Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskar???

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 01:04

Hej!

Jag har nyss börjat med musikproduktion och har inte så jättestor erfarenhet av mac...ännu

Det är så att jag vill ha en bra hårddisk att lagra audio på, och den som sitter i är en vanlig
disk och helst vill jag separeara audio från programdisken. Min fråga är vad jag ska välja.

En del tycker att jag ska köpa en till IBM disk och sätta in i datorn men vet inte om det finns plats för en sån. Andra säger Firewirehårddisk, Scsi eller till och med SATA ( med kontrollerkort)...Puh.

Jag är själv sugen på en LaCie FW d2...

Det jag behöver är att kunna spela upp maximalt antal spår i mitt musikprogram Logic.

Är det bra att ha en separat audiodisk eller ska man separera det, lite på den interna och lite på tex en firewiredisk. Har ingen aning om vad som är bäst. Hoppas att nån här kan svara på det.

Det som är ytterst relevant är också priset, det får inte kosta skjortan.

Min dator :

G4 Quicksilver 933 mhz
1.25 Mb RAM
Logic Pro 6
Audiophile 2496 mm

Tacksam för svar

/B

Ursprungligen av barutop:

Hej!

Jag har nyss börjat med musikproduktion och har inte så jättestor erfarenhet av mac...ännu

Det är så att jag vill ha en bra hårddisk att lagra audio på, och den som sitter i är en vanlig
disk och helst vill jag separeara audio från programdisken. Min fråga är vad jag ska välja.

En del tycker att jag ska köpa en till IBM disk och sätta in i datorn men vet inte om det finns plats för en sån. Andra säger Firewirehårddisk, Scsi eller till och med SATA ( med kontrollerkort)...Puh.

Jag är själv sugen på en LaCie FW d2...

Det jag behöver är att kunna spela upp maximalt antal spår i mitt musikprogram Logic.

Är det bra att ha en separat audiodisk eller ska man separera det, lite på den interna och lite på tex en firewiredisk. Har ingen aning om vad som är bäst. Hoppas att nån här kan svara på det.

Det som är ytterst relevant är också priset, det får inte kosta skjortan.

Min dator :

G4 Quicksilver 933 mhz
1.25 Mb RAM
Logic Pro 6
Audiophile 2496 mm

Tacksam för svar

/B

Köp en snabb Firewirehårddisk så lär du bli nöjd. Senare kanske det är läge att uppgradera processorn i Powermacen så kan du köra fler pluggar/spår.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-04 10:07

Vi kör visserligen Pro Tools, men vi fick problem med en för slö reservskiva. Både vår ordinarie och reserven var snabba skivor, men det var för litet cacheminne på reserven. Fördelen med en extern disk är att du kan ta med den till en annan studio, om du vill mixa eller något där.

Tänk bara på back up. Vår ganska nya hårddisk pajade, och hade vi inte haft back up, vore ett halvt års jobb försvunnet. Vi fick ju omgående en ny, men det är ju innehållet som är värt något!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-04 10:55

Hej,

jag kör med 3 st Lacie d2 250GB Firewire-discar (som ju inte är så dyra, se nedan). Samplingar till EXS och liknande ligger på den ena, och projektfiler och audio på de andra, program och backup på två interna i min G4. Det rullar på utmärkt i både Logic och Pro Tools!
http://se.pricerunner.com/computing/storage/harddrives/125505/details

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-04 11:04
  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 14:44

Ok tack!

Ska införskaffa mig 2 Lacie diskar!

DÅ jag sitter hemma och pular så behöver jag inte separera audio eller samples, exs mm utan har allt på samma men ska ha en till för att göra backup på den första FW disken.

Finns det typ Ghost liknande program för Mac? Där man kan göra en avbild av systemdisken?

Tack

/B

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-05 03:18

Kan rekommendera Carbon Copy Cloner för duplicering av system eller hårddisk. Detta förträffliga program återfinns på utvecklarens hemsida: bombich punkt com. (Undviker att skriva ut adressen explicit då det finns vissa önskemål om att man inte ska göra så.)

1
Bevaka tråden