Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FolderAction, filer till datummappar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Söker efter en folderaction som gör följande:
När jag droppar ett gäng filer på mappen skall dessa flyttas till en annan mapp beroende på när filen är skapad.
Ex. jag droppar filen P1010001.JPG som är skapad 2004-12-13 på mappen. Scriptet flyttar filen till en mapp som heter 2004-12-13, finns inte mappen så skapas den.
Finns det nåt sånt eller måste jag försöka yxa ihop det själv?

Var ska den titta efter mapparna? Var ska mapparna skapas om de inte finns?

I samma mapp som originalfilen, eller på något annat ställe?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Var ska den titta efter mapparna? Var ska mapparna skapas om de inte finns?

I samma mapp som originalfilen, eller på något annat ställe?

I den mapp som har folderaction på sig.

är det för privat ändamål? Hur pass snoffsigt måste det vara, räcker det med ett quick and dirty-script?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

är det för privat ändamål? Hur pass snoffsigt måste det vara, räcker det med ett quick and dirty-script?

Helt privat. Vill bara ha ett enkelt sätt att arkivera undan bilder efter datum. Så quick and dirty är helt ok.

kommer strax, men eftersom jag ser att du jobbar på macsupport får du lova att inte sälja scriptet vidare till era kunder, i så fall så får ni betala mig

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

kommer strax, men eftersom jag ser att du jobbar på macsupport får du lova att inte sälja scriptet vidare till era kunder, i så fall så får ni betala mig

Lovar och svär, dyrt och heligt!

Ungefär så här då, men några garantier utfärdas inte. Tänk på att Folder Actions i OS X har en egenhet som gör att om något går fel (som man inte förutsett) så avbryts inte bara det aktuella scriptet utan ALLA folder actions stängs av, så man måste starta dem igen.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ungefär så här då, men några garantier utfärdas inte. Tänk på att Folder Actions i OS X har en egenhet som gör att om något går fel (som man inte förutsett) så avbryts inte bara det aktuella scriptet utan ALLA folder actions stängs av, så man måste starta dem igen.

Tjusigt!
Funkar precis som jag vill. Dock så verkar inte min kamera skapa "creation date" så jag får köra på "modification date".

En och halv timme från trådskapning till färdig lösning. Det är snabbt!

Tack Richard!

De nada. AppleScript är kul, även om just Finder-scripting och Folder-actions tillhör de saker jag tycker är verkligen bökigt.

Men vad gör man inte för en god sak

1
Bevaka tråden