Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Montera ny dvd i G4 dual MDD

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har en G4 dual MDD 1 Ghz från 2002. Ska sätta in en Pioneer 108, men vet inte om jag ska byta ut eller sätta in den under den som redan sitter i som är en 104.

Vad tycker ni? är det ngn idé att ha kvar den gamla?

Bra att ha om man vill kopiera disk till disk.
Bygla på rätt sätt bara.

Försökt hitta info på apples hemsida hur man sätter in en till. Hittade hur man ersätter en optisk enhet, och den får ju duga för insättningen, det ska jag klara av. Men sen då? Ska jag ha den nya som master och den andre som slav? Eller andra alternativet "Using Cable Selected function"?

När jag trycker ut släden ska den nya komma ut, sen alt är det väl för att få ut slaven.

Senast redigerat 2005-01-05 18:16

Jag tycker cable select är bekvämt. Man slipper tänka, dessutom verkar nya hårddiskar alltid ha CS som förvalt. (Iaf seagate).

Om du har i både har du möjligheten att kopiera en CD eller DVD direkt, utan mellanllagring på HD. Praktiskt, men det kan bli lite varmare inuti chassit. Fläkten som sitter mittemot, på dörren, får väl jobba lite mer, men eftersom du säkert nästan aldrig använder båda samtidigt så lär du inte märka av det.

Själv har jag både original-superdriven och en av mig inmonterad CD-R/W samtidigt. Ingen skillnad från tidigare, tycker jag.

Som du säger så är det alt + eject som gäller för att skjuta ut den nedre enheten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-05 20:43

Jag har aldrig bytt drive i en MDD, men på nästan samtliga andra modeller av PM.
Det brukar gå väldigt enkelt.

Jag är dock ganska säker på att du måste pilla bort fronten på slägen på den nya dvd-brännaren, detta ska gå att göra enkelt och utan att ha sönder den (så att man kan sätta tillbaka den om man skulle vilja det nån gång).

Nu har jag satt i dvd-brännaren i G4:an och precis satt på datorn. Det ser ut att funka fint. Kollade dock i "Om den här datorn", och där står det att den inte stöds för skivbränning. Provade att sätta i en tom skiva i den nya och toast hoppade igång. Så det borde ju funka. Läst i en tråd här på 99mac att 108 stöds av i-programmen än. Men att det kommer en uppdatering under våren. Bränner iofs inte i iDvd så ofta. Klarar mig nog ett tag till.

Ljuden på slädarna är inte direkt lika. Nya låter mer. Skulle ta loss skivan jag lade där. Då finns det två plastbitar som går över skivans kant lite. Fastnade lite när jag skulle ta ut den. De går att ta bort och gjorde så. Inget jag kommer ångra? Det finns ingen sådan på 104:an.

  • Medlem
  • Mark
  • 2005-01-06 00:12

Kolla här om du kan hitta intressant information på din kombination.
http://forums.xlr8yourmac.com/drivedb/search.drivedb.lasso

/c

Prova med att vända på byglingen, d v s master och slave.
Vet att det var nåt krux med det på nån modell av MDD.

Jag satte in dem som cable select, och det funkar fint. Nu kan jag iaf bränna med 2x med de dvd-skivor jag har tills jag skaffar snabbare skivor.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-01-07 06:46

Jag har nyss bytt ut min LG GCC-4520B (DVD/CD-RW) mot en LG GSA-4160B (DVD±RW(RAM)/CD-RW), för att i-programmen ska funka så måste jag köra PatchBurn3 för att fixa till en profil, sen funkar det.

Jag har Toast 6.0.7 som krävs för dubbellagerskivor. Jag köpte några stycken Traxdata DVD-R 8x som fanns på Clasohlson, toast känner bara igen skivorna som 4x och när jag har bränt så klarar varken Apples DVD-Spelare eller VLC av skivorna. Men det funkar i min DVD-spelare (modell Euroline).

Ska testa några andra märken.

Intressant är att Traxdatas 4x går utmärkt.

EDIT:
Och traxdata DVD+R DL (DualLayer) 2.4x gick utmärkt.

Senast redigerat 2005-01-08 20:52

Det låter inte bra att man måste hitta vissa skivor för det ska funka. Har några Maxell köpta på Ullared som bränner i 2x och de funkar kolla på i VLC med den nya 108:an. Hittar jag några bra skivor som funkar bränna högre och sen se på så berättar jag det här.

1
Bevaka tråden