Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G4 17" (800 mhz) till TV-scart

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iMac 17" (800 mhz) som står 10 meter från en 28"-TV utan annan videoingång än scart. Jag undrar om det är möjligt att koppla in TV som extern skärm, för att se på film, och i så fall hur man bäst gör det. Om det hade varit en lite nyare iMac (från 1 ghz-modellen) så skulle ju mini-vga till s-video-adaptern ha fungerat men så väl är det ju inte nu. Det finns en adapter för mini-vga till vga, men vad gör man med den signalen sedan?

En talande tystnad breder ut sig...

Är det ingen som har några idéer eller ska jag helt enkelt tolka det som att det är ogörligt?

Ursprungligen av Johannes:

En talande tystnad breder ut sig...

Är det ingen som har några idéer eller ska jag helt enkelt tolka det som att det är ogörligt?

Det går endast att koppla ihop en dator med en TV om TVn har vga eller dvi inång eller om datorn har en video utgång och det har tyvärr inte din iMac. Det du kan göra är att köpa en vga till videokonverterare som finns från någon tusing.

Testa denna VGA->tv-signal-mojäng (art nr 32-2545) från Clas Ohlson:

"tv-mojäng"

Har inte en aning om den är bra, men Clas Ohlson har 30 dagars öppet köp.

Ursprungligen av Alphonze:

Testa denna VGA->tv-signal-mojäng (art nr 32-2545) från Clas Ohlson:

"tv-mojäng"

Har inte en aning om den är bra, men Clas Ohlson har 30 dagars öppet köp.

Tack för tipset! Det var ju typiskt att det skulle vara så dyrt och meckigt. Med Mini-vga till vga-adaptern och 10 meter kabel så kommer det ju att gå loss på en bra bit över tusenlappen. Jag skall fundera på om det är värt det med tanke på hur ofta jag behöver det och hur länge till jag ska ha nuvarande TV och dator.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-03 22:39

Gå in på www.dustin.se

sök vga scart

Ursprungligen av hugg:

Gå in på www.dustin.se

sök vga scart

Oj, det här verkar ju vara en väldigt enkel pryl: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010068659

Jag fick intrycket, av den tidigare informationen, att det var en rätt komplex historia som krävde någon typ av avancerad hårdvara. Den här verkar ju bara vara en kabel där polerna sitter i olika stift på olika sidor. Är det någon som kör någon sådan lösning? Är det så enkelt? Skulle det alltså räcka att koppla en sådan här och Apples "VGA Display Adapter" (det går ju inte att länka till exakta produkter på Apple Store) mellan datorn och TVn?

Ursäkta mina eventuellt korkade frågor, men sånt här är jag kass på.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-03 23:38
Ursprungligen av Johannes:

Ursäkta mina eventuellt korkade frågor, men sånt här är jag kass på.

Jag vet faktist inte om det funkar, men det borde göra det. Den billigaste (med kort sladdd) kostar ju inte så mycket så det kanske kan vara värt ett försök (om du får sladden att räcka).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-03 23:40

Jag skulle tro att det beror ganska mycket på TVn om det funkar eller ej, TVm måste stödja RGB (fast nu är jag ute på okänd mark).

Om jag hade haft en vanlig VGA-port hade jag absolut testat, men nu är det ju även lite meckigt med att jag måste köpa en VGA-adapter för 250 spänn, som jag ska få att lira med Dustin-prytteln och vidare till TVn. Jag måste nog försöka få lite mer klarhet i det på något sätt för att se om jag ska ge mig på det. Tack för hjälpen!

Ursprungligen av Johannes:

Oj, det här verkar ju vara en väldigt enkel pryl: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010068659

Jag fick intrycket, av den tidigare informationen, att det var en rätt komplex historia som krävde någon typ av avancerad hårdvara. Den här verkar ju bara vara en kabel där polerna sitter i olika stift på olika sidor. Är det någon som kör någon sådan lösning? Är det så enkelt? Skulle det alltså räcka att koppla en sådan här och Apples "VGA Display Adapter"

Nej det lär inte funka , den adaptern som Dustin säljer är nog tänkt att användas åt andra hållet.
Från t.e.x scartutgången på en DVD till en projektor eller dylikt som inte har scart men väl scartkompatibel VGA ingång.

Ursprungligen av Simon Templar:

Nej det lär inte funka , den adaptern som Dustin säljer är nog tänkt att användas åt andra hållet.
Från t.e.x scartutgången på en DVD till en projektor eller dylikt som inte har scart men väl scartkompatibel VGA ingång.

OK. Jag tyckte nästan att det verkade för bra för att vara sant. Synd, det hade varit bra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-04 00:00
Ursprungligen av Simon Templar:

Nej det lär inte funka , den adaptern som Dustin säljer är nog tänkt att användas åt andra hållet.
Från t.e.x scartutgången på en DVD till en projektor eller dylikt som inte har scart men väl scartkompatibel VGA ingång.

Enligt HAMAs hemsida http://www.hama.de/portal/articleId*107078/searchMode*1/action*2563/bySearch*43192 så ska den funka åt båda hållen.
- To adapt 15 pin HDD to scart plug
- To connect e.g. a DVD player with scart output to a beamer/projectors with 15 pin HDD IN

Sen vill jag också säga att jag sitter i vardagsrummet och surfar framför tvn just nu då tjejen har slängt ut mig från sovrummet där ordinarie dator med skärm står, så jag "ser" inte så bra och kanske läser fel
(Powermac G3a med flashat ati kort med tv-out)

Ursprungligen av hugg:

Enligt HAMAs hemsida http://www.hama.de/portal/articleId*107078/searchMode*1/action*2563/bySearch*43192 så ska den funka åt båda hållen.
- To adapt 15 pin HDD to scart plug
- To connect e.g. a DVD player with scart output to a beamer/projectors with 15 pin HDD IN

Sen vill jag också säga att jag sitter i vardagsrummet och surfar framför tvn just nu då tjejen har slängt ut mig från sovrummet där ordinarie dator med skärm står, så jag "ser" inte så bra och kanske läser fel
(Powermac G3a med flashat ati kort med tv-out)

Aha, det lät ju lovande. Jag får undersöka vidare imorgon. Tack för all hjälp, nu måste jag sova!

Ursprungligen av Johannes:

Aha, det lät ju lovande. Jag får undersöka vidare imorgon. Tack för all hjälp, nu måste jag sova!

Här http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2tv/ kan du hitta lite mer information om varför det oftast inte är så enkelt att koppla ihop dator och TV.

Ursprungligen av Simon Templar:

Här http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2tv/ kan du hitta lite mer information om varför det oftast inte är så enkelt att koppla ihop dator och TV.

Det var ju inte så upplyftande läsning det där. Jag tror att jag skiter i alltihopa tills vidare. Min 2000 kronors-TV känns inte riktigt värd pengarna och besväret. Jag får avvakta tills jag skaffar en bättre TV och/eller en dator med bättre möjligheter. (Nu skall jag ägna en stund åt att förbanna det faktum att jag inte väntade med att köpa min dator någon månad och då kunnat använda s-video-adaptern. )

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-04 00:08

Jag är helt säker på att jag läste någon stans att nån tillverkade sig en egen vga till skart kabel genom att klippa två av varje och sätta i hop, funkade enligt vad jag läste bra men berodde mycket på om tvn hade stöd för "nånting" RGB?

Men du har helt rätt i att du inte ska gå och köpa både mini-vga kabel + denna för flera hundra spänn när ingenting är säkert.

Nånting jag varmt rekomenderar om man vill kolla film på tvn från datorn är en sån här http://tech.snille.se/

Klarar i stort sett alla format & har stöd för mac. Men den går ju loss på 2300:-

Ursprungligen av Alphonze:

Testa denna VGA->tv-signal-mojäng (art nr 32-2545) från Clas Ohlson:

"tv-mojäng"

Har inte en aning om den är bra, men Clas Ohlson har 30 dagars öppet köp.

Den är tyvärr ganska kass. Eller, inte mer kass än någon annan adapter av det slaget, men generellt sett ger de en tämligen usel bildkvalitet.

Ursprungligen av Samuel K:

Den är tyvärr ganska kass. Eller, inte mer kass än någon annan adapter av det slaget, men generellt sett ger de en tämligen usel bildkvalitet.

Tja, det kunde man ju nästan gissa sig till.

(Tråkigt att Apple inte ens kan utrusta alla sina datorer med normala "basic-möjligheter" som fler olika signal-/gränsnittsmöjligheter....)

Ring Apple och hoppas på att de inte gör om samma misstag med nya datorer...

1
Bevaka tråden