Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dra av nån annans kvitto??

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Anta att man vill köpa en burk av en privatperson som nyss köpt den och har orginalkvitto.
Kan man göra det och dra av momsen från dennes kvitto fast det står hans namn på kvittot?

Chris

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 19:00

Vill minnas att jag gjorde det vid några tillfällen. I synnerhet om det ligger nära i tiden. Kryssa över utan att helt radera och skriv dina egna uppgifter bredvid. Frågar skattemyndigheten så gjorde han inköpet åt dig men skrev sina egna uppgifter för att han inte hade dina med sig.

Ring skattemyndigheterna och fråga anonymt annars.

/Y

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-05 19:01

Svar nej
Han måste vara företagare och momsreg.
Tidigare kunde du använda något som hette fiktiv moms, dvs att momsen en gång hade betalts in av privat person och att som företagare kunde man sedan dra momsen. Detta försvann för ca 10 år sedan.
mvh

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-05 19:22

OT: Lite kul att man inte får diskutera fildelningsprogram som kan användas för olagligheter så att skvibolagsjättar tjänar mindre pengar men att få handledning i hur man olagligt blåser staten (dvs övriga invånare i Sverige) på pengar är helt ok.

Jag kan ju givetvis missuppfattat ha det hela dock

EDIT: Lade till brasklappen för att även signalera att jag inte är blodigt allvarlig...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-05 19:28

"I februari 1996 avslöjades att Sigvard Marjasin när han var landshövding i Örebro redovisat sina representationsutgifter som klumpsummor utan specifikation. Vid en undersökning upptäckte Riksrevisionsverket att han klippt sönder kvittona. Samtidigt upptäcktes också flera fall av dubbelfakturering. Härvan svällde och i april åtalades Marjasin, misstänkt för bland annat bedrägeri och trolöshet mot huvudman."
:D:D:D

  • Medlem
  • 2005-01-05 19:37
Ursprungligen av krillekrokodil:

Anta att man vill köpa en burk av en privatperson som nyss köpt den och har orginalkvitto.
Kan man göra det och dra av momsen från dennes kvitto fast det står hans namn på kvittot?

Chris

Om du har detta som regel, kommer du aldrig få problem med vad du kan dra;

Har du inte betalat, kan du inte dra av. Dvs inget inköp, inget avdrag. Har du inte betalat momsen, kan du inte dra av den. Klart som korvspad.

Om du sedan väljer att fuska, så kan du ju dra fram vilka avdrag du vill ur naveln. Du behöver ju inte ha kvitton för att göra det. Kollar de så åker du dit i vilket fall som helst.

Att man tidigare kunde dra fiktiv moms, måste ses som en av de mer bizarra svenska skattekryphålen.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 19:43
Ursprungligen av stfm:

Om du sedan väljer att fuska, så kan du ju dra fram vilka avdrag du vill ur naveln. Du behöver ju inte ha kvitton för att göra det. Kollar de så åker du dit i vilket fall som helst.

Jag förde inte mina egna böcker utan fick det gjort av en bokförare. Och eftersom det var ett AB så fanns också en revisor i krokarna. Iofs är jag ytterst ansvarig, men de sa båda ok. Kan iofs ha varit ett annat företag och inte en privatperson, men principen borde vara densamma.

Är ni helt säkra på att detta inte är ok om man har föremålet i fråga?

/Y

  • Medlem
  • 2005-01-05 19:50
Ursprungligen av Yozzi:

Är ni helt säkra på att detta inte är ok om man har föremålet i fråga?

/Y

Ja. Du har inte betalat momsen. Hur skulle det kunna vara OK att dra något som en utgift, när man inte har lagt ut några pengar?

Jag säger det igen; vill man fuska är det lätt, men rätt är det inte.

Om du får något i julklapp, så kan du inte dra av det heller. Även om du har kvitto. Företaget har inte haft någon utgift.

Håller med stfm. Enda sättet är om du köpt den till samma pris som ursprungspriset och kvittot inte anger någon köpare vid namn. Då kan ju skatteverket aldrig känna till turerna.

Men att köpa den till ett lägre pris och dra av ett annat belopps moms, eller försöka räkna ut ett eget momsbelopp fungerar inte, eftersom privatpersonen inte är momsregistrerad.

Privatpersoner har inte rätt att ta ut moms, alltså finns det inget moms att dra av. Att den personen en gång har betalat moms är helt irrelevant. Momslagen säger uttryckligen att du måste kunna styrka din avdragsrätt med en faktura, kan du inte det kan du heller inte göra avdrag.

Enligt bokföringslagen måste en faktura innehålla följande:

* datum, när den upprättats
* kund, till vem fakturan är ställd
* affärshändelsen, när den inträffat
* specifikation, vad fakturan avser
* belopp

Enligt mervärdesskattelagen ska en faktura dessutom bl.a innehålla uppgift om:

* ett unikt löpnummer för varje faktura
* säljarens registreringsnummer till moms
* kundens registreringsnummer till moms (vid s.k. gemenskapsintern varuförsäljning och vid omvänd skattskyldighet)
* säljarens och köparens namn och adress
* varornas mängd och art eller tjänsternas omfattning och art
* beskattningsunderlaget (priset före moms) för varje momssats
* prisnedsättningar eller rabatter om de inte redan är avdragna från beskattningsunderlaget
* den eller de momssatser som gäller
* den moms som ska betalas
* att vinsmarginalbeskattning har använts ( i förekommande fall)

Alltså: glöm momsen eller köp en annan dator

  • Medlem
  • 2005-01-05 21:35

Ingen moms vid försäljning

I och med att du inte betalat moms vid inköp behöver du heller inte fakturera moms när/om du säljer datorn vidare.

Nu gör ju det inte så stor skillnad om du säljer till ett annat företag men om du säljer datorn till en privatperson kan du ta ut ett högre pris eftersom privatpersonen ändå betalar det fulla priset.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-01-06 01:25
Ursprungligen av Ph75:

I och med att du inte betalat moms vid inköp behöver du heller inte fakturera moms när/om du säljer datorn vidare.

Nu gör ju det inte så stor skillnad om du säljer till ett annat företag men om du säljer datorn till en privatperson kan du ta ut ett högre pris eftersom privatpersonen ändå betalar det fulla priset.

Om detta är sant gör det problematiken ännu mer komplicerad......om man köper från en privatperson och kan man sälja med förtjänst slipper man att redovisa momsen i bokföringen??
Detta är inte möjligt!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-06 03:14
Ursprungligen av ThomasC:

Om detta är sant gör det problematiken ännu mer komplicerad......om man köper från en privatperson och kan man sälja med förtjänst slipper man att redovisa momsen i bokföringen??
Detta är inte möjligt!!

Nej, momsen ska beräknas på försäljningspriset (i allmänhet).
Jfr mervärdesskattelag (1994:200), 7 kap 2-3 §§.

Men innan jag sticker ut hakan alltför mycket här, så ska sägas att jag absolut inte är någon momsexpert. Det är ett par år sedan jag läste om sådant här.

Senast redigerat 2005-01-06 04:03
  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-05 22:39

Den här tråden borde omedelbart stängas av Admin. Se: http://www.rsv.se/

Skattefusk eller stulen PB? Seriöst?

Ursprungligen av Wire:

Den här tråden borde omedelbart stängas av Admin. Se: http://www.rsv.se/

Skattefusk eller stulen PB? Seriöst?

Jag ser ingen anledning att stänga tråden eller ta bort den, tvärtom, den är en utmärkt källa till kunskap om vad som är rätt och fel när det gäller inköp och avdrag, något som uppenbarligen inte är helt glasklart för alla.

Tråden som sådan är ju jätteseriös med tanke på hur mycket fakta som presenteras osv.
Tanken som startade tråden är kanske inte lika seriös. Men det beror troligen på okunskap. Något som förhoppningsvis tråden ändrat på.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-05 22:50

Jonas Mellander: The Man!!!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-01-06 01:11

HHHmmm.....är det så här enkelt??.....Jag vet inte om jag lever i en annan värld, men om jag säljer min bil privat till en bilhandlare...nog sjutton får han dra av momsen...eller är en begbil inbytt för 100000:- och som där 15% läggs på i förtjänst/garantiåtagande sedan säljs för 143750:- i bilhandeln??

Jag delar företagslokal med en kompis och tills för ca 3-4 år sedan stog hans namn på alla hyresavier, men varannan betalades av mig, och fakturorna stämplades med mitt företagsnamn när de bokfördes. Enligt min revisor var detta oki. Vid en senare rutinkontroll av skattemyndigheten där man kollade mina 20 största leverantörsfakturor förekom ingen anmärkning mot detta förfarande.....De hade ju betalats av mig, och då var ju också momsavdraget mitt.....

När kom de nya regler som refereras tidigare i denna tråd??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-06 03:02
Ursprungligen av ThomasC:

HHHmmm.....är det så här enkelt??.....Jag vet inte om jag lever i en annan värld, men om jag säljer min bil privat till en bilhandlare...nog sjutton får han dra av momsen...[snipp]

Nej, eftersom det saknas ingående moms att dra av.
Jfr mervärdesskattelag (1994:200), 8 kap 1-2 §§ läst i tillsammans med 1 kap 1-2 §§.

Senast redigerat 2005-01-06 04:00
  • Medlem
  • 2005-01-06 08:41
Ursprungligen av ThomasC:

Jag delar företagslokal med en kompis och tills för ca 3-4 år sedan stog hans namn på alla hyresavier, men varannan betalades av mig, och fakturorna stämplades med mitt företagsnamn när de bokfördes. Enligt min revisor var detta oki. Vid en senare rutinkontroll av skattemyndigheten där man kollade mina 20 största leverantörsfakturor förekom ingen anmärkning mot detta förfarande.....De hade ju betalats av mig, och då var ju också momsavdraget mitt.....

När kom de nya regler som refereras tidigare i denna tråd??

Om det är så att mitt namn måste stå på varenda kvitto, så åker jag dit. Den regeln tror jag inte att man går efter så hårt.

Jag har inte företag och köpe allt mitt kontant som privatperson !
Alla säger jämnt.. starta företag så får du dra moms.. det blir mkt billigare att köpa in saker mm.
För några dagar sedan hjälpte jag en kille att sätta upp en Philips Plasma TV 42" för 48.000Kr. Då denna var köpt på företaget men han köpte den för att ha i sitt hem.. tot betalade han 30.000:- Fuk så de skriker om det ? .. Han log och sa vem fan betalar 48.000 privat för en TV Så det här som cirkulerar hela tiden att starta företag så kan man få köpa sina prylar mkt billigare är väl inte helt rätt om man sköter det på de sätt som är tänkt.

Som jag fattat det så måsta företaget som köper in en produkt också betala in 25% moms men är avdragsgill.

  • Medlem
  • 2005-01-06 12:44
Ursprungligen av motif:

Jag har inte företag och köpe allt mitt kontant som privatperson !
Alla säger jämnt.. starta företag så får du dra moms.. det blir mkt billigare att köpa in saker mm.
För några dagar sedan hjälpte jag en kille att sätta upp en Philips Plasma TV 42" för 48.000Kr. Då denna var köpt på företaget men han köpte den för att ha i sitt hem.. tot betalade han 30.000:- Fuk så de skriker om det ?

Visst är det fusk - om du inte använder det du köper i rörelsen får du inte heller dra av det. Och om du anses ha större nytta av det privat än i rörelsen kan skattemyndigheten ha synpunkter.

Och visst åker firmor dit ibland. En tidigare arbetsgivare (ett stort företag) åkte dit på att möbler som var inköpta till firman hade levererats till en av grundarnas hemadress. Så bara för att man har ett företag kan man inte gå och köpa vad man vill hur som helst.

Varans avsikt

Jag har fått förklarat för mig att det kan finnas situationer där det är OK att dra av moms.

Om en privatperson går och köper en televäxel för 200000kr (inkl moms) och sedan säljer den till ett företag för samma summa (dvs han skulle aldrig sälja den för 150000kr för då gör han förlustaffär), då kan företaget dra av moms. Enligt vad jag fått lära mig så förutsätter detta även att varan är av en sådan karaktär att den inte är avsedd för bruk av privatperson. Vem har en televäxel för 200000kr hemma? (ok, om någon har det så behöver ni inte kommentera...)

Det verkar som vissa personer i den här tråden tror att privatpersonen säljer till företaget till -25% av priset. Vilken privatperson skulle göra det? De tänker inte i termer av ingående och utgående moms, utan snarare skulle de skulle ALDRIG sälja varan till -25% bara för att företaget vill det.

Det här kallas för att varan är "skattebesudlad" eller något liknande (minns inte den exakta termen), har någon annan hört begreppet förut? Ett typexempel på detta är när en privatperson köper en pick-up Chevrolet som privatperson av en bilhandlare. Detta är en bil som är intressant för företagare. När privatpersonen köpt bilen som betalar han moms. Ifall privatpersonen senare vill sälja bilen så har han svårt att hitta köpare för att endast privatpersoner kommer vilja betala vad han begär (nypris inkl moms minus slitage, värdeminskning osv). Företagen har alltså gått miste om att dra av momsen pga att bilen är skattebesudlad.

PS. För övrigt tycker jag att det här är HÖGST relevant för företagare, och att någon admin INTE ska stänga tråden. Det är relevant för att vi ska få veta vad som är OK och vad som inte är det. Och hade jag råd att alltid anlita en jurist, så hade jag gjort det, men under tiden så tar jag gärna hobby-råd från andra personer som varit i samma situation.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-06 15:13
Ursprungligen av elements:

Jag har fått förklarat för mig att det kan finnas situationer där det är OK att dra av moms.

Om en privatperson går och köper en televäxel för 200000kr (inkl moms) och sedan säljer den till ett företag för samma summa (dvs han skulle aldrig sälja den för 150000kr för då gör han förlustaffär), då kan företaget dra av moms. Enligt vad jag fått lära mig så förutsätter detta även att varan är av en sådan karaktär att den inte är avsedd för bruk av privatperson. Vem har en televäxel för 200000kr hemma? (ok, om någon har det så behöver ni inte kommentera...)

Det verkar som vissa personer i den här tråden tror att privatpersonen säljer till företaget till -25% av priset. Vilken privatperson skulle göra det? De tänker inte i termer av ingående och utgående moms, utan snarare skulle de skulle ALDRIG sälja varan till -25% bara för att företaget vill det.

Det här kallas för att varan är "skattebesudlad" eller något liknande (minns inte den exakta termen), har någon annan hört begreppet förut? Ett typexempel på detta är när en privatperson köper en pick-up Chevrolet som privatperson av en bilhandlare. Detta är en bil som är intressant för företagare. När privatpersonen köpt bilen som betalar han moms. Ifall privatpersonen senare vill sälja bilen så har han svårt att hitta köpare för att endast privatpersoner kommer vilja betala vad han begär (nypris inkl moms minus slitage, värdeminskning osv). Företagen har alltså gått miste om att dra av momsen pga att bilen är skattebesudlad.

PS. För övrigt tycker jag att det här är HÖGST relevant för företagare, och att någon admin INTE ska stänga tråden. Det är relevant för att vi ska få veta vad som är OK och vad som inte är det. Och hade jag råd att alltid anlita en jurist, så hade jag gjort det, men under tiden så tar jag gärna hobby-råd från andra personer som varit i samma situation.

möjligen momssmittad du letar efter
mvh

  • Medlem
  • 2005-01-06 17:27
Ursprungligen av elements:

Jag har fått förklarat för mig att det kan finnas situationer där det är OK att dra av moms.

Om en privatperson går och köper en televäxel för 200000kr (inkl moms) och sedan säljer den till ett företag för samma summa (dvs han skulle aldrig sälja den för 150000kr för då gör han förlustaffär), då kan företaget dra av moms. Enligt vad jag fått lära mig så förutsätter detta även att varan är av en sådan karaktär att den inte är avsedd för bruk av privatperson. Vem har en televäxel för 200000kr hemma? (ok, om någon har det så behöver ni inte kommentera...)

Det verkar som vissa personer i den här tråden tror att privatpersonen säljer till företaget till -25% av priset. Vilken privatperson skulle göra det? De tänker inte i termer av ingående och utgående moms, utan snarare skulle de skulle ALDRIG sälja varan till -25% bara för att företaget vill det.

Det verkar ju onekligen korkat att sälja till ett företag till -25%. Men å andra sidan har jag svårt att tänka mej att någon skulle vilja gå omkring och köpa in saker som privatperson för att sedan sälja dem vidare till företag. :rolleyes:

Samtidigt bör man också tänka på att den främsta anledningen till att köpa in något till företaget INTE är att kunna dra av momsen. Om jag skulle vilja köpa en telefonväxel för 16000 plus moms vore jag väl dum om jag köpte den för 20000 av en privatperson. Om jag däremot skulle få köpa den för 15000 av en privatperson vore det en annan femma. Visserligen får jag ingen moms att kvitta, men jag skulle ju spara en tusenlapp.

Tack och sorry

Inte visste jag att en fråga om ett kvitto kunde reta upp folk så och att det dessutom under en rubrik som lyder "Företagande" (där för övrig en annan rubrik är "Köp och Sälj" man inte får fråga om moms på begagnade datorer.

Och nej, jag har inte tänkt att skattefuska. Det är därför jag undrar. Just för att undvika att göra något fel.

Tack alla som velat besvara frågan. (Som så långt jag kan tyda inte har något riktigt svar, med tanke på att vissa säger att det är olagligt och andra att de dragit kvitton med någon annans namn på...)

Chris

  • Medlem
  • 2005-01-06 19:43
Ursprungligen av krillekrokodil:

Tack alla som velat besvara frågan. (Som så långt jag kan tyda inte har något riktigt svar, med tanke på att vissa säger att det är olagligt och andra att de dragit kvitton med någon annans namn på...)

Det bästa svaret är väl "hör med din/en revisor". Och eftersom jag inte är någon revisor själv är det möjligt att denna sammanfattning inte stämmer helt, men jag fattar att det fungerar ungefär så här:
- Om prylen är alldeles ny och privatpersonen säljer den för samma pris som han/hon har gett för den, så borde det vara OK att göra som det föreslogs i inlägg 2 - använd originalkvittot och ändra uppgifterna.
- Om personen själv har använt prylen ett tag, eller vill ha ett annat pris än det som han/hon gav från början får du inte dra momsen.
- Om du inte har tänkt använda prylen i företaget får du inte ens ta upp kostnaden i bokföringen och därmed inte heller dra av momsen. Om du gör det ändå är det skattebrott.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-01-06 17:03
Ursprungligen av motif:

Jag har inte företag och köpe allt mitt kontant som privatperson !
Alla säger jämnt.. starta företag så får du dra moms.. det blir mkt billigare att köpa in saker mm.
För några dagar sedan hjälpte jag en kille att sätta upp en Philips Plasma TV 42" för 48.000Kr. Då denna var köpt på företaget men han köpte den för att ha i sitt hem.. tot betalade han 30.000:- Fuk så de skriker om det ? .. Han log och sa vem fan betalar 48.000 privat för en TV Så det här som cirkulerar hela tiden att starta företag så kan man få köpa sina prylar mkt billigare är väl inte helt rätt om man sköter det på de sätt som är tänkt.

Som jag fattat det så måsta företaget som köper in en produkt också betala in 25% moms men är avdragsgill.

Detta är bokföringsbrott!!

Ursprungligen av motif:

Jag har inte företag och köpe allt mitt kontant som privatperson !
Alla säger jämnt.. starta företag så får du dra moms.. det blir mkt billigare att köpa in saker mm.
För några dagar sedan hjälpte jag en kille att sätta upp en Philips Plasma TV 42" för 48.000Kr. Då denna var köpt på företaget men han köpte den för att ha i sitt hem.. tot betalade han 30.000:- Fuk så de skriker om det ? .. Han log och sa vem fan betalar 48.000 privat för en TV Så det här som cirkulerar hela tiden att starta företag så kan man få köpa sina prylar mkt billigare är väl inte helt rätt om man sköter det på de sätt som är tänkt.

Som jag fattat det så måsta företaget som köper in en produkt också betala in 25% moms men är avdragsgill.

Bra artikel om hur småföretagare kan sköta sitt privata shoppande (till skillnad mot oss som är anställda) : http://www.etc.se/radikala/templates/template_89.asp?number=36575

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-01-07 12:17
Ursprungligen av Johannes:

Bra artikel om hur småföretagare kan sköta sitt privata shoppande (till skillnad mot oss som är anställda) : http://www.etc.se/radikala/templates/template_89.asp?number=36575

En riktig skitartikel om du frågar mig. Skriven för att underblåsa avundsjuka och missunnsamhet samtidigt som den drar alla företagare över en kam. Jag känner mig kränkt. Samma resonemag mot andra "folkgrupper" eller intressegrupper skulle framkalla gallskrik. Men i Sverige har det i flera decennier varit legitimt att kasta skit på företagare. Jag trodde dock att ett trendbrott kunde skönjas.

Själv har jag många i den perifera bekantskapskretsen som i bland hör av sig just för att sätta sig på firma för att kunna dra av en plasma eller liknande. Jag avråder alltid. Det är inte värt besväret ens om man lyckas få igenom avdraget., De flesta har ytterst vag uppfattning om vad det innebär att driva firma. MEN ATT JÄMSTÄLLA DESSA SKOJARE OCH LYCKSÖKARE MED FÖRETAGARE I GEMEN ÄR KRÄNKANDE. Själv tycker jag att en definitiv gräns går när någon har anställt någon annan. Då är man definitivt en företagare som skall ha all respekt. Men givetvis finns det tusentals seriösa enmansföretagare också!

Sedan; angående moms på inköpta begagnade varor - man använder sig av marginalbeskattning. Om en bilhandlare köper in en bil för 100.000 av en privatperson och säjer den för 125.000, så är 5.000 moms på den nya priset, d v s 20% av påslaget 25.000.

(PS momssatsen 25% = 20% av bruttopriset, många kan inte räkna procent)

Bevaka tråden