Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMacen, bra nog?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-01 03:40

Jag funderar på att köpa en iMac G5 1,8 GHz 20" 1 GB RAM, bör jag vänta och se om det kanske kommer någon ny i januari?
Det jag undrar över är om den kan köra Battlefield 1942 flytande, för det är det enda spel jag spelar.

btw, gott nytt år!

Senast redigerat 2005-01-01 03:53
  • Medlem
  • 2005-01-01 11:46

Ja, ja och sen ja.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-01 12:26

Jag tycker definetivat att du ska slå till!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-01 16:50

Okej, vad har den för portar där bak? DVI ut? TV ut? Analogt ljud?
Något som vore ett plus är om jag kunde visa bilden på en TV.

Egentligen hade jag tänkt köpa en PowerBook först, men jag tänkte att bärbara inte håller lika länge som stationära, och eftersom iMacen är lagom portabel kan jag ändå ta med mig den ganska enkelt om jag ska någonstans.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-01 17:07
Ursprungligen av ptr:

Okej, vad har den för portar där bak? DVI ut? TV ut? Analogt ljud?
Något som vore ett plus är om jag kunde visa bilden på en TV.

Den har en speciell utgång samma som b.la iBook har det finns adaptrar att köpa t.ex för TV-ut (Composit och S-Video.) Den har Analogt (Headphone) och digitalt ljud ut men bara analogt ljud in.
För att kunna ha olika skärmbilder måste man använda Screen Spanning Doctor.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 18:25
Ursprungligen av Kentor:

Den har en speciell utgång samma som b.la iBook har det finns adaptrar att köpa t.ex för TV-ut (Composit och S-Video.) Den har Analogt (Headphone) och digitalt ljud ut men bara analogt ljud in...

Mitt media center ala Cube verkar frysa inne av kostnad och fysiska svårigheter. Hur lång kan Composit alternativ s-video:n vara? Lär bli en 15-20 meter från G5:an till TV:n.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-01 17:34
Ursprungligen av ptr:

Jag funderar på att köpa en iMac G5 1,8 GHz 20" 1 GB RAM, bör jag vänta och se om det kanske kommer någon ny i januari?
Det jag undrar över är om den kan köra Battlefield 1942 flytande, för det är det enda spel jag spelar.

btw, gott nytt år!

Att köpa dator precis före MacWorld Expo är ALDRIG en bra idé om du inte MÅSTE ha datorn nu. KÖP INTE! VÄNTA OCH SE! Du har bara att vinna. Kommer det en bättre modell får du det för samma pengar. Köper du den gamla modellen betalar du mindre för att det alltid blir rea på gamla modeller.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-01 17:54

Å sen när den nya modellen kommit så säger alla att man inte skall köpa den utan vänta på version två utan de där barnsjukdomarna
Och den förra modellen man förväntade sig hitta billigare finns inte att uppbringa över huvud taget…

Skall man lyda alla råd så blir det omöjligt

  • Oregistrerad
  • 2005-01-01 17:56

Hehe.
Tack för alla svar!
Jag tror jag väntar tills efter MacWorld, dessutom måste jag ha lite tid att tänka på om jag ska köpa en PowerMac utan skärm (köpa den på annat ställe) istället, dock är de ju lite större och kostar mer. Har svårt att bestämma mig, men det måste vara under 20 000 utan moms.

Ursprungligen av Pär:

Å sen när den nya modellen kommit så säger alla att man inte skall köpa den utan vänta på version två utan de där barnsjukdomarna
Och den förra modellen man förväntade sig hitta billigare finns inte att uppbringa över huvud taget…

Skall man lyda alla råd så blir det omöjligt

Håller med!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-01 19:34
Ursprungligen av Pär:

Å sen när den nya modellen kommit så säger alla att man inte skall köpa den utan vänta på version två utan de där barnsjukdomarna
Och den förra modellen man förväntade sig hitta billigare finns inte att uppbringa över huvud taget…

Skall man lyda alla råd så blir det omöjligt

Ja, men nu har iMac G5 funnits i en generation och om det kommer en snabbare modell är troligen barnsjukdomarna borta. Sen gör ju Apple ibland små förbättringar av befintliga modeller som mer minne och större hårddisk. Har man väntat så länge kan man vänta 10 dagar till :).

Ursprungligen av ptr:

Hehe.
Tack för alla svar!
Jag tror jag väntar tills efter MacWorld, dessutom måste jag ha lite tid att tänka på om jag ska köpa en PowerMac utan skärm (köpa den på annat ställe) istället, dock är de ju lite större och kostar mer. Har svårt att bestämma mig, men det måste vara under 20 000 utan moms.

Jag tänkte faktiskt föreslå en PM men läste att du ville ha en "bärbar" dator. PM G5 är större men absolut inte dyrare än en iMac G5 20". Vill du ha bättre prestanda generellt och särskilt i Battlefield borde du köpa PM G5 med ett bättre grafikkort. Här är ett alternativ:
PM G5 1,8 GHz/Radeon 9600 XT 128 MB: 13 220:- Apple Store
Philips 190S5FS 19" 160 graders vinkel 16 ms respons: 3 484:- Dustin

PM 19" 16 704:- exkl. moms bättre grafik, andra medföljande program, uppgraderingsbar
iMac 20" 15 996.- exkl. moms större HD, AppleWorks, högtalare, 1 tum större skärm

  • Oregistrerad
  • 2005-01-02 15:30

Homy, det där verkade ganska fint!
Kanske blir en PM istället då.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-02 17:13

Hur är det med VGA-utgång på PowerMac? Kortet verkar bara ha DVI och ADC.

Edit:
Såg visst att det följde med en "DVI to VGA adapter".

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-02 19:16
Ursprungligen av ptr:

Såg visst att det följde med en "DVI to VGA adapter".

Just det!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-02 20:15

Ähum… Battlefield flyter _absolut_ att spela flytande!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-02 20:49
Ursprungligen av Max Wik:

Ähum… Battlefield flyter _absolut_ att spela flytande!

Det säger sig ju självt
Nejmen, jag vill ha det bästa som går för pengarna, iom att det kommer bli min nya workstation.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-04 15:38

KRAFTIGT SÄNKTA PRISER PÅ NÄSTAN ALLT PÅ APPLE STORE

PM G5 1,8 GHz 10 796:- exkl. moms
PM G5 1,8 GHz med värstingkortet Radeon 9800 XT 256 MB endast 13 356:- exkl. moms
PM G5 & Radeon 9800 XT med mecenatkort 12 020:- exkl. moms
iMac 20" 14 396:- exkl. moms

Gott Gotti Gott Gott!
Så ska det se ut.
Jäkligt sugen på att slå till

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 16:42

Om man har CSN-kort, får man rabatt på powermac då också, för isf blir det ju jättebilligt.
Vet inte skillnaden Mecenat/CSN :/

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-04 17:05
Ursprungligen av ptr:

Om man har CSN-kort, får man rabatt på powermac då också, för isf blir det ju jättebilligt.
Vet inte skillnaden Mecenat/CSN :/

Båda korten ges ut av samma företag Mecenat AB. Så här står det på www-mecenat.se om vilka korten gäller för:

Sedan 1998 ger vi ut CSN-kortet, på uppdrag av CSN, till studerande vid gymnasiet, komvux och folkhögskola. Sedan våren 2002 ger vi även ut Mecenatkortet, i samarbete med Sveriges studentkårer, till studenter vid universitet och högskola.

Om man går in på www.csn-kortet.se istället ser hemsidan exakt likadan ut som mecenat.se så jag tror man får samma rabatt. Jag provade att gå in på Apple Education Store http://store.apple.com/Apple/WebObjects/seInd . Där behöver man inget kort och då kostade samma konfig på PM G5 med Radeon XT 12 287:-. Så det skiljde bara ca 267:- kr. Om du har CSN-kort kan du gå in och prova med lösenordet du fick med ditt kort.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 18:07

Okej, tack.

1
Bevaka tråden