Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Placera aktiekapitalet

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-06 17:27

Efter att att ha läst "Svindlande Affärer" av Gunnar Lindstedt blir man lite inspirerad...
Kan jag sätta aktiekapitalet i vårt AB var som helst, förutsatt att pengarna finns kvar? En bank i Bahamas, min madrass eller måste pengarna finnas hos en vanlig bank (som gav fantastiska 4:84 i ränta på 100 tkr över fyra månader).
Tänkte att man kanske kunde sätta pengarna i JAK-banken t.ex. och göra dem poängbärande. Eller något annat roligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-08 09:09
Ursprungligen av Jonny Friberg:

Efter att att ha läst "Svindlande Affärer" av Gunnar Lindstedt blir man lite inspirerad...
Kan jag sätta aktiekapitalet i vårt AB var som helst, förutsatt att pengarna finns kvar? En bank i Bahamas, min madrass eller måste pengarna finnas hos en vanlig bank (som gav fantastiska 4:84 i ränta på 100 tkr över fyra månader).
Tänkte att man kanske kunde sätta pengarna i JAK-banken t.ex. och göra dem poängbärande. Eller något annat roligt.

.

Aktiekapitalet behöver strängt taget inte finnas kvar i bolaget som kontanter. De kan finnas som tillgångar, som dock måste kunna kapitaliseras till motsvarande bokförda värde i kontanter om behovet skulle uppstå. Du kan t ex ta hela aktiekapitalet och satsa som aktiekapital i ett annat bolag om du vill. Aktiekapitalet finns fortfarande kvar som en tillgång i bokföringen. Eller lägg dem i en aktieindexfond. Avkastningen bokför man som eget kapital, inte som en ökning av aktiekapitalet.

1
Bevaka tråden