Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-05 09:04
Ursprungligen av -peter-:

Ring 08-6235900 imorgon bitti till Sollentuna Tingsrätt. Begär att få en kopia av målnummer B 1574-03 hemskickad så har du spännande kvällsläsning med alla smaskiga detaljer. Det är offentligt och kostar inte en krona.

Jag använder normalt inte internet-forum men det verkar som om folk är hyggliga här på mac 99.

Nog är det offentligt, men tankten jag talade med ville ha 82:- för en kopia om man inte är part i målet

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-04 22:06

Som en gammal veteran gläds man över sådana här historier. Synd bara att det är en droppe i havet. Varje år stjäls hundratals macar och får nya ovetande ägare. Jag köpte en billig Mac och var glad tills Polisen ringde mig och berättade att datorn var stulen.

Personen jag köpte datorn av är välkänd och jobbar än idag på en av landets största Appleåterförsäljare (med tillgång till kundregistret får jag förmoda). Han är fälld inte bara en gång, två gånger, tre gånger utan tio (10) gånger för grovt häleri. Ändå händer ingenting - han annonserar ut nya macar i stort sett varje dag på sin hemsida. Nästa gång är det din dator som försvinner.

Suck. Vad är det för land vi lever i?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-04 22:12
Ursprungligen av -peter-:

Som en gammal veteran gläds man över sådana här historier. Synd bara att det är en droppe i havet. Varje år stjäls hundratals macar och får nya ovetande ägare. Jag köpte en billig Mac och var glad tills Polisen ringde mig och berättade att datorn var stulen.

Personen jag köpte datorn av är välkänd och jobbar än idag på en av landets största Appleåterförsäljare (med tillgång till kundregistret får jag förmoda). Han är fälld inte bara en gång, två gånger, tre gånger utan tio (10) gånger för grovt häleri. Ändå händer ingenting - han annonserar ut nya macar i stort sett varje dag på sin hemsida. Nästa gång är det din dator som försvinner.

Suck. Vad är det för land vi lever i?

Det var ju ett imponerande första inlägg. Välkommen hit.
Inte för att personen du nämner nödvändigtvis BARA säljer snodda maskiner, men det kan ju vara bra att veta så folk kan vara extra försiktiga så att vi slipper mer av det här.
Alltså: Vilken webbplats är det du talar om?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-04 22:19

Ring 08-6235900 imorgon bitti till Sollentuna Tingsrätt. Begär att få en kopia av målnummer B 1574-03 hemskickad så har du spännande kvällsläsning med alla smaskiga detaljer. Det är offentligt och kostar inte en krona.

Jag använder normalt inte internet-forum men det verkar som om folk är hyggliga här på mac 99.

  • Medlem
  • 2005-01-04 23:08
Ursprungligen av -peter-:

Ring 08-6235900 imorgon bitti till Sollentuna Tingsrätt. Begär att få en kopia av målnummer B 1574-03 hemskickad så har du spännande kvällsläsning med alla smaskiga detaljer. Det är offentligt och kostar inte en krona.

Jag använder normalt inte internet-forum men det verkar som om folk är hyggliga här på mac 99.

Går det at mejla och be, eller måste man ringa? Sollentuna.tingsratt@dom.se

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-05 10:52
Ursprungligen av rAWTAZ:

Nog är det offentligt, men tankten jag talade med ville ha 82:- för en kopia om man inte är part i målet

Ett oväntat men ändå klokt beslut att spara på samhällets resurser.

Jag har tillgång till frankeringsmaskin här på kontoret så om någon vill ha ett eget exemplar i brevlådan är jag beredd att lägga några minuter på det. Postrummet står nära fikamaskinen.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-05 15:49
Ursprungligen av locodude:

Jag hade jättegärna tagit mig en titt på det där målet i Sollentuna Tingsrätt också om det inte är för mycket besvär. Jag skickar min adress i ett IM här på 99mac. Tack på förhand

Vi e nog många nu

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-01-04 22:26
Ursprungligen av -peter-:

Som en gammal veteran gläds man över sådana här historier. Synd bara att det är en droppe i havet. Varje år stjäls hundratals macar och får nya ovetande ägare. Jag köpte en billig Mac och var glad tills Polisen ringde mig och berättade att datorn var stulen.

Personen jag köpte datorn av är välkänd och jobbar än idag på en av landets största Appleåterförsäljare (med tillgång till kundregistret får jag förmoda). Han är fälld inte bara en gång, två gånger, tre gånger utan tio (10) gånger för grovt häleri. Ändå händer ingenting - han annonserar ut nya macar i stort sett varje dag på sin hemsida. Nästa gång är det din dator som försvinner.

Suck. Vad är det för land vi lever i?

vad var addressen till sidan? ;). Hehe skämt osido ja det är faan sjukt när man kan åka dit 10ggr utan att beröras av det. Skumt att inte arbetsgivaren avskedar honom tycker jag.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-04 22:41

Inväntar med spänning den fullständiga storyn om upplösningen på detta!

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-01-04 22:55
Ursprungligen av xtimmyx:

vad var addressen till sidan? ;). Hehe skämt osido ja det är faan sjukt när man kan åka dit 10ggr utan att beröras av det. Skumt att inte arbetsgivaren avskedar honom tycker jag.

Funderar på om det är fler än jag som tänker på en speciell sida… :rolleyes:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-04 23:11
Ursprungligen av Clas:

Funderar på om det är fler än jag som tänker på en speciell sida… :rolleyes:

Kan det kanske vara den enda sida som är förbjuden på detta forum? Som drivs av en av de få som portats från 99mac?

Jag svarade en gång på en annons om en billig cube med trasigt nätagg från den sida vi alla tänker på utan att nämna. Han hade inget kvitto utan hade tagit delar från två trasiga cubar för att fixa en hel. Det lustiga är att om det stämde borde han snarare haft två nätagg.... Hur som helst lät jag det bero för att några dagar senare se en annons på 99mac om en cube med trasigt nätagg för några tusenlappar extra. Jag mailade personen som annonserade ut den billiga datorn och visst var det samma dator. Han hade köpt den av killen på x-sidan som han beskrev som "såg ut att kunna sälja sin gamla mormor". Ytterligare några dagar senare dyker jag på en tråd där en annan användare här på 99mac svär över de korkade tjuvarna som stulit hans cube men glömt att ta nätagget..... Undrar var cuben i annonsen kom från.... :rolleyes:

Här är en länk till ett av inläggen på 99mac
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=11947

Senast redigerat 2005-01-05 00:24

Jag har försökt snabbinkalla moderatorer och även tillfrågat ett antal duktiga personer inom ämnet och vi har bestämt oss för att stänga diskussionen. Även om ämnet är intressant (vilken historia!) så vill jag inte ha något med det här att göra.

Låter dock ämnet finnas kvar i dess nuvarande skick som vi anser inte strider mot varken PUL eller är förtal.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-06 17:09

Jag undrar om någon har en egen hemsida där jag kan spara en PDF av dokumenten från tingsrätten som jag lyckats läsa in med bildläsare? Tyvärr har jag ingen egen.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-06 17:28
Ursprungligen av -peter-:

Jag undrar om någon har en egen hemsida där jag kan spara en PDF av dokumenten från tingsrätten som jag lyckats läsa in med bildläsare? Tyvärr har jag ingen egen.

Finns ju massor med "gratissiter"… (fortunecity, passage, spray, tripod... you name it)

Men har du rätt att duplicera dokumentet? Annars så kan du ju börja planera för att scanna din dom

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-06 18:00
Ursprungligen av Pär:

Finns ju massor med "gratissiter"… (fortunecity, passage, spray, tripod... you name it)

Men har du rätt att duplicera dokumentet? Annars så kan du ju börja planera för att scanna din dom

Där kan du ha en poäng.

Men hur löser vi detta. Nu vill man gärna ha en kopia att läsa efter allt som skrivits.

Kan du inte skicka PDF dokumentet som attachment i E-mailen till dom som vill ha ?

Lägg upp den med mellanslag på några ställen, eller använd http://surl.se

  • Medlem
  • 2005-01-06 18:17
Ursprungligen av -peter-:

Jag undrar om någon har en egen hemsida där jag kan spara en PDF av dokumenten från tingsrätten som jag lyckats läsa in med bildläsare? Tyvärr har jag ingen egen.

http://surl.se

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-06 18:06

En medlem med egen hemsida har fått dokumentet, jag föredrar att inte sprida mitt namn eftersom det uppenbarligen rör sig om grovt kriminella personer. Nu är min arbetsdag slut för länge sedan och jag packar ihop för långhelg.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-06 19:18

Som la upp dem var?

Ursprungligen av -peter-:

En medlem med egen hemsida har fått dokumentet, jag föredrar att inte sprida mitt namn eftersom det uppenbarligen rör sig om grovt kriminella personer. Nu är min arbetsdag slut för länge sedan och jag packar ihop för långhelg.

Denne medlem kanske kan meddela var man hittar dem?

  • Medlem
  • 2005-01-06 20:01

tyvärr kom jag till diskussion alltför sent... men vore kul att få höra hur det gick till i detalj + att läsa domstolens papper... var då?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-06 21:19

Fungerar det här?

- Länk borttagen /Admin

  • Oregistrerad
  • 2005-01-06 21:21

Japp den fungerar bra, tack så mycket för det!

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-01-06 21:41

Har den aktuelle personen något att göra med anledningen till trådens ursprung?

I övrigt är det väl klarlagt att det finns ett tämligen oseriöst torg för försäljning av Mac-prylar, borde inte detta spridas? Den svenska Mac-sfären är ju inte så jättestor trots allt…

Hur får man reda på om denne person jobbar kvar på Macoteket då?
Jag skulle inte känna mig särskilt bekväm att handla av ett företag som har grovt krimminella medarbetare.
Att han inte fick sparken så fort domen var fälld är för mig fullständigt obegripligt.

Såg att han finns med på flertalet bilder här: http://media.99mac.com/bildreportage/macoteketbutiken/
Creepy :eek:

/edit: Tog bort personens namn

Senast redigerat 2005-01-06 21:54

Läste dokumenten lite snabbt helt sanslöst. Bästa rådet är nog att bara köpa en begagnad mac om man får med ett seriöst originalkvitto.
Och se till att ordentligt registrera och förvara serie och macnummer på sin mac om man skulle ha otur och bli av med sin dator.

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2005-01-06 21:56

Alltså lol, hur kan macoteket jobba med denna snubbe ?? Att han inte fick fängelse är ju helt befängt...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-06 21:58
Ursprungligen av peckan:

Alltså lol, hur kan macoteket jobba med denna snubbe ?? Att han inte fick fängelse är ju helt befängt...

Han fick ganska saftiga böter iaf. 200 daxböter a 150 kr + ett gäng skadestånd att betala. Kan tänka mig att han behöver jobbet för att betala dessa böter och skadestånd.

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2005-01-06 22:02

Joo, hehe, det är sant men vad håller macoteket på med kan man undra ? Känns inte jätteseriöst direkt. Han besitter knappast några egenskaper som de inte kan leva utan... gissar jag. Eller har jag fel här ??

edit: Tog bort personens namn /Admin

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-01-06 22:16
Ursprungligen av peckan:

Joo, hehe, det är sant men vad håller macoteket på med kan man undra ? Känns inte jätteseriöst direkt. Han besitter knappast några egenskaper som de inte kan leva utan... gissar jag. Eller har jag fel här ??

Det går väl inte att sparka folk hur som helst? Bara en fundering, inte på något sätt ett försvar…

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-06 22:19
Ursprungligen av peckan:

Joo, hehe, det är sant men vad håller macoteket på med kan man undra ? Känns inte jätteseriöst direkt. Han besitter knappast några egenskaper som de inte kan leva utan... gissar jag. Eller har jag fel här ??

Nu måste jag protestera.
Gud ske lov är Sverige en rättsstat, dvs myndigheter följer våra lagar som i sin tur är fixade genom riksdagen som i sin tur väljs av oss. Det här är INTE Nordkorea eller nån diktatur där polis och myndigheter gör vad dom vill.
Vi har bestämt att straff eller annan påföljd som utdöms av domstol räcker. Man ska inte behöva förlora sitt arbete och möjligheten att kunna försörja sig (och eventuell familj).
Det kanske t.o.m. är så att vederbörande numer är så spak och fattar vad hans anställning på Macoteket betyder, att han blivit den mest värdfulle och lojale medarbetare dom har.
Visa för helskotta lite sunt förnuft. Han har fått sitt straff, och därmed räcker det.

Senast redigerat 2005-01-06 23:02
Bevaka tråden