Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildyta på TV-out med alu 15"

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-03 21:32

Hejsan.

När jag använder min TV-out blir bilden alldeles för liten.
I inställningspanelen bildskärmar, i TV-outens dialogruta finns det en ruta som heter
"Använd maximal bildyta." Den gör att bilden blir alldeles för stor. Bilder säger mer än tusen ord:

Rutan ej ikryssad - för liten bildstorlek:

Rutan ikryssad - för stor bildstorlek:

Jag vill således att bilden ska vara lagom. Idéer?

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2005-01-03 21:46

Har inte tvn någon funktion för att ändra formatet? Våran tv har en knapp där man kan ändra från widescreen till andra format.

Ursprungligen av Xmel:

Har inte tvn någon funktion för att ändra formatet? Våran tv har en knapp där man kan ändra från widescreen till andra format.

Det har inte med saken att göra. TVn på bilden visar en widescreen-TV som körs i läget 4:3. Ändrar man till 16:9 så fyller bilden ut hela skärmen, men precis som trådskaparen säger så är den antingen för liten eller för stor - aldrig helt exakt.

Jag beslutade mig för att använda min 32" Sony WEGA i maximerat läge, eftersom jag bara använder TV:n till att kolla film. Mycket mer duger TV out inte till i min mening.

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2005-01-03 23:33

Helt exakt är svårt att få med tv-out. Tänkte mest att de kanske kunde hjälpa honom lite.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-04 10:03
Ursprungligen av Lundmark:

Det har inte med saken att göra. TVn på bilden visar en widescreen-TV som körs i läget 4:3. Ändrar man till 16:9 så fyller bilden ut hela skärmen, men precis som trådskaparen säger så är den antingen för liten eller för stor - aldrig helt exakt.

Jag beslutade mig för att använda min 32" Sony WEGA i maximerat läge, eftersom jag bara använder TV:n till att kolla film. Mycket mer duger TV out inte till i min mening.

Vad skulle du annars använda TV out till? Tex presentationer är upplösningen för dålig till.
Bara nyfiken

Ursprungligen av kainen:

Vad skulle du annars använda TV out till? Tex presentationer är upplösningen för dålig till.
Bara nyfiken

Som sagt, hade den dugt till så hade jag förstås använt TVn som extra skrivbord osv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-04 18:00

Jo, jag kan zooma en aning i bilden med TV:n men det blir en försämring i bilden då.

På min PC kunde jag justera exakt hur stor bilden skulle vara ut till TV:n, med ett sämre Radeonkort. På denna punkten är macen märkbart sämre, faktiskt.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-04 19:53
Ursprungligen av xerent:

Jo, jag kan zooma en aning i bilden med TV:n men det blir en försämring i bilden då.

På min PC kunde jag justera exakt hur stor bilden skulle vara ut till TV:n, med ett sämre Radeonkort. På denna punkten är macen märkbart sämre, faktiskt.

Det har ju inte med om det är Mac eller PC att göra utan om att programvaran till kortet är sämre till Mac, om du fortfarande har ett Radeon kort på Macen kanske ATI Display Utility kan ge några mer möjligheter? har dock ingen möjlighet själv att pröva om det finns.

1
Bevaka tråden