Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billigare än 600 kr för Bankgiro?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 11:16

Jag har bankgiro via Föreningssparbanken och har nyss fått en faktura på 600 kr. Har ni förslag på någon billigare lösning? På kontot har jag ju endast 30000 kr, så 600 kr är ju procentuellt väldigt mycket.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 12:33
Ursprungligen av jakob:

Jag har bankgiro via Föreningssparbanken och har nyss fått en faktura på 600 kr. Har ni förslag på någon billigare lösning? På kontot har jag ju endast 30000 kr, så 600 kr är ju procentuellt väldigt mycket.

Att få pengar insatta till dig via bankgiro har jag ingen lösning på, men för att betala kan du öppna ett konto hos t.ex. Ikanobanken och lägga upp en överföring från ditt vanliga konto i din nuvarande bank. Då ger du fullmakt för autogiro och kan trigga en överföring från din bank till Ikano via Ikanos internetbank. Att betala BG/PG via Ikano kostar ingenting och man verifieriar överföringar med SMS.

Men du kanske vill spara in på pengarna för att ta emot betalningar? UtsugarSparBanken har dessutom börjar ta betalt för alla betalningar utöver 400 per år -- 1:50 för BG och 3:00 för PG.

Din faktura på 600 kr borde vara 400 kr för betalningar via internetbanken och 200 kr för anslutning till bankgirot?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 13:23

Det är själva inbetalningarna jag funderar över. Betala till PG/BG verkar man kunna göra överallt. Tidigare sas det vara standard att både ha Post- och Bankgiro, men det verkar ju helt klart räcka med bankgiro. Att betala direkt till bankkonto borde vara en möjlighet, tyvärr är det så fasligt många siffror. Vad säger ni? Är det oseriöst att inte ha giro-nummer?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 13:39
Ursprungligen av jakob:

Det är själva inbetalningarna jag funderar över. Betala till PG/BG verkar man kunna göra överallt. Tidigare sas det vara standard att både ha Post- och Bankgiro, men det verkar ju helt klart räcka med bankgiro. Att betala direkt till bankkonto borde vara en möjlighet, tyvärr är det så fasligt många siffror. Vad säger ni? Är det oseriöst att inte ha giro-nummer?

Nån slags giro är bra om inte annat för att du alltid får med referens och betalare. En inbetalning till ditt konto kan vara helt anonym och då vet du inte varifrån pengarna kommer. Visst kan du säga till dina kunder att du bara tar betalningar via ditt bankkonto, men det beror väl på vilken slags kund det är och hur många du har. Det är ju lätt att starta ett nytt transaktionskonto. Det kan dock bli en aning krångliga för din kund om de brukar använda en betalnignsrutin via sin internetbank eller liknande, dina betalningar måste i så fall hanteras separat.

Att enbart ha bankgiro och då välja bort postgiro ser jag inga problem med -- de flesta betalningsrutiner kan ändå hantera båda. Ett scenario är också att bankgirot börjar frysa ut postgirot, det har redan börjat i.o.m. att t.ex. UtsugarSparBanken kommer att ta dubbla avgiften för postgirobetalningar. Det är nog ganska många företag och föreningar som nu säger upp sina postgiron när Nordea gör om det till "PlusGirot".

Vad gäller de 600 kronorna så kan du ju slippa 400 av dem om du inte har betalningstjänsten via banken. Med UtsugarSparBanken går det att ha internetbank med personlig kod istället, men bara för privatpersoner. Då kan man bara flytta pengar mellan egna konton.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-08 09:04
Ursprungligen av jakob:

Det är själva inbetalningarna jag funderar över. Betala till PG/BG verkar man kunna göra överallt. Tidigare sas det vara standard att både ha Post- och Bankgiro, men det verkar ju helt klart räcka med bankgiro. Att betala direkt till bankkonto borde vara en möjlighet, tyvärr är det så fasligt många siffror. Vad säger ni? Är det oseriöst att inte ha giro-nummer?

Det räcker med antingen BG eller PG. Från PG kan man betala till BG och bankkonton och alla banker stödjer väl betalning till PG?

Om du vill ta emot betalningar från utlandet är bankkontonummer det som gäller. Alla banker hanterar numera IBAN-kontonummer vilket gör det enkelt och billigt att betala mellan länder (särskilt inom EU).

Min uppfattning är att PG- och BG-nummer är onödiga - en svensk specialare som har som främsta uppgift att låta bankerna ta ut fler avgifter än de normalt kan göra. I andra länder är det så gott som alltid bankkontonummer som gäller (eller så skickar man en check).

Tyvärr är det nog så att man kan uppfattas som lätt oseriös om man inte har ett BG- eller PG-kontonummer.

Angående avgifter är vi i Sverige bortskämda med extremt låga avgifter. I många andra länder tar man ut avgifter för varje betalning man gör, varje betalning man tar emot, månadsavgifter etc etc etc. I gengäld får man ett schysst ränta på pengarna. Min brittiska bank lämnar t ex 3,75% ränta på checkkontot och det är inte fy skam.

En av de bättre bankerna är faktiskt Post/Plusgirot. De har en bra internettjänst, mycket bra kopplingar till andra banker och andra länder och är rent allmänt smidiga. De tar dock lite högre avgifter än många andra banker. Numera har också alla postgirotkonton ett vanligt bankkontonummer och ett IBAN-nummer kopplat till sig, så de är i alla avseenden "riktiga" bankkonton.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 19:06

Om jag inte har internetbank sparar jag 400 kr, men då har jag ju inte heller samma tillgång till pengarna. Varje avisering av bankgiro kostar porto, sedan tillkommer 10 kr för varje överföring till mitt dagliga bankkonto. Hm. Risken är att det blir krånglig lösning och tar massor av tid...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 19:36
Ursprungligen av jakob:

Om jag inte har internetbank sparar jag 400 kr, men då har jag ju inte heller samma tillgång till pengarna. Varje avisering av bankgiro kostar porto, sedan tillkommer 10 kr för varje överföring till mitt dagliga bankkonto. Hm. Risken är att det blir krånglig lösning och tar massor av tid...

Du kan nog bara komma undan de 400 kronorna för internetbanken om det ska vara smidigt... Du kan byta till S|E|B, de tar inget extra för internetbanken, men däremot en avgift för betaltjänst via internet.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-09 01:23

Nu är jag kluven. Ska jag helt byta till PostGirot kanske? Eller, men, äh! 600 kr kanske det är värt, så slipper man lägga ner någon tid på det. Eller är det dumt kanske?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-09 17:16
Ursprungligen av jakob:

Nu är jag kluven. Ska jag helt byta till PostGirot kanske? Eller, men, äh! 600 kr kanske det är värt, så slipper man lägga ner någon tid på det. Eller är det dumt kanske?

Personligen tycker jag inte att 600 kr per år är så farligt mycket, om man använder BGt och har nytta av det. Postgirot är inte heller helt gratis, men om du inte är helt nöjd med vad din bank och ett BG-nummer ger dig kan du i alla fall kolla på vad Postgirot kan erbjuda dig istället.

Att ha både PG och BG är bara onödigt. Ungefär som att ha två lönekonton.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-01-30 14:02

Jag skulle nog byta till Postgirot. Och använda deras eGiro.

Kostar typ 300 om året tror jag? Och då kan du få så dom kopplar ett bankgiro-nr direkt till ditt postgiro kostnadsfritt.

Hos Handelsbanken är de grunläggande tjänsterna som giro gratis.

Jag betalar bara 200 kr för bankgiro i Föreningssparbanken. Sen har jag vanlig
gammal girobetalning som kostar ca. 120 spänn om året. Använder telefonöverföring
mellan mina konton - kostar inte en spänn! (fort går det också)

/Einar

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-30 16:18

Nu ä det ju STOR skillnad på vad bankerna/postgitrot/bankgirot tar betalt av en som:

Privatperson

Företag

bankgirot är mitt företagskonto...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-30 21:13

Jag har en Bg-girosluss hod FSB som används för kunder som vill betala fakturor. Pengarna rullar rakt in på privatkontot. Det går inte att använda den till utbetalningar. Kostade inte en spänn, men det var nog för att jag var en bra kund.

1
Bevaka tråden