Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska man stänga av sin powerbook?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag och en kollega diskuterade huruvida det var bra eller dåligt att stänga av sin powerbook varje dag. Jag blev lite förvånad när han sa att han aldrig stände av datorn, även när han hade den i väskan. Så min fråga är - vad mår datorn bäst av - på/av, på/på. Är viloläget synonymt med att datorn står helt still eller roterar hårddisken då och då?

//martin

Viloläge när man inte använder den är bäst. Även under transport. Hårddisken är parkerad och skärmen släckt. Det går bara åt den ström som behövs för att hålla kvar det du gjorde sist i arbetsminnet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-05 12:27
Ursprungligen av Nurell:

Viloläge när man inte använder den är bäst. Även under transport. Hårddisken är parkerad och skärmen släckt.

Gäller det även när man cyklar och det är minusgrader ute? Jag stänger alltid av min före transport då jag är lite nojig på den punkten.

Ursprungligen av tjogin:

Gäller det även när man cyklar och det är minusgrader ute? Jag stänger alltid av min före transport då jag är lite nojig på den punkten.

Nej, cyklar man i minusgrader så spinner disken på högvarv i ryggan, men aldrig annars.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 12:37

Men om jag har datorn på huvudet och går baklänges samtidigt som jag sjunger "sommartider, hej hej" på koala-språket, borde jag stänga av datorn då?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-05 16:06
Ursprungligen av Nurell:

Nej, cyklar man i minusgrader så spinner disken på högvarv i ryggan, men aldrig annars.:D

Jag anar en viss sarkasm... Menar du att kyla inte överhuvudtaget påverkar datorn, eller vadå?

- PowerBook Computers: How Cold Temperatures Affect Them

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 17:16
Ursprungligen av tjogin:

Jag anar en viss sarkasm... Menar du att kyla inte överhuvudtaget påverkar datorn, eller vadå?

- PowerBook Computers: How Cold Temperatures Affect Them

Ett:
Såg du något som gjorde någon skillnad mellan att ha datorn avstängd och i vila?

Två:
Taggen <meta value="CREATION_DATE" content="Tuesday, May 6, 1997"> är väl inte ointressant?

Ursprungligen av tjogin:

Jag anar en viss sarkasm... Menar du att kyla inte överhuvudtaget påverkar datorn, eller vadå?

- PowerBook Computers: How Cold Temperatures Affect Them

Nej, jag var inte sarkastisk. Tyckte bara att det var en konstig fråga, därför fick du ett konstigt svar.
Din Mac hinner väl inte bli 40 grader kall om du cyklar med den i en ryggsäck en stund?
Kör med vila du och lita på gubbarna här.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-05 18:56
Ursprungligen av Nurell:

Nej, jag var inte sarkastisk. Tyckte bara att det var en konstig fråga, därför fick du ett konstigt svar. Din Mac hinner väl inte bli 40 grader kall om du cyklar med den i en ryggsäck en stund?
Kör med vila du och lita på gubbarna här.

Jag vet inte, det var därför jag frågade. PB:n hinner inte bli hela 40 grader kall, men säkert så kall som det är utomhus, -10 grader i vissa fall t.ex.. Man ska väl inte sätta på en dator som är kall p.g.a. risk att skada hårddisken, har jag för mig att jag har läst?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 19:03

Hur är det med batteriet? Det tar inte stryk av att få ström genom sig hela tiden? Minns att man förr kunde köpa tomma batteripack till bärbara för bruk när datorn var kopplad till elnätet för att inte batteriet skulle bli sämre. Men det kanske bara var förr? Eller gick jag på en skröna redan då?

Iaf märker jag att min (sällan avslagna) tänkpadda har sämre batteri nu än när jag köpte den trots att jag aldrig använder batteriet.

/Y

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 19:31

Datorns "power manager" söker se till att batteriet inte föråldras i förtid, t ex genom att inte påbörja laddning innan kapaciteten understiger 95% (vilket om man inte vet det kan upplevas som märkligt).

Batterier slits dock alltid mer eller mindre, ett par orsaker till batterislitage är följande:

1) Tiden - batteriet tappar kapacitet oavsett om det används eller inte, det är alltså egentligen en färskvara.

2) Värme - Ju varmare - desto mer slitage. Detta skulle kunna vara en orsak till att man ev kan vinna lite på att ta ur batteriet när det inte används. En dator har ju tendens att bli relativt varm vilket också smittar av sig på batteriet.

3) Att laddas ur - Usch och få för ett Li-ion-batteri. Bättre att påbörja laddning innan batteriet är helt utdraget. Däremot kan man ju tjäna på att kalibrera batteriet en gång i månaden eller så för att få rätt status i indikatorn.

4) Att toppladdas - Usch och fy för ett Li-ion-batteri. Men här griper som sagt datorns Power manager in och ser till att detta undviks så mycket som möjligt.

Titta gärna på apples sidor om batterier också, sök runt lite på apple.com eller apple.se så hittar ni dem.

Ursprungligen av Yozzi:

Hur är det med batteriet? Det tar inte stryk av att få ström genom sig hela tiden? Minns att man förr kunde köpa tomma batteripack till bärbara för bruk när datorn var kopplad till elnätet för att inte batteriet skulle bli sämre. Men det kanske bara var förr? Eller gick jag på en skröna redan då?

Just frågan om batteriskötsel har varit uppe en miljard gånger på det här forumet så jag svarar lite kortfattat, men batteriet ska helst plockas ur om man bara kör från elnätet under längre perioder. Förvara isf batteriet i kylskåpet med ca. 40% laddning, men se upp för kondens och undvik minusgrader.

Ursprungligen av Yozzi:

Hur är det med batteriet? Det tar inte stryk av att få ström genom sig hela tiden? Minns att man förr kunde köpa tomma batteripack till bärbara för bruk när datorn var kopplad till elnätet för att inte batteriet skulle bli sämre. Men det kanske bara var förr? Eller gick jag på en skröna redan då?

Iaf märker jag att min (sällan avslagna) tänkpadda har sämre batteri nu än när jag köpte den trots att jag aldrig använder batteriet.

/Y

Nog måste det vara så att batteriet tar mer eller mindre stryk av att sitta i mycket när man kör med sladd, utan att på något sätt vara expert på batterier. Och med alla dessa värdelösa tillbehör har jag också undrat varför ingen (såvitt jag vet) tagit fram en batteridummy. I synnerhet till ibook 12 där batteriet sitter i hörnet och datorn "haltar" (vinglar, inte står plant) om det inte sitter i.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-06 11:22

Jag har en del, ganska sällan förekommande, problem med mitt iBook-batteri (drygt ett år gammalt). Efter en hel del trixande brukar jag få igång batteriet som:

ibland slutar ladda
ibland aldrig slutar ladda
ibland inte slutar beräkna "återstående tid tills fulladdat"
ibland inte går att ladda (datorn tror att batteriet är sönder)

De verktyg jag använder för att doktorera batteriet är:
VST:s externa laddare för gamla iBook-batteriet (hittade jag på eBay billigt)
XBattery
BatteryAmnesia (Kräver uppstart i OS 9 för att fungera)

(kör dasslock)

XBattery och BatteryAmnesia finns på www.kezer.net

Senast redigerat 2005-01-06 11:41
  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-01-05 11:27

Jag har inte stängt av min Powerbook sedan 1998 med undantag för då jag kasserat en gammal/uppgraderat minne eller av någon anledning tagit ur batteriet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 11:32

Varför skulle man stänga av en dator som stödjer vila? Det är bara att stänga locket.

Ursprungligen av Dunderklumpen:

Jag och en kollega diskuterade huruvida det var bra eller dåligt att stänga av sin powerbook varje dag. Jag blev lite förvånad när han sa att han aldrig stände av datorn, även när han hade den i väskan.

I en likadan diskussion för iBook är folk rätt överens om att man använder vila: Packa ner den när den sover?

Ursprungligen av Dunderklumpen:

Så min fråga är - vad mår datorn bäst av - på/av, på/på. Är viloläget synonymt med att datorn står helt still eller roterar hårddisken då och då?

Helt stilla så vitt jag vet. Det ligger bara en liten ström till ram-minnet så att informationen där inte ska försvinna.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-05 12:30

Jag stänger inte av en enda dator om jag inte måste - gäller även då stationära.

...men glöm inte att även Mac OS X mår bra av en omstart då och då. Jag fick nyligen ett samtal från en förtvivlad vän som trodde hennes iBook var helt paj. I princip ingenting fungerade. Hon hade *aldrig* startat om sin iBook! Efter en omstart var datorn förstås som ny igen.

En bra grej är ju att reparera skivbehörigheterna ibland också. Ett köra Cocktail eller liknande.

Ursprungligen av TZW:

...men glöm inte att även Mac OS X mår bra av en omstart då och då. Jag fick nyligen ett samtal från en förtvivlad vän som trodde hennes iBook var helt paj. I princip ingenting fungerade. Hon hade *aldrig* startat om sin iBook! Efter en omstart var datorn förstås som ny igen.

Jo, omstarter gör jag lite då och då, främst för att frigöra diskutrymmet som är lite tajt emellanåt. Men stänger av, det gör jag i princip aldrig. Oavsett om jag cyklar, promenerar eller flyger. Oavsett om det är plus eller minus 30 grader.

Jag tror vi alla är överens om att omstarter är synonymt med problemlösning. Men att stänga av datorn då du slutar jobba är bara bortkastad tid. Precis som påpekat så är det bara ström till RAM-minnet som ligger på.

Jag glömmer dock lätt bort att boota om den, det brukar man upptäcka efter en månad automatiskt iofs. Inte ett enda program fungerade bra en dag för någon månad sedan, körde tillslut uptime och upptäckte att jag inte bootat om den på 39 dagar. Efter relativt hårt användande så tyckte inte OS X om det. Go figure.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-05 16:03

Är det inga problem att bara låta iMac gå i vila hela tiden (skäms för sin dumma fråga! )

/Adzam 1

"Jag och en kollega diskuterade huruvida det var bra eller dåligt att stänga av sin powerbook varje dag."
Satan också - jag slog vad om en femhundring....

Nu kommer min dator gå hela tiden vilket känns otroligt skönt då den tar fem minuter att starta upp... det är värt 500 spänn det!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-05 19:46

Har inte läst hela tråden, men jag slår bara ihop locket. Fungerar 71 av 76 gånger. Återstående 5 genererar en "hard reset". Jag låter hela tiden strömkabeln sitta i, tror att det påverkar batteriet i negativ rikting. Har ungefär 2 timmar drift på min PB med batteri (drygt ett år gammal).

Finns det ingen Mac-motsvarighets till Windows hibernation (viloläge), dvs att datorn sparar allting på hårddisken och drar således ingen ström alls? Slöare än vanligt vänteläge, men det är ju rätt trevligt om man reser långt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-03-08 11:53

Jag är nybliven ägare av en 17" Powerbook.
Alla verkar tycka att det "räcker" med att ha den i viloläge. Frågan som dyker upp i mitt huvud är: Är det bättre att ha den i viloläge än att stänga av den? Sliter man mer på datorn/batteriet om man startar och stänger av ofta?
Kanske finns det någon rekommendation på max antal uppstarter/dag eller /vecka?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-08 12:02
Ursprungligen av Lundmark:

Finns det ingen Mac-motsvarighets till Windows hibernation (viloläge), dvs att datorn sparar allting på hårddisken och drar således ingen ström alls? Slöare än vanligt vänteläge, men det är ju rätt trevligt om man reser långt.

Den där funktionen är ju ondskefull! Ställer bara till problem på mina PCs iaf.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2005-03-10 19:45

I handboken till min iMac G5 står det att om man ska gå ifrån datorn i ett par dagar eller mindre, bör man välja att sätta datorn i Vila. Ska man vara borta längre bör man istället stänga av den. Men jag brukar alltid stänga av den när jag använt klart den, även om det går mindre än ett dygn innan jag använder den igen.

Men drar datorn ingen ström alls i Vila, eller hur är det? Blir livslängden kortare / längre om man sätter den i vila vs. stänga av den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-10 19:57

Förstår inte alla som envist håller på och stänger av datorn.

Detta är fakta:

Mac OS X och dagens Macar är byggda för att i princip aldrig stängas av. För att spara ström och komponenter i viss mån bör man dock sätta datorn i vila när den inte används. Gäller samtliga datorer, både stationära och bärbara.

Det som händer när datorn sätts i vila är att datorn stängs av sånär som att innehållet i RAM-minnet bevaras. När datorn åter igen väcks går det därför att direkt fortsätta i det läget som den var i innan datorn gick ned i vila.

Ev. Livslängd på komponenter torde vara något längre med att sätta datorn i vila framför att stänga av densamma. Detta pga att uppstart är en relativt omständlig procedur där t ex HDn får arbeta ganska hårt.

Om man inte ska använda datorn under en längre tid kan det dock vara värt att stänga av den, just pga att den i vila drar LITE ström.

SÅ SLUTA STÄNG AV DATORN, låt våra vänner på den andra sidan syssla med sådant istället.

Bevaka tråden