Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grunden till Apples Officekiller?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-26 02:31

Snokade runt lite och hittade den här bilden igen. Krävs inte mycket för att se att Keynote bygger på detta program. Snokade reda på Lighthouse site och föga förvånande så säljer de inte programmen längre.

Frågan är om Apple har köpt/licensierat fler av Lighthouses program? Tänker då mest på grund för ett spreedsheetprogram och en ordbehandlare. Programmen för dessa två områden fanns där. Apple verkar ju vilja börja med lätthanterlig kod. Att de sedan en gång i tiden var skrivna för MacOS X föregångare borde underlätta en del.

Grunden för Apple Document?
Här,

Grunden för Apple Spreadsheet?
Här, här, här

Några andra program från Lighthouse:
Diagram TaskMaker EquationBuilder

Bilder och mer information finns här

[Guru Edit] Stavfel. [/Guru Edit]

[ 26. februari 2003, 07:47: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-02-26 13:17

Den alldeles utmärkta lilla ordbehandlaren Writenow kom väl från Next. Använde den under många år och var jättenöjd. Men sedan la de ner utvecklingen. Minns inte när men någon kanske kan fylla på om historien kring Writenow

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-02-26 16:31

Det vore kul om det där ursprungliga ryktet om "Document" vore korrekt.

Hade varit perfekt att ha ett "InDesign Elements/light" som kan trycka ut till både html och pdf. Som det verkar på Openwrite så finns det ju lite bättre redigeringsmöjligheter än vanliga ordbajsprogram.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: rundale:
Den alldeles utmärkta lilla ordbehandlaren Writenow kom väl från Next. Använde den under många år och var jättenöjd. Men sedan la de ner utvecklingen. Minns inte när men någon kanske kan fylla på om historien kring Writenow

Jag har för mej att den var till stora delar skriven i 68k-assembler. Det var därför den var så snabb. Den flög ju fram på en MacPlus! Men, att konvertera det till PPC-kod var bara för mycket. Det var inte lönt, det hade varit alldeles för mycket jobb för ett för litet antal kunder. Det är den förklaring jag har hört.

Hoppas ryktet om MS-Office-killern är sann. Då är det MSO ut, Apples office-erättare samt OpenOffice in. Två val i stället för ett och inget av de två är Microsoft! Det tycker jag låter bra!

  • Medlem
  • 2003-02-26 17:41

När herren stänger en dörr, öppnar han också ett fönster. Inget bra i ett högt hus, men vad jag menar är att många tror att Apple står och faller med Microsofts stöd. Det tror inte jag på. Jag tror inte ens att plattformen skulle dö, ifall Apple konkade.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: stfm:
...många tror att Apple står och faller med Microsofts stöd. Det tror inte jag på. Jag tror inte ens att plattformen skulle dö, ifall Apple konkade.

Jag tror att Apple hade mått mycket bättre om det kommit en Office-killer redan 1994 ungefär. Jag är förresten ganska säker på det, om Microsoft då lämnat plattformen i stället för att göra usla Office 6 som tvingade över folk till Wintel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-04 00:27

Drar upp den här tråden igen. Har ju (förhoppningsvis) blivit aktuell igen.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 07:17

Rätten till namnet iWorks hade tydligen bytt ägare nyssens…
(*)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-04 07:49

Var det inte så att AppleWorks var ClarisWorks förut?

mvh
b0bben

Ursprungligen av b0bben:

Var det inte så att AppleWorks var ClarisWorks förut?

mvh
b0bben

Stämmer, dom bytte namn någon gång runt version 5 har jag för mig (kan ha fel)

Ursprungligen av Elo:

Stämmer, dom bytte namn någon gång runt version 5 har jag för mig (kan ha fel)

Stämmer, men jag tror att den hette Apple Works först, för att sedan heta Claris Works och sedan tillbaka... (kan ha fel)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-04 11:05
Ursprungligen av b0bben:

Var det inte så att AppleWorks var ClarisWorks förut?

mvh
b0bben

Claris var ett av Apple helägt dotterbolag. Apple döpte sedemera om Claris till FileMaker Inc. och är numera ett rent databasföretag. Resterande mjukvaror togs in direkt i Apple. Där döptes programmen om till först Apple… (t.ex. AppleWorks) och numera iX… (kanske iWorks?).

Men om Apple tänkt göra en "officekiller" så måste dom ju nästan ha nån deal med MS, för ja har svårt att tro att de kan bli nån vidare killer när dom kan tappa kompatibiliteten med dokumentformaten vid nästa stora office-uppdatering. Folk går ju inte med på att dom kanske kan läsa officedokumenten.. De ska fungera helt transparent för att folk ska kunna köra nåt annat än MS office

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 10:24
Ursprungligen av Johan S:

Men om Apple tänkt göra en "officekiller" så måste dom ju nästan ha nån deal med MS, för ja har svårt att tro att de kan bli nån vidare killer när dom kan tappa kompatibiliteten med dokumentformaten vid nästa stora office-uppdatering. Folk går ju inte med på att dom kanske kan läsa officedokumenten.. De ska fungera helt transparent för att folk ska kunna köra nåt annat än MS office

Dels kommer iWorks säkert att lägga sig ett snäpp under Office när det gäller funktion (och förhoppningsvis två snäpp över när det gäller användbarhet).

Office är inte så kompatibelt Office heller om man skall vara petig.
Dokument som sparas som referenser brukar vara ett helsike att använda efter några år...

Ursprungligen av Pär:

Dels kommer iWorks säkert att lägga sig ett snäpp under Office när det gäller funktion (och förhoppningsvis två snäpp över när det gäller användbarhet).

Office är inte så kompatibelt Office heller om man skall vara petig.
Dokument som sparas som referenser brukar vara ett helsike att använda efter några år...

Jojo, men när de handlar om att öppna ett dokument som nån skickar (typ pc-office) så fungerar det ju oftast office <-> office, om de inte är några konstigheter.. Och sen att kunna skicka dokument till andra utan att oroa sig för att dom inte ska kunna öppna.

Men misstolka mig inte nu, jag är helt på för ett iWork, tycker inte om Office direkt, men för att folk ska använda de på riktigt krävs duktig kompabilitet

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 11:23
Ursprungligen av Johan S:

Jojo, men när de handlar om att öppna ett dokument som nån skickar (typ pc-office) så fungerar det ju oftast office <-> office, om de inte är några konstigheter..

Vi har stora problem med officepeze <-> officepeze speciellt som sagt med en viss lagringsaspekt i bilden...

1
Bevaka tråden