Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera till 128MB Vram i efterhand?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet ifall man kan uppgradera sin PB 15" 1,5GHz från 64MB VRAM till 128MB VRAM? Fick inte välja 128 när jag köpte,,,=O(

Senast redigerat 2004-05-23 23:01

Det kräver nog tyvärr kraftiga ingrepp i moderkortet med lödning och sånt. Går nog, men apple gör det knappast.

Det går inte.

Vissa ÅF säljer med både 64 MB och 128 MB.

Det är två helt olika moderkort för 64MB och 128MB-modellen, så ett byte är tyvärr inte genomförbart som jag förstår det.

  • Medlem
  • 2004-05-23 23:52

Har du nyss köpt din dator?
kontakta då dem du köpte den av och fråga om du kan få byta dator, det finns en liten chans

128MB finns endast ifrån AppleStore och återförsäljare som köper sina maskiner specialkonfigurerade ifrån Apple (direktköpande åf).

Den Powerbook G4 1.5GHz som finns i vanliga butiker har endast 64MB grafikminne.
Om jag får gissa är det ingen skillnad i prestanda på maskinerna överhuvudtaget

Ursprungligen av Björnström:

128MB finns endast ifrån AppleStore och återförsäljare som köper sina maskiner specialkonfigurerade ifrån Apple (direktköpande åf).

Den Powerbook G4 1.5GHz som finns i vanliga butiker har endast 64MB grafikminne.
Om jag får gissa är det ingen skillnad i prestanda på maskinerna överhuvudtaget

Jag köpte den i USA på en AppleStore och dom sa att det gick men jag började tvivla. Känner sig lite lurad faktiskt...

  • Medlem
  • 2004-05-25 15:40

Det är nog inte så ofta man behöver 128MB grafikminne, men skillnaden i pris är ju försumbar så jag slog till på det... jag tycker inte att du ska lida över ditt val.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-02 07:56

Är det någon som har erfarenhet av den faktiska skillnaden?

Jag har provat olika kort på PC en gång i tiden och då märkte jag ingen större skillnad på kort som hade tex 64MB jämfört med 32MB. Skillnad är det säkert men kan någon komma med konkreta test?

Q3 FPS brukar vara ett vanligt sätt

lägger nog hellre 1000kr på mer ram...

Detta är bra! http://www.barefeats.com/pb12.html
Det är lätt att dra slutsattsen att 5400-varvare är en självklarhet om man har pengarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-02 15:49

Aha, grymt bra!

Blir ju helt klart till att lägga pengarna på extra ram framför extra VRAM.
5400-varvare var ett av mina krav på den nya datorn sedan tidigare

En hårddisk på 5200rpm är tekniskt sett mer värd priset. Barefeats är ju skitbra

  • Oregistrerad
  • 2005-01-02 21:54

håller med de andra. känndes dumt att inte stoppa i det vid leverans... men så här i efterhand vet jag inte riktigt vad jag ska med det till kör ändå inga krävande applikationer. satsa på mer ram eller några schyssta tillbehör!

  • Medlem
  • 2005-01-03 15:14

I princip alla nya 3D-spel som släpps under 2005 kommer att fungera mkt bättre med 128mb VRAM. Som utvecklare i OpenGL-miljö kan jag bara konstatera att det är riktigt komplicerat att få plats med all grafik i 64mb videominne, och stora kompromisser måste göras (i alla fall när man använder avancerad multitexturing med normal maps och specular maps). Jag köper själv ingen ny laptop förrän det går att få med 256mb videominne (vilket förhoppningsvis lanseras i januari).

Hårddisk kan du alltid byta ut sen. Det är en maskinell förbrukningsvara som jag ser det. RAM-minne kan du köpa när du får råd. Jag tror du hade ångrat dig stort om du skaffat det billigare moderkortet med endast 64mb minne, även om det inte gör någon skillnad i dagens spel för Mac.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 03:10

När jag köpte min pb så kostade 128 mb vram bara 500 kr mer än 64 mb dito så för mig var valet ganska enkelt. Jag har en vän som har 15" ALU Rev. A på 1,25 Ghz, han kan inte köra WOW i full upplösning men det kan bero på att det är ett lite sämre grafikkort också men om man inte ska spela så kvittar de där 64 megabyten.

OT: Vet någon varför apple höjde priset på 128 mb vram egentligen?

  • Medlem
  • 2005-01-05 06:40

Apple sänkte precis priset igen till 460kr inklusive moms för att få datorn med 128mb VRAM. För mig känns det nu lite bisarrt att erbjuda en dator med bakgrundsbelyst tangentbord som standard men med endast 64mb VRAM, när datorn kostar över 20 kkr + moms.

1
Bevaka tråden