Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Största Compact Flash-kortet?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-05-12 09:10

Jag har en Canon Ixus 500 med ett 1GB stort kort. Förra helgen blev det fullt... Snöpligt, men jag hade rätt många filmsnuttar. Behöver uppgradera till ett större kort och planerar dessutom att handla en Canon D300-kamera, som också tar Compact Flash. Ixus tar bara typ I men D300 tar även typ II. Verkar således listigt att handla ett typ I-kort för kompabililtet. Fråga;

Fetaste Typ I-kortet? Är det 2GB som jag sett, eller har någon sett ett större? Länk dit man kan handla någonstans?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-12 09:40

Ladda över till datorn?

1 GB räcker ändå en ganska lång bit, även om du bara sitter vid datorn en gång i veckan typ.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-05-12 09:51
Ursprungligen av Linus:

Ladda över till datorn?

1 GB räcker ändå en ganska lång bit, även om du bara sitter vid datorn en gång i veckan typ.

Tack för tipset. Kan man ladda över bilder till datorn? Allvarligt talat, det jag talar om är att jag på plats ute på fältet fyller upp 1GB. Jag behöver mer minne. Jag förstår att jag skulle kunna ta med mig en laptop och tanka över. Det vill jag inte. Likaså när jag är på en längre resa. Då vill jag inte heller ha med mig datorn. 1GB går - för mig - rätt snabbt att fylla. Jag behöver mer och större minne.

Till frågan således; vilket är det största Compact Flashminne som går att köpas för pengar? Var? Har någon hört nyheter om större på väg (det är det väl alltid, men i närtid)?

Jag är INTE intresserad av microdrives, utan vill ha fast minne..., men microdrives är väl alltid typ II...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-12 09:59

en iPod med media reader då?
2GB´s compactflash lär väl kosta tröjan & skinnet under??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-12 10:03

Ok. Kan du tänka dig att släpa med dig en tung iPod och en Belkin Media Reader då?

Edit: Jonaz hann före.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-05-12 10:04
Ursprungligen av Linus:

Ok. Kan du tänka dig att släpa med dig en tung iPod och en Belkin Media Reader då?

Ni bara retas med mig. Vi tar det en gång till; "jag vill ha ett stort Compact Flash-kort."

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-05-12 10:06
Ursprungligen av Linus:

Ok. Kan du tänka dig att släpa med dig en tung iPod och en Belkin Media Reader då?

Edit: Jonaz hann före.

PS Fast det kan mycket väl vara så att en iPod + Media Reader blir inköpta som komplement. Jag behöver dock 1st Compact Flashkort storlek större i vilket fall... Bra tips.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-12 10:11

Det tycks inte finnas något större Typ 1 kort. Däremot Typ 2 upp till en 3 Gb.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-12 10:14

Både Sandisk och Lexar har kort med 4GB. Lexar skall tydligen ha 8GB också.

En Sandisk på 4GB ligger på ca 6500-7000 + moms

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-12 10:19

Åh fan. Smyger in i skamvrån för att ha haft helfel.

Ursprungligen av Linus:

Åh fan. Smyger in i skamvrån för att ha haft helfel.

Äsch, då. Det är bara att ändra...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-05-12 10:26

Även Molia har fel (edit; gällande "jag har störst"). Kolla in http://www.pretec.com/

De har 12GB CF-kort (lev andra halvåret i år) av typ II samt 4GB typ I (levereras redan). Jag tror de vinner... Hjälp mig gärna hålla ögonen öppna och se var man kan köpa 4GB type I (eller annat märke).

Edit; Type I var 4GB inte 6.

Senast redigerat 2004-05-12 11:19
  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-12 10:42

Det finns tydligen ett fast CF 4 GB men det är typ II.

http://www.dpreview.com/news/0308/03080402lexar4gbship.asp

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-05-12 10:48
Ursprungligen av mattan:

Det finns tydligen ett fast CF 4 GB men det är typ II.

http://www.dpreview.com/news/0308/03080402lexar4gbship.asp

...och ett 4GB Type I kort från Pretec. Kolla in http://www.pretec.com/index2/product/SSD/CF_Commercial.htm och klicka på tech document på "Cougar Pro" och titta några sidor ner i en tabell.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-12 11:06

Vad hade jag nu för fel, finns det inte 4GB och 8GB CF? De är i högsta grad möjliga att köpa, vilket inte den fantastiska 12GB CF är. Men vad spelar det för roll. Du kommer ju troligen inte köpa nåt ändå när du får se priset.

Hur har det gått med ditt raid-system du skulle bygga med Hitachi 400GB diskar, de har ju funnits i sverige i minst 2 dagar nu. Skynda skynda.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-05-12 11:17
Ursprungligen av molia:

Vad hade jag nu för fel, finns det inte 4GB och 8GB CF? De är i högsta grad möjliga att köpa, vilket inte den fantastiska 12GB CF är. Men vad spelar det för roll. Du kommer ju troligen inte köpa nåt ändå när du får se priset.

Hur har det gått med ditt raid-system du skulle bygga med Hitachi 400GB diskar, de har ju funnits i sverige i minst 2 dagar nu. Skynda skynda.

Oj. Måste ha trampat på en tå vilket inte var meningen. Felet är väl att jag behöver typ I och att jag när inlägget ovan skrevs trodde att 6GB fanns från Pretec (vilket jag nu redigerat). När jag kikade på Sandisks var det typ II, men det kanske har ändrats? Ber om ursäkt om så är fallet. Lexars är i alla fall typ II. Slutligen menade jag "fel" i betydelsen "det finns ännu större". Kanske slarvigt uttryckt, men det lustigt hur snarstuckna människor i allmänhet blir på nätet... <============= Smiley! Jag har editerat inläget ovan för framtida bättre tolkningar.

När det gäller diskar så har jag köpt fyra stycken (hittills) externa Maxtor 300GB (5400rpm). Nu när Hitachi börjat leverera letar jag efter ett kabinett som är *tyst* och som jag kan RAIDa minimum fyra stycken Hitachi i. Ser som alltid fram emot kloka råd och tips från 99macare. Gällande min budget och mina eventuella restriktioner där ber jag dig låta mig tala för mig själv. Jag har något bättre överblick över min egen budget än du och andra utomstående. Ett 4GB type I kommer att inhandlas. dock behöver jag det inte förrän i december, så jag tänkte mig börja följa marknaden redan nu, vilket jag tror är klokt. I december gissar jag att priset ligger under 10.000 SEK plus moms när man handlar internationellt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-12 11:25
Ursprungligen av William Naversten:

Felet är väl att jag behöver typ I och att jag när inlägget ovan skrevs trodde att 6GB fanns från Pretec (vilket jag nu redigerat). När jag kikade på Sandisks var det typ II, men det kanske har ändrats? Ber om ursäkt om så är fallet.

Va bra att du också kan ha fel. Tack. Då får jag också be om ursäkt för att jag sa att det fanns ett 8GB. Puss och kram.

Änså länge är allt över 4GB CF-II

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-12 11:21

Problemen med stora kort är dels värmeutvecklingen och att du kan få skrivfel på kortet . En kollega till mig har flertal gånger råkat ut för havererade kort på sina Canon kameror, bilderna kunde senare räddas med Resque. Bättre är att ha flera mindre kort, dels blir kostnaden lägre samt att du kan byta kort om något händer.
En portabel fotohårddisk med lcd är också bra att ha som backup. Även denna kan krångla, så en bärbar dator som backup 2 till viktiga jobb eller händelser är också att rekommendera.

En annan fotograf kollega som var i Vietnam och arbetade kopierade över bilderna på kvällen till en 40gb fotohårddisk. Väl hemma visade sig hårddisken ha ett korrupt filträd. Bilder från ett tiotal arbeten var förstörda. Idag har denna fotograf med sig 2 backuper vid långresor.

Så mitt förslag= flera mindre cf-kort i stället för ett fåtal stora .Byt cf-kort ofta, du har bättre koll på det som har fotograferats. Gör backup. Skulle ett kort börja krångla så är inte andra tidigare fotograferingar drabbade.
Backup på en dedikerad fotohårddisk + ev bärbar dator.
Packa ena backuppen i handbagaget, den andra i resväskan. Om något blir stulet.

mvh

Senast redigerat 2004-05-12 11:37
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-05-12 11:30
Ursprungligen av miri:

Problemen med stora kort är dels värmeutvecklingen och att du kan få skrivfel på kortet . En kollega till mig har flertal gånger råkat ut för havererade kort på sina Canon kameror, bilderna kunde senare räddas med Resque. Bättre är att ha flera mindre kort, dels blir kostnaden lägre samt att du kan byta kort om något händer.
En portabel fotohårddisk med lcd är också bra att ha som backup. Även denna kan krångla, så en bärbar dator som backup 2 till viktiga jobb eller händelser är också att rekommendera.

En annan fotograf kollega som var i Vietnam och arbetade kopierade över bilderna på kvällen till en 40gb fotohårddisk. Väl hemma visade sig hårddisken ha ett korrupt filträd. Bilder från ett tiotal arbeten var förstörda. Idag har denna fotograf med sig 2 backuper vid långresor.

Så mitt förslag= flera 512Mb - 1Gb cf-kort i stället för ett fåtal stora
Backup på en dedikerad fotohårddisk + ev bärbar dator.
mvh

OK. Bra fototips som vanligt från Miri. Då stänger jag snart tråden och återkommer i november med frågan "var kan man handla 1GB CF-kort billigast"... Till dess - spelar hastigheten på korten någon roll om man kör högsta upplösning på Ixus 500 respektive D300 (eventuellt Raw-format). Jag kommer inte ofta att ta "många bilder i snabb följd", men vill ha möjlighet att knäppa av en tre fyra raska bilder i alla fall med D300:an (eller dess efterträdare).

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-12 11:46

Just nu så finns det inga stora cf-kort överhuvudtaget att få tag på i Europa. En av anledningarna är att det fotbolls EM och OS i sommar. Efterfrågan är enorm + Nikons D70 försälningssucce har också bidragit till att cf-kort tillverkningen inte hänger med. Köp cf kort i höst .
Mvh

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-12 12:40

Kingston 512MB skall inte vara några större problem. Finns på lager hos flera distributörer av minneskort. 1024MB är svårare, 1 Kingston + 6 Sandisk finns tillgängliga hos de jag shoppar hos.

Annars så har man helt enkelt två kort med sig...

1
Bevaka tråden