Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min PowerBook vittrar sönder!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nja, okej något överdrivet då, men hursomhelst så har aluminiumytan börjat bli porös.

Jag kör praktiskt taget aldrig med mus, utan enbart med styrplatta och där jag håller händerna har metallen börjat bli porös.

Jag gissar att det beror på fukt och annat som man har på händerna, och ändå har jag inte någon handsvett att tala om.

Är det fler än jag som sett det här fenomenet? Vad gör ni i så fall åt det?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 09:35

Inte undra på att dina inlägg är lite aggresiva ibland när dina händer till och med angriper eloxerad aluminium

Eftersom det knappast går eloxera om ytan och det tar tid innan ett naturligt oxidskikt spapats (som du dessutom antagligen komemr slita bort ganska snart) så kanske lite bilvax på aktuell yta kunde vara något?
(Kan ge lite vitaktig flammighet, men borde ge ett hyfsat skydd.)

Vis av skadan från min första TiBook som praktiskt taget ruttnade bort kör jag med externt t-bord och mus på min nya AluBook. När den är med på resa så kör jag med det som är inbyggt.
Ti-Bookarna var skandalöst dåliga när det gäller hållbarhet, det flagnade färg och metallen sprack och gångjärnen gick av o s v .

  • Medlem
  • 2005-01-05 09:49

Märkligt. Min ser ut precis som när jag packade upp den. Ingen skillnad alls på någon del av datorn. Jag har sällan externt tangentbord, men låter iofs inte händerna ligga och vila så mycket på datorn.

Vad menar du med porös? Börjar den luckras upp och korva sig i ytskiktet?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 10:14
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nja, okej något överdrivet då, men hursomhelst så har aluminiumytan börjat bli porös.

Jag kör praktiskt taget aldrig med mus, utan enbart med styrplatta och där jag håller händerna har metallen börjat bli porös.

Jag gissar att det beror på fukt och annat som man har på händerna, och ändå har jag inte någon handsvett att tala om.

Är det fler än jag som sett det här fenomenet? Vad gör ni i så fall åt det?

Har du en Titan-Powerbook är det färgen som flagnar. Vissa personer inkl. mig själv avsöndrar tydligen mer feta ämnen än andra. Dessa feta ämnen löser sedan upp lackskiktet på karmen till TiBook:en
Sitter däremot med med AluBook, skall du nog hålla dig från folk och absolut inte vidröra någon medmänniska...alternativ söka till nästa inspelning av X-Men

Nu har jag googlat runt lite, det är ganska många som har problemet. Det är tydligen någon reaktion som blir om man är lite basisk. Det finns en bra bild på hur det ser på:

http://members.rennlist.com/nickdtm/powerbookfinish.jpg

Jag har bara lite än, men å andra sidan så är min pb bara några måndader gammal så det lär ju bli mycket värre.

Som tur är så har en otroligt olycksdrabbad kille (vars bilder jag inte ens vill posta, för de ser helt sjuka ut fått det fixat på garantin. Så när det börjar närma sig garantitidens slut får man väl kontakta Apple då

  • Medlem
  • 2005-01-05 10:56

Så länge det inte påverkar funktionen tycker jag inte att det är något större problem. Patina kallas det. Karaktär.

Jovisst, men det är väl som med rynkor och andra ålderstecken att man inte vill ha dem i förtid - fasen burken är ju bara tre månader.

Ska undersöka lite om det kan finnas någon bra plastfilm eller liknande

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ska undersöka lite om det kan finnas någon bra plastfilm eller liknande

Gummihandskar?

Skämt åsido - min PB är snart ett år och är relativt intakt. Min sambo och jag använder dock extern mus när vi kan.

Ursprungligen av Mig själv:

Min sambo och jag använder dock extern mus när vi kan.

Hur lät det egentligen ... :eek:

  • Medlem
  • 2005-01-05 11:37

Dra en damstrumpa över hela datorn, kanske? Med lite tur får man superfärger också... eller kanske svartvitt.

Ursprungligen av stfm:

Dra en damstrumpa över hela datorn, kanske? Med lite tur får man superfärger också... eller kanske svartvitt.

Om damen i fråga drar över den personligen så tycker jag det låter som rena högvinsten

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-05 11:54

Vår äldtse PB Titan - den utan CD brännare ser bara ut som den fått ”patina” speciellt på styrplattan - den nyare har inte en enda mysko detalj.

Vad man vet är att vissa mediciner - så som blodtryckstabletter kan göra att en kropp utsöndrar ”saker” som påverkar tex läder kraftigt - lädret torkar sönder tex....

1
Bevaka tråden