Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela ut extern hårdisk i ett pc-nätverk?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På os9 tiden så gick det smidigt att makera mappar och diskar för delning. Hur gör man detta i X?

--
Daniel

Laddar nu ner SharePoints som verkar lösa problemet, men jag tar gärna emot synpunkter och andra sätt att lösa dett problem.

edit: SharePoints kan man hitta på www.versiontracker.com
--
Daniel

Senast redigerat 2005-01-06 02:31

Tackar

Tack för tipset, nu kan allt delas ut på ett Win-nät, har själv laborerat med det här förut, men det verkar inte finnas nåt enkelt sätt i X att göra det här, i så fall är det nog kommandoraden som gäller?

jag har gjort en symbolisk länk i min hem-mapp till min externa hårddisk.

I Terminalen:

ln -s /Volumes/namnet-på-externa-skivan/ ~/namn-på-länken

Himla lustigt att apple har lagt in en sådan begränsning...

--
Daniel

Ursprungligen av macgunde:

Himla lustigt att apple har lagt in en sådan begränsning...

--
Daniel

Jag är inte helt säker på om det är en begränsning eller inte i och med att externa hårddiskar som standard saknar det rättighetssystem som startskivan har. Men jag håller med om att det borde finnas ett enklare förfarande.

Ibland kanske man inte vill dela ut hela starthårddisken utan bara en mapp eller två.
Jag ser detta som en stor begränsning i systemet.
Tycker att detta är mycket underligt varför man inte på ett lätt sätt som det mesta i osx att kunna dela ut tillbehör som en extern hårddisk i ett lokalt nätverk.

Väcker en uråldrig tråd på chans..
Har en extern lacie hårddisk kopplad till min extreme, kan min sambo komma åt bilder osv från hennes pc till denna hårddisken?
Nu såhär ca 5 år senare:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-04 16:12

Det ska hon kunna göra, ja. Så länge disken har ett filsystem som Windows klarar av...

Vad bra! Tackar för hjälpen! Nu ska man bara hitta någon Pc kunnig som vet vad man hittar sådana grejer..:)
Själv har jag glömt allt med flit!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-04 16:21

Hittar vad? Vad är det mer ingående du behöver hjälp med?

Har ju inga problem att hitta min hårddisk i finder genom tex. under delat-extreme-lacie..
Men hur ska min sambo genom windows hitta den delade hårddisken lika smidigt?
Grejen är simpel, hon behöver i princip komma åt en massa bilder på den så smidigt som möjligt..

Helst trådlöst då:)
Är världssämst på förklaringar men hoppas jag lyckades!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-04 17:06

Har du formaterat din Lacie-disk med HFS+ (journalförd) så kan inte Windows läsa eller skriva till denna utan det kan bara din Mac, detta då Windows inte förstår filsystemet. För att lösa det så får du t ex kolla in följande - MacDrive « Mediafour

Skulle din Lacie-disk vara FAT32-formaterad så är det inga problem, då kan din fjällas Windows-burk läsa den rakt av utan problem.

Om jag inte minns fel ska den vara formaterad för att vara kompatibel för både Mac & Pc! Ska kolla upp detta, återkommer!

@zinned - det är inte ett Windows-format som krävs på Airport Extreme, jag har HFS+ på min disk och den kommer jag på Macen och våra datorer med Windows åt. Filsystemet är bara intressant när den kopplas DIREKT till datorn.

@Engalunda - har du ställt in fildelning i Airport-verktyget? För Windows måste du ange rätt arbetsgrupp. Den står i min på WORKGROUP, men om din sambos dator inte är i samma arbetsgrupp så ser hon den inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-04 20:13
Ursprungligen av suddgummi:

@zinned - det är inte ett Windows-format som krävs på Airport Extreme, jag har HFS+ på min disk och den kommer jag på Macen och våra datorer med Windows åt. Filsystemet är bara intressant när den kopplas DIREKT till datorn.

Det är väl klart att det är en viktig aspekt, hur hade du tänkt att en Windows-maskin ska kunna skriva till disken om den inte har kompetensen att förstå filsystemet? Precis, disken måste vara formaterad rätt för att Windows-maskiner ska kunna använda den rätt.

Ursprungligen av zinned:

Det är väl klart att det är en viktig aspekt, hur hade du tänkt att en Windows-maskin ska kunna skriva till disken om den inte har kompetensen att förstå filsystemet? Precis, disken måste vara formaterad rätt för att Windows-maskiner ska kunna använda den rätt.

Nej, det spelar ingen roll, den delar troligen ut via CIFS (Samba), samt AFP för Mac, filsystem på disken är helt irrelevant.
Precis som på vilken NAS som helst.

Ursprungligen av zinned:

Det är väl klart att det är en viktig aspekt, hur hade du tänkt att en Windows-maskin ska kunna skriva till disken om den inte har kompetensen att förstå filsystemet? Precis, disken måste vara formaterad rätt för att Windows-maskiner ska kunna använda den rätt.

Ja, om den ska kopplas DIREKT till Windows-burken.

Om Windows-maskinen (eller vilken annan enhet som helst) i ett nätverk ska kunna skriva och läsa från en disk på NÄTVERKET så behöver den enheten som disken är kopplad till förstå formatet på disken och sen dela ut den på nätverket.
Alla maskiner som ska skriva till den överför sedan datan via nätverket, alltså helt utan att veta vilket format som destinationsdisken har.

En Windows-burk pratar t.ex. över SMB-protokollet med Airport Extreme som sedan skriver den datan den tar emot till disken.
Macarna kommunicerar via AFP på samma sätt.

Så här ser det ut för tillfället, korrekt?:):

Jag fick skriva in WORKGROUP en gång till (så att det inte var gråa bokstäver utan svarta efter omstart).
Sen måste du se till att din sambos dator står på WORKGROUP med.
I Windows XP ser det ut såhär (Den här datorn -> Egenskaper):

Och så här ser min utdelade disk ut i Utforskaren:

Hoppla! Det han hända mycket här när man var iväg o lagade käk!

Fick iaf just igång det.. Stod workgroup på hennes, hon använder sig av vista.. suck.. men men!

helt otroligt, det löste sig utan en massa pill!
In i nätverk bara sen fick hon skriva i mitt macnamn + lösen.. Tack för er hjälp, ännu en gång!

Nu ser ju även jag hennes dator i finder bland delade devices, lyckas inte koppla in mig på hennes men det har jag egentligen ingen nytta av.. hehe

Ursprungligen av Engalunda:

Hoppla! Det han hända mycket här när man var iväg o lagade käk!

Fick iaf just igång det.. Stod workgroup på hennes, hon använder sig av vista.. suck.. men men!

helt otroligt, det löste sig utan en massa pill!
In i nätverk bara sen fick hon skriva i mitt macnamn + lösen.. Tack för er hjälp, ännu en gång!

Nu ser ju även jag hennes dator i finder bland delade devices, lyckas inte koppla in mig på hennes men det har jag egentligen ingen nytta av.. hehe

Trevligt att det funkar.

Hon måste dela ut något för att du ska kunna komma in på den datorn.

1
Bevaka tråden