Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pris på en demoexad IMac G4?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-06 00:48

Hejsan!
Jag som blivande macanvändare har under en tid nu funderat och övervägt att köpa en imac för filmredigering och vardagsanvändning.
Känner dock att jag behöver dela med mig av mina problem för att hitta en lösning...

Problem 1:
Är det idé att köpa en på utgående Imac G4 1GHz med 512 Mb minne för 12995:- eller ska jag lägga till ytterligare pengar för en ny 1.8 gHz G5:a för att få en dator som det flyter på bra med videoredigering?

Problem 2:
Är 12995:- ett överpris på en 1GHz G4:a med 512 Mb? Med tanke på att den ändå har garanti och är köpt hos en auktoriserad handlare och i så fall vad är rimligt att betala?

På priset kommer ju dock ytterligare kostnader för en firewiredisk etc...

Tack på förhand!

Raul

12.995 för en iMac G4 är överpris.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-06 00:53

Det är apdyrt tycker jag. En ny iMac G5 kostar från 11.995:-

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-06 00:56

Är det en 20" så är det lite för dyrt, är det en 17" så är det mycket för dyrt.
sen beror det ju på om den har Airport/bluetooth Trådlöst tangentbord m.m?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-06 01:06
Ursprungligen av Kentor:

Är det en 20" så är det lite för dyrt, är det en 17" så är det mycket för dyrt.
sen beror det ju på om den har Airport/bluetooth Trådlöst tangentbord m.m?

1Ghz finns inte med 20"...

12995 är alldeles för dyrt. Kolla efter en begagnad i fint skick för 5000-8000:-

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-06 01:26
Ursprungligen av Earth:

1Ghz finns inte med 20"...

12995 är alldeles för dyrt. Kolla efter en begagnad i fint skick för 5000-8000:-

Oops! Jag såg inte att det var en 1GHz "utgående modell är ju för mig den senaste utgångna modellen"

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-06 12:59

Eniga åsikter

Tack för tipsen...

Gav mig lite mera hjälp....
G4:an har 17' skärm och tyvärr inte inte BT-tangentbord eller airport, men att hitta en G4:a begagnad till det priset som nämns ovan är inte enkelt...de verkar fortfarande vara väldigt eftertraktade.

Prisskillnaden blir ju dock en del, uppemot 4000:- jämfört med en G5:a med DVD-brännare.Vilket jag anser är ett krav när man jobbar med filmredigering
Så jag tolkar era svar som att antingen pruta regält på demoexet om jag ska ha den kanske ner mot 10000:-?

Dock fick jag inget svar på om en g4:a är tillräckligt me kräm i för att filmredigera med, någon som har erfarènhet? Bör jag ha mer än 512 Mb internminne då kanske?

Raul

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-06 13:15

Den är helt OK att redigera video i, det gick ju bra att redigera med en PM 300MHz G3'a för många är sedan så självklart funkar det då bättre med en iMac 1GHz G4'a!
Mycket minne är aldrig fel.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-06 13:26

Det finns en:
iMac G4 Globe 800Mhz
17" Widescreen
80GB Hårddisk
512 MB SDRAM
Superdrive (CD/DVD Brännare)
Orginal tangentbord och mus, inga döda pixlar, apple högtalare ingår.
Fungerar perfekt med OS X, säljes p.g.a. bärbar köp.

Pris: 7500 kr (priset kan diskuteras vid snabb affär)

på m.a.c.t.orget.nu
kanske kan vara något? dom 4'a första punkterna skall tas bort

  • Oregistrerad
  • 2005-01-06 01:03

Det är alldeles för dyrt!

En G5 får du som sagt för 11995 kr och lägger du den tusenlappen som blir över från G4an på ramminne så har du en bra mycket snabbare dator.

Jag tycker naturligtvis att du ska satsa på en PowerMac. Har du inte råd att köpa en G5 så får du mycket för pengarna om du kollar på gamla G4 quicksilver.

Min är ev. till salu då jag funderar på att skaffa bärbar igen.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-06 15:53

Känner mig nöjd...

Tack alla som deltagit i diskussionen.
Känns betydligt lättare nu än tidigare iaf!
Ska maila och kolla om den är såld nu.
Tack för tipset Kentor!

Raul

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-06 17:55

Just iMac Globe är väldigt prisvärd sen iMac G5 kom så man kan hitta fina datorer för en hyfsad penning.

  • Medlem
  • 2005-01-06 19:24

Framför allt är globen snygg. Det är den enda datorn Apple har gjort som platsar i vilket rum som helst. G5:an är tjusig, men skriker fortfarande "Jag är en dator!" på ett sätt som globen inte gör. Den säger lugnt och stilla "Dator? Ja, kanske det, men jag är en möbel."

Ursprungligen av Baron:

G5:an är tjusig, men skriker fortfarande "Jag är en dator!" på ett sätt som globen inte gör. Den säger lugnt och stilla "Dator? Ja, kanske det, men jag är en möbel."

Haha! Den bästa beskrivningen jag hört!

1
Bevaka tråden