Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu kommer iWork...

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 21:51

Thinksecret skriver:
Apple will launch its new iWork '05 productivity suite at Macworld Expo, Think Secret has learned. The software, code-named Sugar (as alluded to in our previous Expo report), will include Keynote 2 as well as a new application, Pages.

Aha - på tiden. Jag använder AppleWorks 6 dagligen, men egentligen har jag inte gillat några av de förändringar som gjorts sedan version 4, och verktygssymbolerna som kom med version 6 (5?) är fortfarande mer eller mindre obegripliga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 22:16

Använder också Appleworks till att skriva fakturor. Har alltid haft lite svårt för MS Word. Undrar om vi får se ett separat kalkylbladsprogram (eller om det bakas in i ordbehandlaren). Hoppas att det kommer och då som ett separat program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 22:19

Tror förövrigt att Keynoterelaterade programmen (med kodnamnen) Crossbow and Slingshot som ska släppas är bild och symbolpacks.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-01 13:30

Är det dags för Uppbrottet med Microsoft nu? De slutade ju utveckla Internet explorer för macen (å nej, vad ledsen jag blev ) som en repressalie för att Apple släppte Safari.

Det ryktades då om att samma sak skulle hända med MS Office om Apple lanserade ett (bra) kalkyl/ordbehandling/presentations-paket. Om Apple klarar en sån övergång så tycker jag det är bra och på tiden!

Hoppas verkligen, verkligen, inte att detta är slutet för MS Office på macplattformen. Att Office finns för mac är ett av de tyngsta argumenten för att få folk att switcha.

Precis...ett väl fungerade och helt kompatibelt MS Office är oerhört viktigt för Mac:en, ett iWork som kan göra halvbra importeringar av MS Office filer duger inte !!!!

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-01-02 11:50
Ursprungligen av Kristofer:

Hoppas verkligen, verkligen, inte att detta är slutet för MS Office på macplattformen. Att Office finns för mac är ett av de tyngsta argumenten för att få folk att switcha.

Håller verkligen med (tyvärr). Tycker i allmänhet inte om Microsoft, men det är verkligen en lättnad att kunna jobba med samma filer på Macen hemma som på PCn på jobbet.

Ursprungligen av Kristofer:

Hoppas verkligen, verkligen, inte att detta är slutet för MS Office på macplattformen. Att Office finns för mac är ett av de tyngsta argumenten för att få folk att switcha.

Så länge MS Office Mac lönar sig kommer MS att utveckla det för Mac, så jag tror inte du behöver oroa dig. Om iWork kommer för att MS lägger ner MS Office så är det ett nödvändigt drag för att inte Macen ska stå utan, men iWork kommer knappast att slå ut MS Office.

Men hur stor roll spelar MS Office i framtiden? Antag att Open Office kommer i en mer fullvärdig version till Mac. Den kan på sikt ha större betydelse. MS lär göra vad de kan för att stoppa det men Open Office kan komma att ta över som den stora standardprodukten och då är det den Macen behöver.

Macen behöver också, mer än något annat, program som kan allt som MS kan men mer och bättre. Jag undrar om inte Apple har siktet åt det hållet. Samma sak räcker inte, bättre är det som vinner kunder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-01 14:12

Hoppas att det här bara är ett rykte, eller att iWork är något helt annat än ett officepaket.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-01 15:42

tror inte Apple förstör relationen mellan MSOffice och MacOS, om de nu inte tvångt måste... lanseras iWorks som ersättning till Office-paketet antar jag att de har fullt stöd för varandra.
samtidigt kan inte Apple fölita sig på MS i all framtid. när longhorn väl kommer skulle MS mycket väl kunna bryta bandet till Apple och på så vis vidga sin användarbas.
jag fröstår faktiskt inte varför MS fortsätter att utveckla till MacOS nu i "switch-tider". Office var för mig en säkerhet i mitt switchande och en avgörande orsak till mitt byte.

någon som vet vilka avtal som gjorts mellan MS och Apple rörande detta?

Ursprungligen av patrik_j:

jag fröstår faktiskt inte varför MS fortsätter att utveckla till MacOS nu i "switch-tider".

För att det finns pengar att tjäna på Mac-användare som vill köra Office-paketet. Jag tror inte Micrsoft skulle fortsätta att utveckla till Mac-plattformen av ren välvilja. De vill, som alla andra företag, tjäna pengar.

Jag använder Office-programmen dagligen och trivs med dem. Word innehåller visserligen mer funktioner än jag någonsin kommer att använda, men att utan att behöva fundera kunna bolla filer fram och tillbaka med Windows-användare är så skönt. Som att skicka en jpg-fil och vet att alla kan öppna den.

Ursprungligen av patrik_j:

jag fröstår faktiskt inte varför MS fortsätter att utveckla till MacOS nu i "switch-tider". Office var för mig en säkerhet i mitt switchande och en avgörande orsak till mitt byte.

Jag tror inte MS förlorar något på macanvändare. Macanvändare har högre betalningsstatistik än windowsanvändare. I alla fall om den några år gamla statistik som jag nu förgäves försöker hitta stämmer.
De enda siffrorna från den jag kommer ihåg är att macromedia på englandsmarknaden hade 80% av sina betalda program på mac. Jag tror inte användarförhållandena såg riktigt ut så även om man bara räknar yrkesverksamma användare.
Om macanvändaren generellt betalar för sitt office eller VPC eller vad det nu kan vara, så är det ju en vinst för MS vid varje switch
mr

Kan inget om några avtal, men relativt nyligen berättade Steve om att relationen mellan MS och Apple var bättre än någonsin. Tydligen hade han ätit middag med Bill Gates.
Var det på keynote han sa det?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-01-01 16:34
Ursprungligen av Kristofer:

Kan inget om några avtal, men relativt nyligen berättade Steve om att relationen mellan MS och Apple var bättre än någonsin. Tydligen hade han ätit middag med Bill Gates.
Var det på keynote han sa det?

Japp, det var på WWDC 2004.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-01 16:24

Microsoft tjänar massor av pengar på Office för Mac. Jag skulle tro att de tjänar minst lika mycket på Office för Windows och Mac som de gör på försäljningen av Windows-licenser.

Apple tjänar naturligtvis också på det eftersom Office som tidigare sagts gör det enkelt för f d Windows-användare att byta till en bättre plattform.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-01 18:27

Så här tror jag att det är.
Apple känner att de behöver kunna erbjuda ett programpaket som dels är enkelt, använder sig av alla Mac OS X funktioner och som de dessutom enkelt kan skicka med alla sina datorer för att öka mervärdet av ett macköp.

Tror inte att detta betyder att Microsoft lägger ned sin utveckling av Microsoft Office för Mac. Jag varken tror (eller hoppas) att iWork kommer att innehålla lika mycket funktioner som MS Office. Dessutom så hotar inte Mac-plattformen på något sätt MS dominans. Så varför inte tjäna pengar där man kan?

500mhz i systemkrav...vafan...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-01-02 11:16
Ursprungligen av acke:

500mhz i systemkrav...vafan...

Det måste vara keynote som kräver det.

Vore trevligt om det kunde innehålla lite "DTP-funktioner". En microsoft publisher från Apple ungefär. InDesign/Quark Xpress är ju rätt overkill för många privatpersoner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-01 20:06
Ursprungligen av Anders Täpp:

Gärna för mig. Gillar inte alls namnet. Gillar inga iapps-namn. Behåll iLife-namnen men döp om iSync och iCal.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Ojdå. IGG Software har precis bytt namn på sin mjukvara från iWork till iBiz. Slump, eller?

Ursprungligen av Hagelin:

Ojdå. IGG Software har precis bytt namn på sin mjukvara från iWork till iBiz. Slump, eller?

Det var som tusan... kan knappast vara en slump.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-02 14:01

om MS slutar tillverka office för Mac skulle samtidigt många människor tvingas gå över till Windows. men om det rör sig om de stora summor pengar ni nämde tidigare, får man väl förstå MS. ingen av företagen är ju direkt "dumma" på det ekonomiska
som Mac-användare är man givetvis nöjd med officepaketet och jag hoppas som acke tidigare sa, att det blir en mindre komplettering på standardprogrammen, som följer med OSX.
vad tror ni om en release till 10.4?

Jag tror på något som ligger mittemellan Office och Indesign/Pagemaker. Ungefär som Keynote som inte alls gör allt Powerpoint klarar men ändå är det man föredrar pga den där härliga "javisst"-känslan. Överför detta på layout-program så har ni Pages eller vad det nu kan få heta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-02 18:21
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag tror på något som ligger mittemellan Office och Indesign/Pagemaker. Ungefär som Keynote som inte alls gör allt Powerpoint klarar men ändå är det man föredrar pga den där härliga "javisst"-känslan. Överför detta på layout-program så har ni Pages eller vad det nu kan få heta...

Låter bra! Skulle räcka gott och väl för mig. Lite ordbehandling, lite layout på ett snyggt, logiskt och rent sätt.

Jag tycker fortfarande att dom skulle ta med Ragtime (www.ragtime.de) på skeppet. Det slår på många sätt office. men lite trevliga "mac-funktioner" och syncningar vore ju skoj.

Gobe Productive är inte fy skam det heller. Men det finns bara till Windows numera…tyvärr!

Edit: Fanns visst till Linux också!

Senast redigerat 2005-01-02 16:24
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-02 18:30

Kan det inte vara så att Apple sjävla fixat rättigheterna att göra MS Office till mac, fast under eget namn? Det skulle ju fixa kompabiliteten. För att inte prata om stabiliteten och användargränssnittet. (Vilket ändå är bra, om man jämför med office för Windows)

Senast redigerat 2005-01-02 18:43
  • Medlem
  • 2005-01-03 19:19

Bra tycker jag ........jag har gjort mina fakturor i AppleWoks sen 96.
Provade Office en stund men slängde ur skiten ur burken

Tjoho Äpple all the way !!!!!!

Bevaka tråden