Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5. skaffa?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-01-06 15:27

Hej.

Vad tror ni, ska man satsa på att köpa en iMac G5 efter allt som har skrivits här på forumet? För mig, så är det för mycket pengar om man får en defekt produkt.

Jag är dock helt säker på att det är en Mac jag ska ha, jag är alltså en switcher. Men döda pixlar, oljud från fläktar som inte är det lättaste att åtgärda... Ja, man hör ju en del och därför blir man osäker. Vad tycker ni, är det ett bra köp? Om det kommer uppgradering av iMac G5 under MWExpo, kommer då dessa "fel" vara åtgärdade tror ni?

Vore tacksam för svar, så mitt hjärta slipper klappa onödigt fort...

Det är alltid en fara att köpa första versionen av en ny Mac, de har ofta barnsjukdomar som upptäcks först efteråt (som iMac G5 verkar ha och t.ex. Powermacarna har haft i olika omgångar).

Jag skulle råda dig att köpa en iMac efter nästa revision eller köpa en iBook, de är mycket trevliga skapelser som fungerar alldeles utmärkt. Sen har bärbart sina fina fördelar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 16:14

Jag rekommenderar hursomhelst att du väntar till efter MWSF, för det kan ju komma nya modeller eller så sänks priset på de befintliga.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 16:15
Ursprungligen av Files:

Hej.

Vad tror ni, ska man satsa på att köpa en iMac G5 efter allt som har skrivits här på forumet? För mig, så är det för mycket pengar om man får en defekt produkt.

Äh… Du får ju garanti ju…
Skulle man då en DoA eller någon med problem så är det ju egentligen inte ditt problem (mer än att datorn är borta medans den lagas…)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-07 16:54

Du kan ju lämna tillbaka datorn X antal dagar efter den köpts... Så om du har ett par döda pixlar så är den bara att lämna tillbaka

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-01-08 00:04

Bärbart är alltid trevligt. Men jag är ute efter hyfsat bra prestanda till ett hyfsat bra pris. En Dual G5 med 30" skärm är alltså inte ett alternativ... Även om det är fin prestanda.
Jag gör så att jag väntar tills efter MWExpo. Som ni säger, så kan det komma uppgraderingar & så är "barnsjukdomarna" borta. Döda pixlar... Va ska man säga om dom? Inte ens Apple kan rå för dom. Finns det inget man kan göra om man nu skulle drabbas av det? Som sagt, en Mac med bra prestanda (inte för bra=), till ett bra pris vill man ju självklart ha. Att få leka med OSX är ju nästan ett motiverat köp och jag vill göra det nu. Men det är väl bara att vänta...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-08 00:54
Ursprungligen av Files:

n Dual G5 med 30" skärm är alltså inte ett alternativ... Även om det är fin prestanda. Döda pixlar... Va ska man säga om dom? Inte ens Apple kan rå för dom. Finns det inget man kan göra om man nu skulle drabbas av det? Som sagt, en Mac med bra prestanda (inte för bra=), till ett bra pris vill man ju självklart ha.

PM G5 1,8 GHz 13 495:- (utan studentrabatt)
Philips 17" 170S5FS 2 865:- på Dustin 3 års garanti byte på plats

men vänta till efter MW Expo.

  • Medlem
  • 2005-01-08 00:56

Jag har en iMac och är mycket nöjd! Underbar dator. Jag skulle dock vänta till expot är över, men jag tror inte att något kommer att hända med iMacen.
Köp en iMac efter expot så är du på säkra sidan och får en mycket bra dator!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-08 15:56

Jag har en iMac G5 20" sedan några veckor. Är också en "switcher" och ångrar mig inte en sekund.
En grym maskin. Inga problem med fläktljud (jag var också lite skraj innan leverans pga skriverier i div forum). Inga pixlar saknas. Har räknat dom allihopa

Bara å köpa!

/Claes

Jag har en 17" Imac G5....underbar även med fläktljudet....mitt råd:
Köp en 20"" med 1gb minne och det blir ditt livs bästa datorköp - garanterat!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-08 19:08

Även om det verkar som om det är mycket problem med iMac G5 så kan det vara värt att tänka på att det oftast enbart är de som har problem som syns på forumet. Alla som är nöjda syns inte lika mycket. Om alla som är nöjda min sin iMac skulle starta en tråd om detta är jag övertygad om att 99mac skulle svämma över med nöjda kunder. Du behöver knappast vara speciellt orolig över kvaliteten på datorn. Apple brukar (med några få undantag) hålla hög kvalitet på sina produkter.

Dock är det som nämnts tidigare i tråden en god idé att vänta till efter MWSF ifall det lanseras några nya spännande produkter.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-01-08 22:15

Jo Anton... Det är nog så som du säger. Men man vill ju helst inte vara någon "av dom få". Tycker synd om dom som har drabbats av dessa fel, även det är en minoritet. Jag personligen tycker den "nya" iMacen är så otroligt vacker och jag skulle inte ens tveka om MacWorld Expo inte låg för dörren, samt "skräckexemplen" som har påträffats. En vacker Mac, ett OS som är enligt många andra världens bästa OS, samt programpaketet iLife, det finns ingen anledning att välja en annan plattform för min egen del. Som jag sagt tidigare, det är på grund av de få felen som har påträffats som gör att jag tvekar och tittar efter andra alternativ. Både Mac och PC alternativ. Förhoppningsvis så blir det, det förstnämnda!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-01-08 22:28

Alla företag som producerar produkter har en viss % fel, så det är inget konstigt att Apple också har det. Du kommer aldrig kunna gardera dig mot risken för fel oavsett vad du än köper. Dock har du tryggheten i att du har rätt till byte, ny produkt etc OM du är någon av de få som har något fel på din maskin. Så klart du ska slå till på en iMac G5, du ska verkligen ha en sablans otur om du råkar ut för något missöde med den.

-- Patrik

1
Bevaka tråden