Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa via ett företag?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Denna tråd kan möjligen ses som oseriös men om man (jag) vill ha en iBook och inte har alltför mycket pengar börjar man snabbt fundera på hur man kan få så mycket rabatt som möjligt.

Jag skulle kunna köpa iBooken till studentpris, genom en annan student eftersom jag själv inte är student på grund av att jag är såpass ung att mina föräldrar anses ha ansvar över mina utgifter, eller så skulle jag väl kunna köpa via ett företag och på så sätt slippa momsen.

Min fråga är följande: om jag köper en iBook via ett företag, det vill säga att företaget köper iBooken, kommer företaget sedan kunna sälja iBooken till mig för lika stor summa pengar som de själva har köpt den för eller kommer moms att läggas på på företagets pris?

Jag är nästan hundraprocent säker på att det inte går, därför undrar jag också om det skulle vara möjligt att fixa det på detta sättet istället: När företaget har köpt iBooken ger företaget iBooken till mig och jag donerar, av någon oförklarlig andledning, ett lika stort belopp till företaget som företaget har lagt ut för iBooken.
Skulle företaget eller jag själv behöva betala gåve-skatt eller något liknande eftersom det är möjligt för Skattverket att påstå att iBooken är värd såpass mycket att den skatten borde tillkomma?

Så, är något av dem här två förslagen möjliga eller blir man en lokal Posener om man försöker med detta?

Det är naturligtvis inte oseriöst att fråga hur man får sin dator så billigt som möjligt. Däremot så är det oseriöst att fråga hur man kan momsfiffla.

Ett företag som säljer till dig är skyldig att ta ut moms men eftersom de får dra av momsen de betalat så går det jämnt upp för företaget.

Säkert kommer någon kreativ själ att ge dig tips om hur du kan fiffla på det ena eller det andra sättet men mitt bestämda råd är att du istället lägger din energi på att tänka på hur du kan få en inkomst som gör att du kan köpa din iBook legalt.

Det är bara loosers som lägger sin energi på hur man kan fiffla. Om du istället bränner en massa tid på att fiffla med småslantar kommer du alltid att vara en looser.

Tänk istället kreativt på hur du kan tjäna pengar legalt istället - kanske är du nästa generations företagarhjälte!

Särskilt i din ålder så är det så att man betalar låg, eller ingen skatt, så se till att skaffa dig en inkomst så har du med bred marginal råd att betala den momsen du vill "tjäna"

Lycka till!

Jo, det är klart att man kanske inte känner sig alltför stolt över sig själv när man har lurat Nuder på pengar...

Kan tillägga att jag har försökt skaffa mig ett jobb ganska många gånger, speciellt via SDR men utan framgång.
Men jag får väl försöka några gånger till eller kanske köpa via någon i USA istället.

Just i din ålder, när man börjar vilja ha dyra saker , men fortfarande så ung att det är svårt att hitta extrajobb så är det förstås en ganska tuff period men försök att hitta något bättre sätt än att trixa och fiffla. Titta också på begagnat-marknaden, det finns de som byter upp sig osv och då kan man tjäna några tusenlappar och ändå få en praktiskt taget lika fin dator.

Förhoppningsvis kan några andra 99mac-medlemmar ge dig fler goda råd

Återigen - lycka till!

1
Bevaka tråden