Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

openbsd på powerbook

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-02 08:13

Vet inte om detta är rätt ställe att fråga om detta, men jag prövar. Jag har efter att fått en hårdvarufel som gör att grafiken inte fungerat besämt mig för att inte köra grafik på min tibook. Har tänkt att använda den som dels brandvägg och för att låta processorn jobba med en med statistikprogram som R, och en del andra processorkrävande uppgifter. Nu har jag installerat openbsd, och undrar hur man ska gå till väga rent hårdvarumässigt för att sätta upp datorn som brandvägg, måste jag ha två nätverkskort eller kan man nyttja nätverkskort i ena riktningen och airport i andra ( om det nu fungerar under openbsd ).
Tips någon ?

/thomas

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-11-02 10:29

Rent hårdvarumässigt behöver du två nätverksinterface (eller fler) för att få den att agera brandvägg.
Nu är jag inte särskillt hemma alls på OpenBSD, men iallafall under Linux så funkar Airport-korten (dock ej Airport Extreme), så det borde funka under OpenBSD också tycker jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-04 23:54

Nu har jag funderat på att skippa mitt inbyggda airport kort som ett nätverksinterface och istället installera ytterliggare ett ethernet kort, och undrar då om ngn vet hur detta enklast låter sig göras

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-05 09:20

i värsta fall kan du ju alltid koppla fler adresser till ett fysiskt interface/skapa virutella interface och routa mellan dessa.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-05 15:59
Ursprungligen av rAWTAZ:

i värsta fall kan du ju alltid koppla fler adresser till ett fysiskt interface/skapa virutella interface och routa mellan dessa.

Det känns som om hela idén med en brandvägg försvinner då liksom...

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-24 20:13
Ursprungligen av nillon:

Det känns som om hela idén med en brandvägg försvinner då liksom...

Är inte på något större diskussionshumör, men på vilket sätt då menar du? Sen när kan man inte filtrera paket på virtuella interface?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-05 10:01
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-05 10:43

Och rent hårdvarumässigt vilken typ av ethernet kort är enklast att använda om man vill installera dubbla kort på en powerbook

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 12:56

Kolla här för att se vilken hårdvara som supportas innan du handlar nytt ethernet kort.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-12 01:03

Är det ngn som vet om det finns ett pcmcia ethernet kort som fungerar under openbsd på en powerbook, eller om det skulle gå att få en usb ethernet att fungera?
Känns lite osm jag vandrar runt i cirklar, antagligen mest okunskap??

nu talar jag i eget intresse (eftersom sajten är min) men du borde surfa över till www.openstep.se och fråga runt på forumet där. Många kör Openstep på notebooks där.

1
Bevaka tråden