlar på att mina grannar kommer försöka hacka sig in här.

Vad säger ni?

Tack

Det finns en massa folk här på forumet som är duktiga och kan säkert svara på din fråga.
Vad jag förstår så kan man "sniffa" upp även macadresser och lösa krypteringar.
Så säker är man aldrig.
Var inne och kollade min logg. bara idag har någon grannes pc försökt komma in på mitt nätverk ett antal gånger.
mvh

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-09 00:16

Upptäckte precis att alla de andra datorerna i nätverket nu inte längre ingår i nätverket. Får ta bort den där Mac-spärren tills hur jag vet hur jag ska lösa det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-09 00:21
Ursprungligen av KarlF:

Upptäckte precis att alla de andra datorerna i nätverket nu inte längre ingår i nätverket. Får ta bort den där Mac-spärren tills hur jag vet hur jag ska lösa det.

Tilldela de andra datorernas macadresser så som du gjorde med powerbooken
mvh

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-09 00:23
Ursprungligen av miri:

Tilldela de andra datorernas macadresser så som du gjorde med powerbooken
mvh

ps glömde att jag har en accesspoint med separat d-link. du måsta alltså ge tiilåtelse för de andra datorerna att ingå, lägg till dessa macadresser och spärra sedan för övriga
mvh

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-09 00:21

Okej!

Men det verkar som att när jag låser Mac-adressen så är det bara den datorn i hela nätverket som kan surfa och använda det fullt ut. Kan en lösning vara att lägga till alla datorernas mac-adresser? Även de stationära som inte är inkopplade trådlöst.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-09 00:26

Okej, tack!

1
Bevaka tråden